داروی ALS Relyvrio در آزمایش بالینی شکست خورد و ممکن است از بازار خارج شود


یکی از معدود درمان هایی که سازمان غذا و دارو برای اسکلروز جانبی آمیوتروفیک تایید کرده است، در یک آزمایش بالینی بزرگ شکست خورده است و سازنده آن روز جمعه گفت که در حال بررسی است که آیا آن را از بازار خارج کند یا خیر.

این دارو که Relyvrio نام دارد، کمتر از دو سال پیش با وجود سؤالاتی در مورد تأثیر آن در درمان اختلال عصبی شدید تأیید شد. در آن زمان، بازبینان FDA به این نتیجه رسیده بودند که هنوز شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد این دارو می تواند به بیماران کمک کند عمر طولانی تری داشته باشند یا سرعت از دست دادن عملکردهایی مانند کنترل عضلات، صحبت کردن یا تنفس بدون کمک را کاهش دهند.

اما آژانس تصمیم گرفت به جای اینکه دو سال منتظر نتایج یک کارآزمایی بالینی بزرگ باشد، با استناد به داده هایی که نشان می دهد درمان ایمن و ناامیدی بیماران مبتلا به بیماری است که اغلب در عرض دو تا پنج سال منجر به مرگ می شود، به این دارو چراغ سبز نشان دهد. از آن زمان، حدود 4000 بیمار در ایالات متحده این درمان را دریافت کرده اند، پودری که با آب مخلوط می شود و یا نوشیده می شود یا از طریق لوله تغذیه بلعیده می شود و قیمت فهرست آن 158000 دلار در سال است.

اکنون، نتایج کارآزمایی 48 هفته‌ای بر روی 664 بیمار در دست است و نشان می‌دهد که درمان بهتر از دارونما عمل نمی‌کند.

جاستین کلی و جاشوا کوهن، مدیران اجرایی شرکت داروسازی آمیلیکس، سازنده این دارو، در بیانیه‌ای گفتند: ما شگفت‌زده و عمیقاً ناامید شده‌ایم. آنها گفتند که برنامه های خود را برای این دارو ظرف هشت هفته اعلام خواهند کرد که “ممکن است شامل خروج داوطلبانه” آن از بازار باشد.

آقای Klee و Mr. “ما در تصمیمات خود با دو اصل کلیدی هدایت خواهیم شد: انجام آنچه که برای افراد مبتلا به A.LS مناسب است، با اطلاع مقامات نظارتی و جامعه ALS، و آنچه علم به ما می گوید.” کوهن گفت.

تنها دو داروی تایید شده دیگر برای ALS در ایالات متحده وجود دارد: ریلوزول، تایید شده در سال 1995، که می تواند بقا را چندین ماه افزایش دهد، و edaravone، تایید شده در سال 2017، که می تواند پیشرفت را تا حدود 33 درصد کاهش دهد.

آقای Klee و آقای کوهن Relyvrio را حدود یک دهه پیش به عنوان دانشجویان کارشناسی در دانشگاه براون تصور کردند. ایده آنها این بود که ترکیب taurursodiol، مکملی که گاهی برای تنظیم آنزیم‌های کبدی استفاده می‌شود، و سدیم فنیل بوتیرات، دارویی برای اختلال اوره در کودکان، می‌تواند با جلوگیری از اختلال عملکرد دو ساختار در سلول‌ها: میتوکندری، از نورون‌های مغز در برابر آسیب بیماری‌هایی مانند ALS محافظت کند. و شبکه آندوپلاسمی

FDA معمولاً به دو کارآزمایی بالینی متقاعدکننده نیاز دارد، معمولاً کارآزمایی‌های فاز 3، که بزرگ‌تر و گسترده‌تر از مطالعات فاز 2 هستند. برای بیماری‌های جدی با درمان‌های کم، آژانس می‌تواند یک کارآزمایی به‌علاوه داده‌های تأییدی اضافی را بپذیرد. برای Relyvrio، داده‌ها تنها از یک کارآزمایی فاز 2 به دست آمد که در آن 137 بیمار دارو یا دارونما را مصرف کردند، به‌علاوه یک مطالعه تکمیلی که برخی از بیماران را پس از پایان کارآزمایی، زمانی که آگاهانه دارو مصرف می‌کردند، دنبال کرد.

این آژانس در ابتدا توصیه کرد که شرکت برای تایید دارو تا زمانی که فاز 3 آزمایشی در سال 2024 تکمیل نشده است، درخواست نکند.

در مارس 2022، کمیته ای متشکل از مشاوران مستقل FDA با اختلاف اندکی تصمیم گرفتند که درمان هنوز مؤثر نبوده است، نتیجه ای که توسط بازبینان خود FDA نیز به دست آمد. آژانس سپس به Amylyx اجازه داد داده‌های بیشتری را ارسال کند و گام غیرمعمولی را برای برنامه‌ریزی دومین جلسه کمیته مشورتی مستقل در سپتامبر 2022 برداشت. در گزارشی که در آنجا ارائه شد، بازبینی‌کنندگان آژانس گفتند که داده‌های جدید را نیز ناکافی می‌دانند.

در آن جلسه، دکتر بیلی دان، مدیر وقت دفتر علوم اعصاب FDA، از شرکت پرسید که آیا اگر درمان مورد تایید قرار گیرد اما بعداً در مرحله آزمایشی 3 شکست بخورد، آیا داوطلبانه فروش دارو را متوقف خواهد کرد یا خیر.

آقای کلی پاسخ داد که اگر آزمایش موفقیت آمیز نباشد، ما آنچه را که برای بیماران مناسب است انجام خواهیم داد، که شامل حذف داوطلبانه محصول از بازار است.

این تعهد، به علاوه شهادت عاطفی از بیماران و پزشکان، هفت عضو کمیته مشورتی را متقاعد کرد که از تایید حمایت کنند و تنها دو نفر مخالف بودند. در اواخر همان ماه، FDA تأییدیه را صادر کرد و نوشت که «ابهام در مورد شواهد اثربخشی وجود دارد»، اما «با توجه به ماهیت جدی و تهدیدکننده زندگی ALS و نیاز برآورده نشده قابل توجه، این سطح از عدم قطعیت قابل قبول است. این نمونه.”



Source link