آیا گریه باعث کاهش وزن می شود؟ – حقیقت واقعی در سال 2023


سال جدید است و تقریباً همه تصمیم گرفته اند که وزن کم کنند یا حداقل تناسب اندام داشته باشند. اگرچه تمرینات با شدت بالا و رژیم غذایی مناسب کلیدهای کاهش وزن هستند، اما مطالعات خاصی وجود دارد که نشان می‌دهد گریه کردن در واقع می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و نه مقداری کالری اضافی را از بین ببرد.

گریه کردن دیگر عادت بدی نیست، مخصوصاً در این سبک زندگی پر استرس. چه جدایی از شریک زندگی تان باشد، چه درد جسمی، استرس زیاد یا حتی ناامیدی، همه گریه می کنند. اما نکته اینجاست که برخی از مردم بیشتر از دیگران گریه می کنند و برخی از افراد در مقایسه با دیگران وقتی تحت تأثیر احساسات مثبت یا منفی قرار می گیرند، خیلی سریعتر گریه می کنند.

در یک جمله، گریه را می توان به عنوان چکیدن اشک در هنگام برخورد با یک احساس مثبت یا منفی تعریف کرد. گاهی اوقات گریه کردن نیز می تواند اثر درد جسمانی باشد.

انواع اشک چیست؟

به طور کلی سه نوع اشک وجود دارد.

  1. اشک پایه – اشک هایی هستند که به طور مداوم در چشمان شما وجود دارند و به تغذیه، روان کننده و محافظت از قرنیه کمک می کنند.
  2. اشک رفلکس – اشک هایی هستند که هنگام تماس چشمان شما با یک ماده محرک ایجاد می شوند. این اشک ها به عنوان یک آنتی بادی عمل می کنند که به حذف محرک در اسرع وقت کمک می کند.
  3. اشک های احساسی – اشک هایی هستند که به دلیل احساسات قوی مثبت یا منفی ایجاد می شوند. این می تواند به دلیل جدایی ناگهانی، شفقت، دلبستگی و همدلی باشد. به این نوع اشک ها نیز معروف است “اشک های روحی”.

همانطور که توسط چندین مطالعه ثابت شده است، اشک عاطفی یا روانی تنها نوع اشک است که می تواند باعث کاهش وزن شود.

گریه کردن چگونه می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

بر اساس یک مطالعه، گریه عاطفی می تواند به کاهش وزن کمک کند زیرا هورمون های مرتبطی که باعث افزایش سطح کورتیزول می شوند، زمانی که شما احساسات را کم می کند، می شود. طبق این مطالعه، تنها راه برای به دست آوردن فواید، گریه کردن به دلیل احساسات واقعی است.

تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که اشک‌های ناشی از استرس، بسیاری از ترکیبات سمی را از بدن دفع می‌کنند و این باور را به وجود می‌آورد که گریه یک فرآیند دفعی است که موادی را که می‌توانند در طول استرس عاطفی جمع شوند، حذف می‌کند.

در نتیجه، چون قبلاً با گریه کردن، هورمون‌های استرس را دفع کرده‌اید، بدن ما نمی‌تواند چربی بیشتری در خود نگه دارد.

چقدر می توان با گریه وزن کم کرد؟

گریه می تواند به اهداف کاهش وزن شما کمک کند، زیرا درست مانند خندیدن به از دست دادن کالری کمک می کند. برای یک تخمین، یک دقیقه گریه کردن به شما کمک می کند 1.3 کالری بسوزانید. این ممکن است بسیار کم به نظر برسد، اما بله، هر چیزی که کمک کند. اما این لزوماً به این معنا نیست که برای از دست دادن کالری اضافی، برای از دست دادن کالری اضافی، برای یک ساعت یا بیشتر بدون هیچ تمرینی به هق هق کردن ادامه دهید. اینطوری کار نمیکنه به گفته محققان سوزاندن 500 کالری در روز می تواند به کاهش وزن 1 پوند در هفته کمک کند. بنابراین تنها به گریه کردن برای سوزاندن کالری (1.3 کالری در دقیقه) کمک زیادی به کاهش وزن شما نخواهد کرد. ممکن است به شما کمک کند، اما تنها با اتکا به گریه کردن برای کاهش وزن، حتی اگر ۱۰ ساعت در روز گریه کنید، هرگز نمی توانید به شما کمک کند.

فواید دیگر گریه چیست؟

اگرچه تاثیر گریه بر کاهش وزن بسیار ناچیز است، اما فواید روانی دیگری نیز وجود دارد که از گریه به دست می آورید.

  1. ریختن اشک های عاطفی نه تنها می تواند خلق و خوی شما را تا حدی افزایش دهد، بلکه برخی تحقیقات نیز ثابت می کند که فعلاً درد شما را تسکین می دهد. این به این دلیل است که اشک های عاطفی اکسی توسین و اندورفین را آزاد می کنند که به شما کمک می کند تا خلق و خوی خود را موقتاً تقویت کنید.
  2. همچنین گریه کردن به شما کمک می کند تا ذهن خود را آرام کنید. این شما را از فکر کردن بیش از حد به مسائل رها می کند و به مبارزه با افسردگی فعلا کمک می کند.
  3. همچنین گریه کردن به شما کمک می کند از حمایت عاطفی نزدیکان خود برخوردار شوید. بله، بدیهی است که شما باید با نزدیکان خود باز شوید و این به شما کمک می کند همدردی کنید و به شما کمک می کند تا زندگی اجتماعی بهتری داشته باشید.
  4. برخی مطالعات نیز ثابت می کنند که گریه کردن به خواب بهتر کمک می کند. از آنجایی که گریه ذهن شما را آرام می‌کند و به شما احساس آرامش می‌دهد، هر دو به یک خواب خوب کمک می‌کنند.
  5. گریه کردن همچنین می تواند به شما کمک کند تعادل عاطفی خود را بازگردانید. گاهی اوقات، ما به عنوان مردم تمایل داریم پس از تحمل دردهای عاطفی شدید، از نظر عاطفی بیش از حد قوی شویم. آنقدر قوی می شویم که دیگر گریه نمی کنیم. این تا حدودی بد است زیرا بدون احساسات فرد بی احساس می شود. در چنین شرایطی، گریه و اشک ریختن قطعا به شما کمک می کند تا تعادل عاطفی خود را بازگردانید.
  6. اشک پایه و اشک رفلکس به حفظ سلامت چشم شما کمک می کند.

نتیجه

بنابراین همانطور که می بینیم گریه کردن اصلا بد نیست. این نه تنها باعث می شود احساس آرامش کنید و خلق و خوی شما را بهبود می بخشد، بلکه با از دست دادن حداقل کالری به کاهش وزن نیز کمک می کند. اما کالری از دست رفته هنگام هق هق بسیار کمتر است و حتی نباید به عنوان یک برنامه روزانه مهم برای کاهش وزن در نظر گرفته شود. تنها پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و انجام تمرینات به طور منظم به شما در کاهش وزن کمک می کند. اما بله، به طور همزمان اگر به خاطر چیزی یا کسی صدمه دیده اید، گریه کردن به شما کمک می کند تا به طور موقت درد را کاهش دهید. اگر به افسردگی مبتلا می شوید و اغلب گریه می کنید، توصیه می شود با یک ارائه دهنده سلامت روان مشورت کنید که می تواند به شما کمک کند تا بر مشکلات غلبه کنید.