علم ورزش فواید بدنسازی پروتئین سویا چیست؟


در این مقاله چه می خوانید

سویا ، آب پنیر و کازئین محبوب ترین منابع پروتئینی هستند. پروتئین سویا نه تنها ارزان است بلکه گیاهی است و اعتقاد بر این است که برای بیماریهای قلبی عروقی مفید است. اما بسیاری از مردان به دلیل شایعات ، سویا را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کرده اند.

شایعه شده است که پروتئین سویا استروژنیک است و متهم به از بین بردن ویژگی های جنسی مردان است. آیا این شایعات صحت دارد یا خیر؟ در این مقاله ، برای مشاهده مقالات مرتبط ، نظرات مثبت و منفی در مورد اثرات سویا بر تستوسترون و ویژگی های مردان ، می توانید به مجله علوم ورزشی بپیوندید.

پروتئین سویا و هورمونهای جنسی

استروژن و تستوسترون ، دو هورمون جنسی در مردان و زنان ، برای توسعه ویژگی های جنسی ثانویه در مردان و زنان و برای سلامت انسان بسیار مهم هستند. اگرچه این هورمون ها به طور خاص در زنان (استروژن) و مردان (تستوسترون) عمل می کنند ، اما شواهد پزشکی نشان می دهد که تعادل این دو هورمون برای انسان ضروری است. این تعادل حساس در درجه اول به اصلاح شیمیایی بستگی دارد ، زیرا استروژن مستقیماً به تستوسترون متصل می شود و ثانیا ، توسط کبد ، مغز ، ماهیچه ها و سلول های چربی تنظیم می شود.

تستوسترون حجم ماهیچه ها و تراکم استخوان را افزایش می دهد و بر سیستم قلبی عروقی ، سیستم عصبی و برانگیختگی جنسی تأثیر مثبت دارد. با افزایش سن ، سطح تستوسترون کاهش می یابد و سطح استروژن افزایش می یابد. این فرایند بر ساختار ماهیچه ها ، بافت شکننده استخوان ، کاهش میل جنسی تأثیر منفی می گذارد و با تأیید تحقیقات پزشکی ، این روند باعث ایجاد و شروع بیماری های مزمن در مردان مانند دیابت ، افسردگی ، بیماری های قلبی و سرطان پروستات می شود.

از این رو چگونه آیا پروتئین سویا بر وجود یا عدم وجود تستوسترون و استروژن تأثیر می گذارد؟

سویا منبع ایزوفلاون است. ایزوفلاون ها ترکیباتی هستند که مانند بدن دارای استروژن هستند (بعداً ایزوفلاون ها فیتواستروژن نامیده می شوند). این مواد مقصر اصلی کاهش تستوسترون از پروتئین سویا هستند. شواهد پزشکی و اپیدمیولوژیک کلسترول ، کاهش چربی و اثرات ضد سرطانی این پروتئین را تأیید کرده است ، اما نقش آن به عنوان یک مکمل تقویت کننده عضلات ، به ویژه در مردان ، هنوز محل بحث است.

اثر کاهش تستوسترون پروتئین سویا با تحقیقات و مطالعات محدود پزشکی تأیید شده است. یک مطالعه ادعا می کند که مصرف دوزهای بالا (56 گرم) پروتئین سویا به مدت 28 روز سطح تستوسترون را در مردان سالم به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که مصرف روزانه متعادل بر عدم تعادل هورمونی و زنانگی تأثیر نمی گذارد. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف 20 گرم در روز به مدت 4 هفته باعث کاهش سطح تستوسترون در مردان نمی شود.

سویا در بدنسازی و عضله سازی چه خواصی دارد؟

نقش پروتئین سویا در بدنسازی و عضله سازی چیست؟

وجود اسیدهای آمینه در سویا آن را به یک غذای مغذی تبدیل می کند و با مصرف آن نه تنها می توانید ارزش سایر مواد مغذی را افزایش دهید ، بلکه سطح “کلسترول” خود را نیز در حد طبیعی نگه دارید. از سوی دیگر ، مصرف سویا در بدنسازی بسیار مفید تلقی می شود و با گنجاندن آن در رژیم غذایی خود ، نه تنها خطر التهاب و دردهای عضلانی را کاهش می دهید ، بلکه با تامین آمینو اسیدهای ضروری بدن ، اندازه ماهیچه ها را نیز افزایش می دهید. به

علاوه بر این اثرات ، تأثیرات مثبت پروتئین سویا بر عضله سازی را نمی توان انکار کرد. یک مطالعه در سال 2007 تأثیر مکمل پروتئین سویا را در مردانی که با مقاومت تمرین می کردند (تمرینات قدرتی ، اسکوات ، کرانچ و غیره) آزمایش کرد. در این مطالعه ، مردان روزانه 50 گرم پروتئین سویا را به مدت 12 هفته مصرف کردند. نتایج مطالعه هیچگونه عوارض جانبی کاهش سطح تستوسترون و کاهش نسبت تستوسترون به استروژن را گزارش نکرد. داوطلبان مرد در این گروه همان افزایش توده عضلانی را در مقایسه با گروهی که از پروتئین سویا به جای پروتئین سویا استفاده می کردند ، تجربه کردند.

کدام بهتر است – پروتئین سویا یا پروتئین و کازئین آن؟

هنگام بحث در مورد “پروتئین های هضم سریع و آهسته” ، پروتئین وی یکی از پروتئین های سریع و پروتئین کازئین یکی از پروتئین های دیر هضم است. پروتئین سویا دارای نرخ جذب متوسط ​​است. نکته منفی این امر جذب نسبتاً ضعیف این پروتئین است. پروتئین سویا پس از سفیده تخم مرغ ، که کازئین نیز است ، از نظر بهره وری و ارزش بیولوژیکی آخرین رتبه را دارد.

با این حال ، منابع پزشکی متعددی وجود دارد که مصرف سویا را به دلیل تعادل پروتئین آن ، که منجر به عضله سازی و بهبود عملکرد ورزشی می شود ، پشتیبانی می کند. علاوه بر این ، این پروتئین تأییدیه FDA را برای کاهش بیماری کرونری قلب با مصرف 25 گرم در روز دریافت کرده است. مطالعات متعدد ادعا می کنند که پروتئین سویا دارای مزایای اجتناب ناپذیر بسیاری است.

نتیجه

تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد پروتئین سویا نسبت تستوسترون به استروژن را کاهش می دهد و برخی از عوارض جانبی را در مردان ایجاد می کند. دوز معمول پروتئین سویا 20 تا 25 گرم در روز است که نه تنها اثرات منفی در مردان ایجاد نمی کند ، بلکه بر سلامت قلب ، عروق و پروستات نیز تأثیر مثبت دارد.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


دیدگاهتان را بنویسید