بیماران از داروهای “برای همیشه” متنفرند. آیا Ozempic و Wegovy متفاوت هستند؟


مطالعه پس از مطالعه نشان می دهد که اکثر مردم داروهای تجویز شده برای آنها را مصرف نمی کنند. مهم نیست که چه هستند – استاتین ها، داروهای فشار خون بالا، داروهای کاهش قند خون، داروهای آسم. یا بیماران هرگز شروع به مصرف آنها نمی کنند یا آنها را قطع می کنند.

این مشکلی است که پزشکان آن را عدم پایبندی می نامند – تمایل معمول انسان به مقاومت در برابر درمان پزشکی – و منجر به مرگ و میرهای بیشمار و میلیاردها دلار هزینه های پزشکی قابل پیشگیری در هر سال می شود.

اما این مقاومت ممکن است با داروهای پرفروش چاقی Wegovy و Zepbound غلبه کند، که جهان را با روشی که به افراد کمک می کند وزن کم کنند و آن را حفظ کنند، شگفت زده کرده است. اگرچه هنوز روزهای اولیه است و اطلاعات کمی در مورد انطباق با داروهای جدید وجود دارد، پزشکان می‌گویند که متوجه اثر شگفت‌انگیز دیگری شده‌اند: به نظر می‌رسد که بیماران هر هفته و هر هفته آنها را صادقانه مصرف می‌کنند.

برخی از بیماران ممکن است مجبور شوند از بی میلی اولیه برای شروع غلبه کنند. یک نظرسنجی ملی نشان داد که وقتی به مردم گفته شد که اگر مصرف دارو را متوقف کنند دوباره وزن اضافه می‌کنند، بیشتر آنها علاقه خود را به شروع دارو از دست دادند.

در یک مطالعه کوچک، بیماران برای ماه‌ها به دلیل عوارض جانبی، در دسترس نبودن، یا مسائل بیمه و هزینه، مصرف مجدد نسخه‌ها را متوقف کردند.

اما به طور حکایتی، پزشکان و بیماران می گویند، کسانی که شروع به مصرف داروها می کنند، همچنان ادامه می دهند.

کیمبرلی دلروسو از پمبروک، ماساچوست که ویگووی مصرف می کند، گفت: “من قصد ندارم هرگز مصرف این دارو را قطع کنم.”

او هرگز فراموش نکرده است که آمپول هفتگی خود را مصرف کند. در مقابل، او می‌گوید، او اغلب از مصرف قرص‌های فشار خونی که برایش تجویز شده بود غفلت می‌کرد که وزنش بیشتر بود. (اکنون، پس از کاهش وزن با Wegovy، او دیگر به آنها نیاز ندارد.)

تاکنون، پزشکان گزارش داده‌اند که مانند خانم دلروسو، بیشتر بیمارانشان قصد دارند داروهای چاقی را برای همیشه مصرف کنند و بسیاری از آنها وقتی به داروهای دیگر نیاز ندارند، هیجان‌زده می‌شوند.

دکتر دیوید کامینگز، استاد پزشکی در دانشگاه واشنگتن و مدیر برنامه مدیریت وزن در سیستم مراقبت بهداشتی VA Puget Sound، تجربیات بیماران خود را با Wegovy و داروی دیابت Ozempic ثبت می کند. او تاکنون این داروها را برای حدود 1000 بیمار تجویز کرده است. او گفت که حداکثر 5 درصد به دلیل عوارض جانبی متوقف شد. برخی دیگر به این دلیل متوقف شدند که بیمه آنها دیگر داروی آنها را پوشش نمی دهد یا نمی توانند داروخانه ای را پیدا کنند که آن را در انبار داشته باشد، که نشان دهنده کمبود مداوم داروها است.

او گفت، اما کسانی که متوقف می شوند معمولاً داوطلبانه این کار را انجام نمی دهند. سایر پزشکانی که ویگووی را تجویز می کنند، موافقت کردند.

دکتر دیانا تیارا، مدیر پزشکی برنامه مدیریت وزن در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، گفت: «تطابق با شرایط استثنایی است. «مردم آن را می گیرند. آنها درخواست پر کردن مجدد دارند. آن را در سفر می برند.»

