علوم ورزشی مکمل های بی کربنات سدیم چه تاثیری بر عملکرد ورزشی دارند؟


در این مقاله چه می خوانید

بی کربنات سدیم یا جوش شیرین ، یک محصول خانگی محبوب است که کاربردهای زیادی دارد ، از تهیه غذا گرفته تا مراقبت شخصی. اما جوش شیرین مزایای جالب دیگری نیز دارد. بسیاری از ورزشکاران و باشگاه ها از جوش شیرین برای افزایش عملکرد خود در طول تمرینات چالش برانگیز استفاده می کنند. در این مقاله مجله علوم ورزشی هر آنچه را که باید در مورد آکنه و عملکرد ورزشی بدانید پیدا خواهید کرد.

بی کربنات سدیم چیست؟

فرمول شیمیایی بی کربنات سدیم NaHCO3 است که یک نمک تقریباً قلیایی است و از یون های سدیم و بی کربنات تشکیل شده است. جوش شیرین معمولاً در طبیعت یافت می شود و در محلول در چشمه های معدنی یافت می شود. یک پودر سفید غیرقابل اشتعال ، بدون بو که به راحتی در فروشگاه ها قابل خرید است.

بی کربنات سدیم چگونه کار می کند؟

تاثیر مکمل های بی کربنات سدیم بر عملکرد ورزشی چیست؟

برای درک نحوه عملکرد جوش شیرین ، ابتدا باید مفهوم PH را درک کنیم. pH چگونه بر عملکرد ورزشی تأثیر می گذارد؟ در شیمی ، pH معیاری است که برای تعیین اسیدیته یا قلیائیت محلول استفاده می شود. PH 7.0 خنثی ، کمتر از 7.0 اسیدی و مقدار بالای این عدد قلیایی در نظر گرفته می شود. PH انسان ما به طور طبیعی تقریباً خنثی است. این رقم در خون 7.4 و معمولاً در سلولهای عضلانی 7.0 است.

اگر سطح اسید و باز بدن شما نزدیک به هدف شما باقی بماند ، بهترین عملکرد را خواهید داشت ، به همین دلیل بدن شما از روش های مختلفی برای حفظ این تعادل استفاده می کند. برخی شرایط پزشکی یا عوامل خارجی می توانند این تعادل را بر هم بزنند. یکی از این عوامل ورزش با شدت بالا است که به ورزش بی هوازی نیز معروف است.

در طول تمرینات بی هوازی ، بدن نه تنها به اکسیژن بلکه به اکسیژن نیز نیاز دارد ، بنابراین ماهیچه ها نمی توانند برای تأمین انرژی به اکسیژن تکیه کنند. درعوض ، ماهیچه ها باید در جهت مخالف حرکت کنند. تولید انرژی بی هوازی باعث تولید اسید لاکتیک می شود ، میزان بالای اسید لاکتیک PH سلول ها را کاهش داده و به زیر سطح مطلوب 7.0 می رسد. این عدم تعادل تولید انرژی را محدود می کند و همچنین می تواند توانایی انقباض ماهیچه ها را کاهش دهد. هر دوی این تأثیرات در نهایت منجر به خستگی و عملکرد بد ورزشی می شود.

بی کربنات سدیم چگونه به حفظ pH کمک می کند؟

بی کربنات سدیم یا جوش شیرین دارای pH قلیایی 8.4 است و ممکن است PH خون را کمی افزایش دهد. PH بالاتر در خون به اسید اجازه می دهد تا از سلول های ماهیچه ای وارد جریان خون شود و pH آنها را به 7.0 بازگرداند. در نتیجه ، عضلات می توانند همچنان منقبض شده و انرژی تولید کنند. دانشمندان معتقدند این اولین راهی است که بی کربنات سدیم می تواند به شما در تمرینات سخت تر ، سریعتر یا طولانی تر کمک کند.

بی کربنات سدیم چگونه بر عملکرد ورزشی تأثیر می گذارد؟

دانشمندان نحوه تأثیر شیرینی ها بر عملکرد ورزشی را برای بیش از هشت دهه مورد مطالعه قرار داده اند. بی کربنات سدیم به ویژه برای ورزش مفید است. تمرینات از 1 تا 7 دقیقه طول می کشد و شامل گروه های عضلانی بزرگ می شود. در همان زمان ، همانطور که معلوم است ، بیشتر پیشرفت ها در پایان تمرین رخ می دهد. به عنوان مثال ، در مطالعه ای اخیر ، پیشرفت 1.5 ثانیه ای در 1000 متر آخر در دو هزار متر قایقرانی مشاهده شد.

