نارسایی اگزوکرین پانکراس و دیابت: آنچه باید بدانید


آیا شما دیابت دارید؟ نارسایی اگزوکرین پانکراس یک بیماری مهم است که بر لوزالمعده نیز تاثیر می گذارد و می تواند اثرات قابل توجهی بر سلامتی داشته باشد. ممکن است تعجب کنید که تا 50 درصد از افراد مبتلا به دیابت را تحت تأثیر قرار می دهد. و EPI وضعیتی است که می‌تواند مورد توجه قرار نگیرد یا بدون غربالگری فعال آن به اشتباه نسبت داده شود.

نارسایی اگزوکرین پانکراس: نقش پانکراس

لوزالمعده نقش مهمی در هضم و متابولیسم دارد. این دو عملکرد دارد: غدد درون ریز سلول هایی که انسولین و گلوکاگون تولید می کنند تا در متابولیسم گلوکز خدمت کنند. و برون ریز سلول هایی که آمیلاز، پروتئاز و لیپاز تولید می کنند که به ترتیب به هضم کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی کمک می کنند.

از دست دادن عملکرد پانکراس پس از یک بیماری مخرب یا التهابی می تواند بر هضم تأثیر بگذارد و منجر به مشکلات سیستمیک شود. مهمترین عامل شدت تظاهرات از دست دادن تولید لیپاز پانکراس است، آنزیمی که برای هضم چربی لازم است. در نتیجه، چربی اضافی در روده ها باقی می ماند و منجر به نفخ و مدفوع چرب و بدبو می شود.

EPI در دیابت قندی

دیابت با کاهش تولید انسولین در بخش های غدد درون ریز پانکراس همراه است. این بیماری پس از تخریب سلول جزایر پانکراس با واسطه خودایمنی (نوع I)، یا ایجاد اختلال در عملکرد احتمالاً ناشی از هیپرگلیسمی و چاقی مرتبط با رژیم غذایی (نوع II) رخ می دهد.

EPI در افراد مبتلا به دیابت رایج است، به ویژه پس از مدت طولانی بیماری (Capurso، 2019). حدود 50 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 30 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به نارسایی برون ریز پانکراس مبتلا هستند.

برخی از افراد مبتلا به آسیب پانکراس به دلایل مختلف ممکن است به دیابت مبتلا شوند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به پانکراتیت مزمن پس از پانکراتیت مرتبط با الکل. آنها به عنوان مبتلایان به دیابت نوع 3c طبقه بندی می شوند که حدود 10٪ از کل جمعیت مبتلا به دیابت را شامل می شود (هارت، 2016).

گروه های در معرض خطر برای EPI (کاپورسو، و همکاران، 2019)

وضعیت خطر
فیبروز سیستیک 80-90٪
بیماری التهابی روده UC: 10%
کرون: 4%
دیابت نوع یک
دیابت نوع دوم
30-50٪
20-30٪
تنباکو 10-20٪
پیری (معمولاً بیش از 70 سال) 10-30٪
پانکراتیت حاد (با شدت)
پانکراتیت مزمن
15-40٪
30-90٪

عواقب EPI

هنگامی که بدن قادر به تولید مقدار کافی آنزیم برای کمک به هضم نباشد، ممکن است علائم و نشانه های نارسایی پانکراس برون ریز (EPI) ایجاد شود. اینها عبارتند از مدفوع چرب، نفخ، کمبود ویتامین و کاهش وزن (Dieguez-Castillo، 2020). در دیابت، علائم ناراحتی شکمی، اسهال و گاز را می توان به عنوان عوارض جانبی متفورمین یا آگونیست های GLP-1 در نظر گرفت.

چربی اضافی در مدفوع از جذب برخی ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین های A، D، E و K جلوگیری می کند. پیامدهای EPI شامل پوکی استخوان، سوء تغذیه و آتروفی عضلانی است.

