دیوید اگیلمن، دکتری که شرکت‌های دارویی را به عهده گرفت، در ۷۱ سالگی درگذشت


دکتر دیوید اگیلمن، پزشک و شاهد متخصص که در طول 35 سال، در حدود 600 محاکمه مربوط به تخلفات شرکتی که منجر به دریافت میلیاردها دلار جایزه برای قربانیان و بازماندگان آنها شد، شهادت داد، در 2 آوریل در خانه خود در درگذشت. فاکسبورو، ماساچوست، او 71 سال داشت.

پسرش الکس گفت که علت آن ایست قلبی بوده است.

بسیاری از کارشناسان پزشکی در دادگاه، نظرات آگاهانه خود را در مورد جایگاه شاهد ارائه می‌کنند و به تأیید یا تضعیف ادعاهای شاکیان کمک می‌کنند. اما تعداد کمی از آن‌ها مانند دکتر اگیلمن، آن را به یک علاقه طولانی مدت تبدیل می‌کنند. او در دانشگاه براون تدریس می کرد و یک مطب خصوصی را اداره می کرد، اما بیشتر وقت خود را صرف مشاوره و شهادت در 15 مورد در سال می کرد.

او چیزی بیش از اظهار نظر از جایگاه انجام داد. او که یک محقق سرسخت بود، ایمیل‌ها و یادداشت‌هایی را کشف کرد که نشان می‌داد در بسیاری از موارد، شرکت‌های دارویی خطرات موجود در عرضه یک داروی جدید را در بازار می‌دانستند، اما به هر حال ادامه دادند.

او در یک شکایت دسته جمعی علیه جانسون و جانسون شهادت انتقادی ارائه کرد و مدعی شد که این شکایت نتوانست خطرات سلامتی ناشی از پودر بچه جانسون و سایر محصولات حاوی تالک را آشکار کند. پس از سال ها دعوای قضایی، این شرکت در سال 2023 به 8.9 میلیارد دلار رسید.

کار دکتر اگیلمن به عنوان یک شاهد خبره برخی افراد را به اشتباه انداخت، به ویژه وکلای مدافع و مدیران شرکت های داروسازی، که استدلال می کردند که او برای ارائه تحلیل عینی بیش از حد جزمی است. اما دکتر اگیلمن چیزها را متفاوت دید.

او در طول آزمایشی در سال 2018 گفت: “به عنوان یک پزشک، می توانم هر بار یک بیمار سرطانی را درمان کنم.” اما با حضور در اینجا، این پتانسیل را دارم که میلیون‌ها نفر را نجات دهم.»

کار او فراتر از دادگاه بود: او به تیم های حقوقی کمک کرد تا پرونده های خود را استراتژیک کنند، و آنها را در نحوه ارائه داده های پزشکی پیچیده به هیئت منصفه راهنمایی کرد.

مارک لانیر، وکیلی که به مدت 25 سال با دکتر اگیلمن کار می کرد، گفت: “دیوید در سطوح مختلف بازی را تغییر داد.” «دیوید در مواردی که شهادت می‌داد، و همچنین در مواردی که صرفاً نصیحت و بینش می‌کرد به من کمک کرد.»

او همچنین از آنچه به عنوان بازاریابی دارویی مداخله در قلمرو تحقیقات علمی می‌دانست، عقب نشینی کرد. او با نوشتن در مجلات پزشکی معتبر، نشان داد که چگونه شرکت‌های دارویی از تاکتیک‌هایی مانند نوشتن ارواح استفاده می‌کنند – مطالعات خود را ترسیم می‌کنند، سپس به پزشک پول می‌دهند تا نامشان را اضافه کند – و «بذریابی»، که در آن شرکت‌ها مطالعات مشکوک خود را برای ایجاد حمایت از داروهای آنها

دکتر اگیلمن در انتشار یادداشتی از طبقه بندی محرمانه از سال 1950 که در مورد خطرات ناشی از آزمایش تشعشعات دولتی بر روی انسان هشدار می داد، نقش اساسی داشت. با این حال آزمایشات انجام شد.

