آیا ترومای دوران کودکی بر سلامت جسمانی شما تأثیر می گذارد؟ – انجمن سلامتی شما توسط دکتر Cirino


این یک واقعیت شناخته شده است که آسیب های دوران کودکی می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، اختلالات افسردگی، اختلالات اضطرابی و اختلالات مصرف مواد را افزایش دهد. اما آیا می‌دانستید که تروما با احتمال بیشتر مشکلات سلامت جسمانی نیز مرتبط است؟

در این مقاله با آسیب های دوران کودکی، اثرات احتمالی آن بر سلامت جسمانی و اقداماتی که می توانید برای بهبودی انجام دهید آشنا خواهید شد.

ترومای دوران کودکی چیست؟

ترومای دوران کودکی به رویدادها یا تجربیات ترسناک، ناراحت کننده یا تهدید کننده زندگی اشاره دارد که در سال های کودکی شما اتفاق می افتد. به آن تجربیات نامطلوب دوران کودکی (ACE) نیز می گویند.

در زیر شرایطی وجود دارد که می تواند منجر به آسیب های دوران کودکی شود:

  • آزار جسمی
  • سوء استفاده جنسی
  • سوء استفاده عاطفی
  • خشونت خانگی
  • از دست دادن یکی از عزیزان
  • بلایای طبیعی
  • حوادث پزشکی
  • تصادفات
  • قلدری

این وقایع می تواند باعث مشکلات عاطفی و رفتاری در کودکان شود و همچنین می تواند به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) تبدیل شود. علاوه بر این، ترومای دوران کودکی می تواند بر سلامت روان، روابط و حتی سلامت جسمانی افراد آسیب دیده تأثیر منفی بگذارد.

ترومای دوران کودکی را می توان با گذشت زمان یا با کمک درمان برطرف کرد، اما همچنین می تواند باعث آسیب طولانی مدت یا اثرات منفی شود که می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد. علائم ترومای دوران کودکی در بزرگسالان عبارتند از:

  • عزت نفس پایین
  • بی اعتمادی
  • سوء مصرف مواد
  • بی ثباتی عاطفی
  • مسائل با تمرکز و توجه
  • مشکل در تعامل اجتماعی
  • روابط ناسالم

اثرات سلامت جسمانی ترومای دوران کودکی

جدای از تأثیرات روانی، عاطفی و اجتماعی تروما، همچنین می تواند تأثیرات منفی بر سلامت جسمانی شما داشته باشد:

درد مزمن

درد مزمن دردی است که همراه با سایر بیماری‌های مزمن ایجاد می‌شود یا پس از یک آسیب یا بیماری بیشتر از مدت زمان معمول بهبودی ادامه می‌یابد. ممکن است هر چند وقت یکبار رخ دهد یا به طور مداوم اتفاق بیفتد.

درد مزمن ممکن است به دلیل بیماری های خاصی مانند آرتریت، سرطان یا زخم معده ایجاد شود. اما اگر وضعیت بدنی نامناسبی داشته باشید، آسیب‌دیدگی ضربه‌ای را تجربه کرده باشید یا اضافه وزن داشته باشید، ممکن است اتفاق بیفتد.

یک مطالعه در سال 2023 یک نظرسنجی از افراد مبتلا به درد مزمن انجام داد. مشخص شد که آسیب های دوران کودکی، به ویژه سوء استفاده عاطفی، پیش بینی کننده خوبی برای فاجعه سازی درد است. فاجعه سازی درد شامل افکار و احساسات منفی اغراق آمیز در مورد درد است. همچنین با درد مداوم همراه است.

این یافته ها نشان می دهد که ترومای دوران کودکی ممکن است باعث فاجعه سازی درد شود که می تواند به درد مزمن کمک کند.