علائم EPI

پری شکم و گرفتگی
گاز
کاهش وزن
مدفوع چرب (استئاتوره)

عواقب EPI

سوء تغذیه
کمبود ویتامین های محلول در چربی (A,D,E,K)
کاهش وزن
ضعیف شدن استخوان (استئوپنی و پوکی استخوان)
ضعف عضلانی (سارکوپنی)

تشخیص نارسایی اگزوکرین پانکراس

روش های جدیدتر تشخیص نارسایی اگزوکرین پانکراس را ساده کرده است. در بیمار در معرض خطر یا با مدفوع چرب، پزشکان آزمایش مدفوع را تجویز می کنند جامد مدفوع به دنبال الاستیس مدفوع (تست الاستیس مدفوع-1). این آنزیم نه تنها به شدت در مدفوع متمرکز می شود، بلکه نشانگر جایگزینی برای سایر آنزیم های پانکراس مانند لیپاز نیز می باشد.

تشخیص EPI زمانی انجام می شود که سطوح پایین تر از حد انتظار باشد (100 تا 200 میکروگرم در گرم با EPI خفیف تا متوسط ​​مطابقت دارد؛ کمتر از 100 میکروگرم در گرم مدفوع EPI شدید است). این تست برای EPI متوسط ​​یا شدید بسیار حساس است (تقریباً 100٪) (Domínguez-Muñoz, 1995).

درمان نارسایی اگزوکرین پانکراس

از آنجایی که EPI به دلیل کاهش تولید آنزیم ها ایجاد می شود، درمان اضافه کردن درمان جایگزینی آنزیم های پانکراس (PERT) به غذا است. این آنزیم ها جای پانکراس را گرفته و به هضم و جذب چربی ها کمک می کنند. دوز باید بسته به اینکه فرد یک وعده غذایی یا میان‌وعده می‌خورد، برای تأثیرگذاری و تنظیم آن تنظیم شود. داروهای مسدودکننده اسید ممکن است برای افزایش کارایی آنزیم ها با تغییر pH در روده جلویی مفید باشند (Struyvenberg, 2017).

علاوه بر PERT، مشاوره غذایی شامل آموزش یک رژیم غذایی پر فیبر و کم چرب است.

خلاصه

اگر به مدت طولانی دیابت داشته اید، در ملاقات بعدی در مورد نارسایی پانکراس اگزوکرین با پزشک خود صحبت کنید. در دیابت شایع است و ممکن است منجر به عواقب سلامتی مانند سوء جذب، کاهش وزن و کمبود ویتامین شود. تشخیص این عارضه با روش های جدیدتر الاستیس مدفوع بسیار آسان است، به خصوص اگر کمبود متوسط ​​تا شدید باشد. جایگزینی با آنزیم های پانکراس با هدف بهبود بالینی علائم می تواند کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشد.

زن ایستاده در مزرعه آفتابگردان
عکس آندریا پیاکادیو در Pexels.com

آیا این پست را دوست دارید؟ سایر مقالات انجمن سلامتی خود را در پایگاه اطلاعاتی در حال رشد سلامتی بررسی کنید. مشترک شوید تا مقالات تازه منتشر شده برای شما ایمیل شود.

کتابشناسی – فهرست کتب

کاپورسو جی، تراینی ام، و همکاران. نارسایی اگزوکرین پانکراس: شیوع، تشخیص و مدیریت Clin Exp Gastroenterol. 2019; 12: 129-139.

دیگز-کاستیلو سی، و. al. وضعیت هنر در نارسایی اگزوکرین پانکراس. دارو (کاوناس). 2020; 56 (10): 523. doi: 10.3390/medicina56100523.

Dominguez-Muñoz JE، Hieronymus C، Sauerbruch T، Malfertheiner P. تست الاستاز مدفوع: ارزیابی یک تست عملکرد غیرتهاجمی پانکراس جدید. من جی گاستروانترول هستم. 1995;90(10): 1834-1837.

هارت پی و همکاران al. دیابت نوع 3c (پانکراتوژنیک) ثانویه به پانکراتیت مزمن و سرطان پانکراس. لانست گاستروانترول هپاتول. 2016. 1 (3): 226-237. doi: 10.1016/S2468-1253(16)30106-6.

Radlinger B, Ramoser G, Kaser S. نارسایی پانکراس اگزوکرین در دیابت نوع 1 و 2. Curr Diab Rep. 2020; 20(6): 18.

استرویونبرگ ام، و همکاران. راهنمای عملی نارسایی برون ریز پانکراس – شکستن افسانه ها BMC Medicine. 2017; 15 (29).