بی توجهی به مصرف داروهای تجویزی هزینه ای دارد. حیرت‌انگیز 40 تا 50 درصد از افرادی که برای بیماری‌های مزمنی مانند فشار خون بالا یا دیابت برای آنها دارو تجویز می‌شود، آنها را مصرف نمی‌کنند – و در نتیجه سالانه حداقل 100 میلیارد دلار هزینه پزشکی قابل پیشگیری متحمل می‌شوند. تخمین زده می شود که این عدم رعایت هر سال منجر به حداقل 100000 مرگ قابل پیشگیری شود.

حتی یک حمله قلبی ممکن است برای ترساندن مردم از مصرف زرادخانه فعلی داروهای قلبی که نشان داده شده است از مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی جلوگیری می کند، کافی نباشد. برخی از مطالعات نشان می دهد که تنها نیمی از افرادی که دچار حمله قلبی شده اند، دو سال بعد همچنان برای محافظت از قلب خود دارو مصرف می کردند.

آمیتاب چاندرا، استاد دانشگاه گفت: «این بیماران نورهای روشن را دیده‌اند، سوار آمبولانس شده‌اند، PCI نجات دریافت کرده‌اند، با توجه به حملات قلبی ثانویه خانواده‌شان، نگاهی اجمالی به دروازه‌های مرواریدی انداخته‌اند، اما هنوز به نظر نمی‌رسد استاتین‌ها و مسدودکننده‌های بتا خود را مصرف کنند. سیاست عمومی و مدیریت بازرگانی در هاروارد

حتی پزشکان نیز مصرف داروهای خود را متوقف می‌کنند و این فرضیه را که مردم این کار را می‌کنند به دلیل اینکه واقعاً اهمیت آنها را درک نمی‌کنند، رد می‌کنند.

و در حالی که هزینه در این مورد نقش دارد، حداقل یک مطالعه نشان داد که حتی زمانی که داروها رایگان هستند، پایبندی آن می تواند افتضاح باشد.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل آن نوعی بی‌میلی ریشه‌دار برای مصرف چیزی است که هر روز به مردم یادآوری می‌کند که بیمار هستند یا بسیاری از بیماران ممکن است آن را درک کنند. مخصوصاً در مورد داروهایی که کارشناسان آن را «ابدیت» می‌نامند، مصرف هر روز آن‌ها باعث می‌شود برخی از بیماران احساس غیرطبیعی کنند.

کورین وویلز، روانشناس اجتماعی در دانشگاه ویسکانسین که در مورد انطباق پزشکی مطالعه می کند، گفت: «مردم فکر می کنند که کارشان خوب است، بنابراین نیازی به دارو ندارند. “اما دارو چیزی است که آنها را خوب نگه می دارد.”

Jalpa A. Doshi، استاد پزشکی در دانشکده پزشکی پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا، گفت که بیماران قضاوت های ارزشی شخصی خود را انجام می دهند: «دارو عوارض جانبی دارد، نیاز به پرداخت مشترک دارد، و عمل مصرف یک قرص روزانه به من یادآوری می کند. که من مریضم اما من علائمی ندارم – فشار خون یا کلسترول بالا خود را نمی بینم.

“و چه فوایدی دارد؟” او افزود. من واقعاً نمی توانم مزایای آن را ببینم. می‌توانستم کمتر نمک و غذای چرب بخورم و بیشتر پیاده‌روی یا ورزش کنم، به جای مصرف این داروها.

دکتر دوشی گفت: این ارزیابی‌هایی که بیماران در سر خود انجام می‌دهند، توقف را بسیار آسان‌تر می‌کند.

مارک آنتونی واکر، 61 ساله، از دوبلین، کالیفرنیا، که تجربه اش با بیماری قلبی تحت الشعاع یک سابقه خانوادگی نگران کننده است، توصیف می کند – پدرش در 47 سالگی بر اثر حمله قلبی شدید درگذشت، مادرش در سن 48 سالگی.

زمانی که آقای واکر 26 ساله بود، سطح کلسترول 360 داشت.

او گفت: «من ترسیده بودم.

او از آن زمان مصرف استاتین ها را قطع و وصل کرده است و در حال حاضر یکی از آنها را مصرف می کند. اما او قصد ندارد برای همیشه آن را بگیرد. او به این نتیجه رسیده است که مغزش به کلسترول نیاز دارد. او در مورد مصرف دارو تا آخر عمرش گفت: «من کاملا مخالفم.