چاقی

چاقی یک وضعیت سلامتی است که با تجمع بیش از حد چربی در بدن مشخص می شود. با افزایش خطر بیماری قلبی، دیابت، بیماری کبد و فشار خون بالا مرتبط است. چاقی معمولاً به دلیل داشتن یک رژیم غذایی پر کالری ایجاد می شود.

ژنتیک، بیماری های خاص و داروها نیز از عوامل خطر چاقی هستند. گذشته از اینها، ترومای دوران کودکی نیز ممکن است پیش بینی کننده چاقی در بزرگسالی باشد.

یک مطالعه در سال 2022 نشان داد که بین آسیب های دوران کودکی و اضافه وزن و چاقی در اوایل بزرگسالی ارتباط وجود دارد. محققان پیشنهاد می کنند که این ممکن است تا حدی به این دلیل باشد که اعتیاد به غذا به عنوان یک مکانیسم مقابله ناسالم برای تروما استفاده می شود.

مقاومت به انسولین

مقاومت به انسولین یک وضعیت سلامتی است که در آن سلول های بدن به طور موثر به هورمون انسولین پاسخ نمی دهند. انسولین توسط پانکراس تولید می شود و به تنظیم سطح قند خون در بدن کمک می کند.

چربی اضافی بدن، عدم تحرک بدنی و برخی داروها عواملی هستند که می توانند باعث مقاومت به انسولین شوند. علاوه بر این، رژیم غذایی متشکل از چربی های اشباع، غذاهای پر کربوهیدرات و غذاهای بسیار فرآوری شده نیز یکی دیگر از عوامل خطر است.

یک مطالعه در سال 2019 رابطه بین اعتیاد به غذا، مقاومت به انسولین و ترومای دوران کودکی را بررسی کرد. آنها زنان مبتلا به دیابت نوع 2 و چاقی را مورد مطالعه قرار دادند.

زنان مبتلا به اعتیاد به مواد غذایی سطوح بالاتری از مقاومت به انسولین داشتند. آنها همچنین ترومای شدید دوران کودکی را در مقایسه با شرکت کنندگان بدون اعتیاد به غذا گزارش کردند. علاوه بر این، محققان دریافتند که اعتیاد به غذا نقش میانجی بین آسیب های دوران کودکی و مقاومت به انسولین ایفا می کند.

بیماری قلبی

بیماری های قلبی عروقی شرایطی هستند که بر قلب و عروق خونی تأثیر می گذارند. آنها شامل بیماری عروق کرونر قلب، بیماری عروق مغزی و بیماری شریانی محیطی هستند. عوامل خطر رایج برای بیماری های قلبی عروقی عبارتند از رژیم غذایی ناسالم، مصرف دخانیات، مصرف الکل و کم تحرکی.

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که چگونه تجربیات چالش برانگیز در دوران کودکی می تواند با بیماری قلبی در میانسالی مرتبط باشد. نتایج نشان داد شرکت‌کنندگانی که محیط خانوادگی نامطلوب‌تری در دوران کودکی داشتند، شانس بیشتری برای تجربه یک رویداد بیماری قلبی عروقی (حمله قلبی یا سکته مغزی) داشتند.

این ممکن است به این دلیل باشد که افرادی که دوران کودکی چالش‌برانگیزی داشته‌اند، بیشتر درگیر رفتارهای پرخطر هستند، مانند سیگار کشیدن بیش از حد، که با بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است.

سکته

سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون در شریان مغز شما توسط یک لخته خون (سکته مغزی ایسکمیک) مسدود می‌شود یا یک رگ خونی در مغز شما می‌ترکد (سکته مغزی هموراژیک). عوامل خطر سکته مغزی شامل اضافه وزن یا چاقی، نوشیدن زیاد الکل، سیگار کشیدن، سوء مصرف مواد مخدر و عدم تحرک بدنی است. شرایط پزشکی زمینه ای مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سابقه خانوادگی سکته نیز از عوامل هستند.