نتایج در دوچرخه سواری ، دو سرعت ، شنا و ورزش های تیمی یکسان است. با این حال ، این نتایج برای همه متفاوت است و همچنین به نوع فعالیت ، جنسیت ، استقامت شخصی و میزان ورزش بستگی دارد. از این گذشته ، تنها در چند مطالعه تأثیر شیرینی بر ورزشهای استقامتی مورد آزمایش قرار گرفته است ، اما همه آنها مورد مطالعه قرار نگرفته اند و قبل از ارائه توصیه ها ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

بی کربنات سدیم چگونه بر تمرینات دوره ای تأثیر می گذارد؟

ورزش متناوب مجموعه ای از تمرینات با شدت بالا و کم در یک جلسه تمرین است. نمونه هایی از این نوع تمرینات عبارتند از دویدن ، دوچرخه سواری ، قایقرانی ، شنا ، وزنه برداری المپیک و کراس فیت. مطالعات انجام شده در مورد این نوع تمرینات نشان داده است که بی کربنات سدیم از کاهش عملکرد ورزشی جلوگیری می کند ، به این معنی که معمولاً 1.7-8 overall بهبود کلی را افزایش می دهد.

ورزش مکرر در بسیاری از ورزش ها رایج است و تحقیقات نشان می دهد که سودا برای جودو ، شنا ، بوکس و تنیس مفید است. در نهایت ، توانایی بی کربنات سدیم برای کمک به شما در مراحل بعدی ورزش می تواند بر نتایج شما تأثیر مثبت بگذارد.

اثرات بی کربنات سدیم بر قدرت و هماهنگی عضلات

جوش شیرین همچنین می تواند قدرت را افزایش دهد. در یک مطالعه ، وزنه برداران حرفه ای که بی کربنات سدیم 60 دقیقه قبل از تمرین مصرف کردند ، توانستند در سه ست اول 6 حرکت اسکوات دیگر انجام دهند. این نشان می دهد که بی کربنات سدیم می تواند عملکرد را به ویژه در اوایل تمرین شما بهبود بخشد. همچنین بر هماهنگی ماهیچه ها تأثیر مثبت دارد.

به عنوان مثال ، یک مطالعه نشان داد که بی کربنات سدیم به بازیکنان تنیس کمک می کند تا نوسانات حرکتی را با دقت بیشتری تشخیص دهند ، در حالی که مطالعه دیگری بر اساس میزان بوکس بوکس ها اثرات مشابهی را در بوکسورها نشان داد. این نتایج نشان می دهد که بی کربنات سدیم ممکن است بر مغز تأثیر بگذارد ، اما تحقیقات بیشتری برای درک دقیق ارتباط این مورد نیاز است.

فواید بی کربنات سدیم برای سلامتی

کاهش سوزش سر دل: بی کربنات سدیم یک ماده رایج در داروهای ضد اسید است که اغلب برای تسکین سوزش سر دل و درمان زخم معده استفاده می شود.

بهبود سلامت دندان: خمیردندان بی کربنات سدیم می تواند پلاک و پلاک را بهتر از خمیردندان دندانی که این کار را انجام نمی دهد برطرف کند.

بهبود پاسخ به شیمی درمانیبی کربنات سدیم می تواند پاسخ به شیمی درمانی را افزایش دهد. البته هنوز هیچ مطالعه انسانی در این مورد انجام نشده است.

کمک به بیماری کلیوی: درمان بیماران مبتلا به کلیه با بی کربنات سدیم ممکن است نارسایی کلیوی را به تاخیر بیاندازد.

علائم نیش حشرات را از بین ببریداستفاده از محلول آب و جوش شیرین در محل گزش می تواند خارش و سوزش را تسکین دهد. البته هنوز تحقیقات علمی در مورد این مورد انجام نشده است.

اثرات جانبی

هنگامی که بی کربنات سدیم در دوزهای توصیه شده (200 تا 300 میلی گرم یا 100 تا 150) مصرف می شود ، بی خطر است و عوارض جانبی ندارد. دوزهای بالاتر می تواند pH خون را به طرز چشمگیری افزایش دهد. این خطرناک است و می تواند ریتم قلب را مختل کرده و باعث اسپاسم عضلات شود.

همچنین در صورت ترکیب بی کربنات سدیم با اسید معده باعث ایجاد نفخ می شود. این وضعیت می تواند با درد شکم ، تهوع ، اسهال و استفراغ همراه باشد. البته همه این عوارض را ندارند. شدت علائم بستگی به میزان مصرف دارو و حساسیت فردی دارد.

مصرف بی کربنات سدیم همچنین می تواند سطح سدیم خون را افزایش دهد ، که در برخی افراد منجر به فشار خون بالا می شود. خوردن مقادیر زیاد بی کربنات سدیم می تواند به هیدراته ماندن بدن کمک کند ، که اگرچه ممکن است برای افرادی که در گرما ورزش می کنند مفید باشد ، اما برای افرادی که در ورزشهای وزنه بردار شرکت می کنند مضر است. در نهایت ، بی کربنات سدیم برای زنان باردار یا شیرده ، بیماران قلبی ، بیماران کلیوی یا کسانی که سابقه اختلالات الکترولیت مانند آلدوسترون یا بیماری آدیسون دارند ، توصیه نمی شود.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


دیدگاهتان را بنویسید