دکتر جوزف همیلتون، پروفسور، “اگر قرار است این کار در انسان انجام شود، من احساس می‌کنم که افراد مرتبط در کمیسیون انرژی اتمی مورد انتقاد قابل توجهی قرار می‌گیرند، زیرا باید اذعان کرد که این امر کمی تاثیر بوخنوالد خواهد داشت.” در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، در این یادداشت با اشاره به اردوگاه کار اجباری بوخنوالد که در آن پزشکان نازی آزمایش های پزشکی وحشتناکی را بر روی زندانیان انجام می دادند، نوشت.

دولت ایالات متحده به دلیل آزمایشات تشعشعی در سال 1996 عذرخواهی کرد.

گاهی اوقات غیرت دکتر اگیلمن او را بیشتر می کرد. در سال 2007، پس از افشای اسناد محرمانه به یک وکیل، موافقت کرد که 100000 دلار به سازنده دارو الی لیلی بپردازد، و سپس آنها را به نیویورک تایمز داد. او در یک پرونده علیه این شرکت به اتهام استفاده از داروی ضد روان پریشی Zyprexa برای مصارف غیرمجاز شرکت داشت.

الی لیلی پول حاصل از تسویه حساب را به امور خیریه اهدا کرد. اما پیروزی شرکت کوتاه مدت بود: در سال 2009، به اتهامات وارده اعتراف کرد و با پرداخت 1.4 میلیارد دلار موافقت کرد – شامل 515 میلیون دلار جریمه جنایی، که بزرگترین جریمه در یک پرونده مراقبت های بهداشتی است.

دکتر اگیلمن از فراز و نشیب های این پرونده سر فرود نیاورد.

او در سال 2019 به مجله ساینس گفت: «سوگند یک پزشک هرگز نمی گوید که دهان خود را ببندید.»

دیوید استیون اگیلمن در 9 سپتامبر 1952 در بوستون به دنیا آمد. پدرش، فلیکس، یک یهودی لهستانی بود که از هولوکاست جان سالم به در برده بود، از جمله دوره ای که در بوخنوالد گذرانده بود، زیرا به گفته او، مهارت او به عنوان کفاش مورد توجه افسران آلمانی بود. همسر و دو فرزندش در اردوگاه کار اجباری دیگری کشته شدند.

پس از جنگ، فلیکس اگیلمن به ایالات متحده مهاجرت کرد، جایی که با وتا آلبرت، مادر دیوید، که در 10 سالگی دیوید در یک تصادف رانندگی درگذشت، ازدواج کرد. از خودش

او بورسیه دانشگاه براون را گرفت و در سال 1974 مدرک لیسانس زیست شناسی مولکولی و در سال 1978 مدرک پزشکی را دریافت کرد. او در سال 1982 مدرک کارشناسی ارشد را در رشته بهداشت عمومی از هاروارد گرفت.

دکتر اگیلمن در سال 1988 با هلن بلومکوئیست ازدواج کرد. او به همراه پسرشان الکس، از او جان سالم به در بردند، و همچنین پسر دیگری به نام سامسون.

پس از مدرسه پزشکی و آموزش در مؤسسه ملی بهداشت، او به سینسیناتی نقل مکان کرد و در آنجا یک کلینیک را به عنوان بخشی از خدمات بهداشت عمومی ایالات متحده تأسیس کرد. بسیاری از بیماران او کارگران صنعتی و معدنی بودند که پس از سال ها کار در محیط های ناامن دچار شرایط پزشکی شده بودند.

این تجربه عزم دکتر اگیلمن را برای ایستادگی در برابر بی عدالتی پزشکی محکم کرد. او در سال 1985 به ماساچوست بازگشت و در آنجا یک مطب خصوصی افتتاح کرد و در براون تدریس کرد.

برای رسیدگی به فهرست رو به رشد مشتریان قانونی خود، او یک شرکت جداگانه به نام هرگز مشاوره راه اندازی کرد که هم به تجربه پدرش در طول هولوکاست و هم به اهمیت اجازه ندادن به وحشت آزمایش های پزشکی نازی ها تکرار شود.



Source link