یک مطالعه در سال 2017 ارتباط بین تجربیات نامطلوب دوران کودکی (ACEs)، رفتارهای پرخطر و مشکلات سلامتی در بزرگسالی را بررسی کرد. شرکت‌کنندگانی که نمره ACE بالاتری داشتند (که نشان‌دهنده ACEهای بیشتر) بودند، احتمال بیشتری داشت که در رفتارهای پرخطر مانند نوشیدن زیاد الکل، زیاده‌روی الکل، سیگار کشیدن یا رفتار جنسی پرخطر شرکت کنند.

علاوه بر این، این شرکت کنندگان خطر ابتلا به مشکلات قلبی (از جمله بیماری عروق کرونر قلب، انفارکتوس میوکارد و سکته مغزی)، دیابت، افسردگی و ناتوانی را داشتند.

سرطان

سرطان گروهی از بیماری ها است که شامل رشد و گسترش کنترل نشده سلول های غیر طبیعی در بدن می شود. این سلول ها می توانند توده ای از بافت به نام تومور را تشکیل دهند. تومورهای سرطانی می توانند به سایر بافت ها و قسمت های بدن گسترش یابند.

سرطان ژنتیکی است، به این معنی که در اثر تغییرات خاصی در ژن های بدن ایجاد می شود. عوامل خطر سرطان عبارتند از مصرف دخانیات، نوشیدن زیاد، رژیم غذایی ناسالم و عدم فعالیت بدنی.

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، ACE ها با افزایش خطر ابتلا به سرطان در مراحل بعدی زندگی مرتبط هستند. این به این دلیل است که ACE ها می توانند منجر به استرس سمی شوند، که می تواند نحوه عملکرد مغز را تغییر دهد، بنابراین بر خلق و خو، اعمال، تصمیم گیری ها و خودکنترلی تأثیر می گذارد.

علاوه بر این، استرس سمی در کودکان با رفتارهای پرخطری مانند مصرف مشروبات الکلی و دخانیات مرتبط است که می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. استرس ناشی از ACE ها همچنین می تواند باعث التهاب طولانی مدت در بدن شود که همچنین می تواند منجر به خطر بیشتر شود.

راه هایی برای درمان ترومای دوران کودکی در بزرگسالی

آسیب های دوران کودکی می تواند منجر به مشکلات سلامت روان، مکانیسم های مقابله ای ناسالم و پیامدهای دراز مدت سلامت جسمانی شود. به این دلایل، مهم است که به عنوان یک بزرگسال از طریق آسیب های روحی خود کار کنید. در اینجا چند استراتژی وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

نکته 1: آسیب خود را بپذیرید

اولین قدم برای بهبودی این است که آسیب دوران کودکی خود را بپذیرید. باید بدانید که درد و رنج شما پاسخی معتبر به آنچه از سر گذرانده اید بوده است. پنهان نگه داشتن این احساسات می تواند منجر به پریشانی شود، در حالی که ابراز آنها می تواند باعث رهایی عاطفی سالم شود.

علاوه بر این، مواجهه با آسیب های دوران کودکی به شما کمک می کند تا بفهمید که چگونه بر زندگی شما تأثیر گذاشته و الگوهای فکری، رفتارها و روابط شما را شکل داده است. این می تواند به شما کمک کند بفهمید کجا می توانید تغییرات مثبتی در زندگی خود ایجاد کنید.

برای انجام این کار، باید زمانی را به تأمل در تجربیات، افکار و احساسات گذشته خود اختصاص دهید. می توانید یادداشت برداری را شروع کنید تا بتوانید احساسات فروخورده خود را بیان کنید. همچنین می تواند به شما در پردازش تروما و درک آن کمک کند.

با خواندن کتاب ها، مقاله ها و منابع آنلاین، زمانی را برای یادگیری آسیب های دوران کودکی خود اختصاص دهید.