در عوض، او معتقد است که می‌تواند بیماری قلبی خود را کنترل کند – حتی آن را معکوس کند – با یک رژیم غذایی سخت، ورزش و ویتامین‌ها.

دکتر دیوید جی مارون، متخصص قلب آقای واکر، مدیر قلب و عروق پیشگیرانه در استنفورد، به آرامی او و دیگران مانند او را تشویق می کند که داروهایشان را مصرف کنند. اما، همانطور که پزشکان می دانند، اگر آنها با تفنگ های آتشین طوفان کنند، بیمارانشان فقط به جای دیگری خواهند رفت.

بنابراین چه چیزی ممکن است داروهای چاقی را متفاوت کند؟ برای مثال، در حالی که پزشکان معمولاً داروهایی مانند استاتین ها یا داروهای فشار خون را توصیه می کنند، بیماران اغلب از پزشکان برای داروهای چاقی درخواست می کنند. بسیاری از آنها تمام عمر خود را صرف برنامه‌های غذایی و ورزشی کرده‌اند که می‌توانستند پیدا کنند، و هر بار که وزن خود را کاهش می‌دادند، دوباره آن را به دست می‌آوردند.

همچنین، افرادی که شروع به مصرف داروهای جدید چاقی می کنند، اگر مصرف آنها را متوقف کنند، نمی توانند به راحتی پنهان شوند: وزنی که از دست داده اند ممکن است بازگردد، همراه با انگ و شرم و سرزنش خود که اغلب با چاقی همراه است. این باعث می شود این داروها بسیار متفاوت از سایر داروها باشند.

دکتر ولید گلاد، استاد پزشکی در دانشگاه پیتزبورگ که در مورد پایبندی به دارو مطالعه می کند، می گوید: “شما علامت بزرگی روی سینه خود نمی بینید که بگوید “داروهای فشار خون متوقف شد.”

با این حال، از جنبه منفی، داروهای چاقی گران هستند و اغلب پزشکان را ملزم می‌کنند تا فرم‌های سنگین پیش مجوز بیمه را پر کنند. این داروها به طور مداوم در سراسر کشور کمبود داشته است. این موانع می تواند به دست آوردن آنها را دشوار کند.

از دیگر معایب داروها می توان به عوارض جانبی مانند حالت تهوع و مشکلات گوارشی و همچنین نحوه مصرف آنها اشاره کرد – بیماران باید هفته ای یک بار دارو را به خود تزریق کنند.

در مطالعه ای در کلینیک کلیولند، هملت گاسویان و همکارانش سوابق سلامت الکترونیکی 402 بیمار را در سایت هایی در اوهایو و فلوریدا که برای چاقی Wegovy یا Ozempic مصرف می کردند، بررسی کردند. آنها دریافتند که تنها 161 یا 40 درصد، به طور مداوم نسخه های خود را در طول سال پر کرده اند. عوارض جانبی، در دسترس بودن، یا مسائل مربوط به بیمه و هزینه ممکن است نقش داشته باشد.

اما دلیلی وجود دارد که بیماران مایلند با ده ها داروخانه به دنبال داروها تماس بگیرند و هر هفته صادقانه به خود تزریق کنند: بدون چاقی، آنها احساس می کنند ظاهر بهتری دارند و به آنها نگاه متفاوتی می شود. آنها دیگر طرد نمی شوند یا شرمنده نیستند. مردم دیگر وقتی یک کاسه بستنی می خورند به سبد خرید خود خیره نمی شوند یا نظر نمی دهند. خجالت و سرزنش خود و انگ بی پایان چاقی از بین رفته است.

این یک عامل بزرگ برای خانم دلروسو است.

او گفت که با افراد چاق «به گونه‌ای متفاوت رفتار می‌شود» و افزود: «این افتضاح است که چگونه مردم از شما به دلیل سنگین وزن بودن شما تخفیف می‌گیرند.»

اما او همچنین از اثرات سلامتی لذت می برد. او دیگر آپنه خواب یا فشار خون بالا ندارد و قند خونش که به سمت محدوده دیابت می رفت، کاهش یافته است.

او گفت: «دیگر مجبور نیستم هیچ دارویی مصرف کنم.

البته به جز ویگووی.



Source link