در مورد داروی سقط جنین میفپریستون چه اتفاقی می افتد؟


واشنگتن – حتی در حالی که یک دادگاه استیناف فدرال اواخر چهارشنبه اعلام کرد که به قرص سقط جنین میفپریستون اجازه می دهد در بازار باقی بماند، با محدود کردن توزیع و دسترسی به این دارو در کنار یک قاضی فدرال در تگزاس قرار گرفت.

این اقدام به طور بالقوه دریافت این قرص را برای بسیاری از آمریکایی‌ها سخت‌تر می‌کند، که بخشی از رژیم دو دارویی است که اکنون بیش از نیمی از سقط جنین‌ها در ایالات متحده را تشکیل می‌دهد.

در اینجا آنچه در خطر است و آنچه ممکن است در آینده اتفاق بیفتد، آمده است.

تصمیم دادگاه تجدیدنظر ایالات متحده برای حوزه پنجم، در نیواورلئان، جنجالی ترین بخش حکم قاضی متیو جی. کاکسماریک از ناحیه شمالی تگزاس را که هفته گذشته گفت که سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرده بود، لغو شد. دارو را به طور نامناسب تایید کرده است.

اما دادگاه بخش‌هایی از تصمیم قاضی Kacsmaryk را که می‌توانست دسترسی سراسری به mifepristone را به شدت محدود کند و پرونده‌ای که قبلاً پیچیده بود را پیچیده‌تر کند، باقی گذاشت. این تصمیم اساساً زمان را به سال 2016 برمی‌گرداند، زمانی که FDA مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را اضافه کرد که دسترسی به این قرص را تسهیل می‌کرد، از جمله با مسدود کردن بیماران از دریافت دارو از طریق پست.

کارشناسان می گویند انجام این کار عواقب قابل توجهی خواهد داشت: بیماران باید مرخصی از کار بگیرند، هزینه های سفر را بپردازند تا به مطب پزشکی بروند و ننگ رفتن در انظار عمومی برای سقط جنین را تحمل کنند، نه اینکه قرص ها را به طور محتاطانه در خانه دریافت کنند.

همچنین می تواند پیامدهایی فراتر از سقط جنین داشته باشد و راه را برای ارائه دهندگان پزشکی مجرد برای شکایت از FDA برای به چالش کشیدن انواع داروها باز کند. کارشناسان حقوقی گفتند که تصمیم حوزه پنجم می تواند یک مسیر قانونی ایجاد کند تا به ارائه دهندگان پزشکی در هر نقطه از کشور اجازه دهد تا سیاست های دولتی را که ممکن است بر بیمار تأثیر بگذارد، به چالش بکشند.

وزارت دادگستری روز پنجشنبه گفت که از دیوان عالی درخواست کمک اضطراری خواهد کرد. زمانبندی برای درخواست خود به دادگاه ارائه نکرد، اما هر لحظه ممکن است این اتفاق بیفتد.

درخواست اضطراری به قاضی ساموئل A. آلیتو جونیور، که بر مدار پنجم نظارت دارد، اختصاص داده خواهد شد.

دیوان عالی می تواند به این پرونده رسیدگی کند، اما ملزم نیست.

اگر این مورد را تایید کند، قاضی آلیتو احتمالاً ابتدا از شاکیان درخواست پاسخ خواهد کرد. شاکیان، گروهی از سازمان های ضد سقط جنین و پزشکان، ادعا کرده اند که این قرص بی خطر است و استدلال کرده اند که روند تایید آژانس برای این دارو ناقص بوده است. مهلت و مهلت پاسخ توسط دادگاه تعیین می شود.

سپس دولت می تواند به شاکیان پاسخ دهد. FDA با عقب نشینی از ادعاهای شاکیان، به این موضوع پاسخ داد که این دارو بیش از 20 سال پیش به درستی تایید شده است و بی خطر است. اگرچه یک قاضی مجرد اختیار تصمیم گیری در یک درخواست اضطراری را دارد، اما طبق سنت، تقریباً مطمئناً برای بررسی به دادگاه کامل می رود.

اگر دیوان عالی پرونده را رد کند، رای حوزه پنجم به قوت خود باقی است.

دومین پرونده در مورد قرص سقط جنین در دادگاه فدرال در ایالت واشنگتن در جریان است.

کمتر از یک ساعت پس از اینکه قاضی کاکسماریک، منصوب ترامپ، حکم خود را صادر کرد، قاضی توماس او رایس از دادگاه منطقه ای ایالات متحده در منطقه شرقی واشنگتن، منصوب اوباما، به FDA دستور داد تا وضعیت موجود را حفظ کند. او آژانس را از محدود کردن در دسترس بودن میفپریستون در 17 ایالت و ناحیه کلمبیا که شکایت کرده بودند، مسدود کرد. قاضی رایس یک حکم فراگیر در سراسر کشور صادر نکرد که کل کشور را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، ایالت های موجود در آن دعوی اکثریت ایالت هایی را نمایندگی می کنند که سقط جنین در آنها قانونی است.

وزارت دادگستری از قاضی رایس خواسته است تا توضیح دهد که در صورت اجرایی شدن حکم تگزاس، FDA موظف به انجام چه کاری خواهد بود. کارشناسان حقوقی می گویند که تصمیم حوزه پنجم برای مسدود کردن بخش های خاصی از قوانین FDA برای داروی سقط جنین، آن را در تضاد مستقیم با پرونده ایالت واشنگتن قرار می دهد و به طور بالقوه شانس دیوان عالی را در مورد این موضوع افزایش می دهد.