نکته 2: مراقبت از خود و شفقت به خود را تمرین کنید

بهبود آسیب های دوران کودکی شما می تواند استرس زا باشد، بنابراین باید در فعالیت های مراقبت از خود شرکت کنید تا سطح استرس خود را کاهش دهید. همچنین داشتن شفقت به خود می تواند به شما کمک کند بدون توسل به انتقاد شدید از خود، نواقص و آسیب پذیری های خود را بپذیرید.

علاوه بر این، به جای متوسل شدن به رفتارهای مخاطره آمیز و مخرب که می تواند شما را در معرض خطر مشکلات سلامتی قرار دهد، یاد خواهید گرفت که از مکانیسم های مقابله ای سالم استفاده کنید. به یاد داشته باشید که در سفر درمانی خود با خود صبور باشید.

می توانید مراقبت از خود را با تغذیه بدن خود با غذاهای سالم و اولویت دادن به کیفیت خواب خود شروع کنید. سایر فعالیت های خودمراقبتی عبارتند از:

  • خواندن
  • گرفتن حمام گرم
  • لذت بردن از یک فنجان چای
  • گذراندن وقت با دوستان
  • گذراندن زمان در طبیعت
  • فعالیت بدنی مانند یوگا، شنا یا رقصیدن
  • مدیتیشن ذهن آگاهی

اگر احساس خستگی می کنید، می توانید تمرینات تنفس عمیق را نیز انجام دهید. از طریق بینی نفس عمیق بکشید، سپس چند ثانیه نگه دارید، سپس به آرامی از طریق دهان بازدم کنید. تا زمانی که آرام و ریلکس شوید این کار را تکرار کنید.

نکته شماره 3: به دنبال کمک حرفه ای باشید

جستجوی کمک برای آسیب های دوران کودکی می تواند به شما کمک کند تا به درستی بهبود پیدا کنید. می توانید با یک متخصص سلامت روان که در درمان تروما آموزش دیده و با تجربه است صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند الگوهای تفکر معیوب خود را تغییر دهید، به شما در مورد استراتژی های مقابله ای سالم آموزش دهند، و از شما در سفر بهبودی خود حمایت کنند.

در زیر انواع رایج درمان برای ترومای دوران کودکی آورده شده است:

  • درمان شناختی رفتاری (CBT). این نوع درمان به شما کمک می کند تا ارتباط بین افکار، احساسات و رفتار خود را درک کنید. این می تواند به شما کمک کند تا احساسات و رفتارهای منفی را که به دلیل آسیب دیدگی شما رخ می دهد، کاهش دهید.
  • روان درمانی. این رویکرد می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که آسیب دوران کودکی شما چگونه بر شما و روابط شما تأثیر گذاشته است.
  • مواجهه درمانی روایتی (NET). یک درمانگر با همکاری با شما برای ساختن روایتی از زندگی که می تواند به شما در درک آسیب های روحی خود کمک کند، به شما کمک می کند تا در مورد زندگی خود فکر کنید.

علاوه بر درمان، ممکن است از کمک گرفتن از خانواده و دوستان مورد اعتماد خود نیز بهره مند شوید. شما می توانید احساسات و نیازهای خود را با آنها در میان بگذارید تا آنها بفهمند که چگونه از شما حمایت کنند. همچنین گروه‌های پشتیبانی وجود دارند که بر روی بهبودی تروما تمرکز می‌کنند، جایی که می‌توانید یاد بگیرید و تجربیات خود را به اشتراک بگذارید.

افکار نهایی

آسیب های دوران کودکی نه تنها بر وضعیت روحی شما تأثیر می گذارد بلکه می تواند منجر به مشکلات سلامت جسمی نیز شود.

امروز قدم هایی را برای التیام آسیب های دوران کودکی خود بردارید. ممکن است سفری چالش برانگیز باشد، اما بدانید که تنها نیستید و لایق زندگی آزاد از بارهای گذشته خود هستید.



Source link