اولین مرگ و میر آنفولانزای پرندگان در پنگوئن های قطب جنوب گزارش شد


پرندگان سیاه و سفید آشنا با تهدیدات متعددی از جمله تغییرات آب و هوایی، آلودگی و ماهیگیری تجاری روبرو هستند. سه گونه پنگوئن قطب جنوب – پنگوئن‌های امپراتور، پنگوئن‌های راک‌هاپر جنوبی و پنگوئن‌های ماکارونی – به‌عنوان آسیب‌پذیر یا تقریباً در معرض خطر فهرست شده‌اند.

قبل از ورود H5N1 به منطقه قطب جنوب در پاییز گذشته، ویروس‌های آنفولانزای پرندگان بسیار بیماری‌زا قبلاً در این منطقه ثبت نشده بود. این بدان معناست که پنگوئن‌ها احتمالاً ایمنی کمی دارند. و از آنجایی که آنها در مستعمرات بزرگ و شلوغ زاد و ولد می کنند، به محض اینکه یک پنگوئن آلوده شود، ویروس می تواند به سرعت گسترش یابد و باعث مرگ و میر دسته جمعی شود. (با گسترش ویروس در آمریکای جنوبی در سال گذشته، شیلی از مرگ هزاران پنگوئن هومبولت خبر داد.)

میزان انتشار ویروس در جمعیت پنگوئن های قطب جنوب مشخص نیست.

خانم هیثمن گفت، در جزایر فالکلند، برخی از پنگوئن‌های جنتو مریض یا بی‌حال به نظر می‌رسند و تعداد کمی از آنها علائم عصبی را نشان می‌دهند، قبل از اینکه مرده‌شان پیدا شود. وی گفت که این ویروس هنوز در هیچ گونه پنگوئن محلی دیگری تایید نشده است، اما آزمایش پنگوئن های راک هاپر در حال انجام است.

به گزارش شبکه بهداشت و درمان حیات وحش قطب جنوب که بخشی از کمیته علمی تحقیقات قطب جنوب است، حداقل یک مورد مشکوک نیز در پنگوئن‌های پادشاه در جورجیا جنوبی، یکی دیگر از قلمروهای بریتانیا، گزارش شده است.

لورا ویلیس، مدیر اجرایی دولت جورجیا جنوبی و جزایر ساندویچ جنوبی، گفت که این گزارش بر اساس یک پنگوئن پادشاه مرده بود و محققان هیچ افزایشی در مرگ پنگوئن‌ها در آن مکان مشاهده نکرده‌اند. او گفت: «ما وضعیت را در سراسر جزایر زیر نظر داریم.

این ویروس که برای اولین بار در سال 2020 ظاهر شد، تلفات بی‌سابقه‌ای را روی پرندگان وحشی و پستانداران وارد کرده است. پس از شناسایی ویروس در نوک آمریکای جنوبی در سال گذشته، OFFLU، یک شبکه جهانی از متخصصان آنفولانزا، هشدار داد که عامل بیماری زا ممکن است در آینده به قطب جنوب گسترش یابد.

منطقه قطب جنوب منطقه حیاتی برای پرورش بیش از 100 میلیون پرنده و همچنین فوک ها، شیرهای دریایی و سایر پستانداران دریایی را فراهم می کند. OFFLU در بیانیه ای در اوت گذشته گفت: اگر ویروس وارد منطقه شود، تأثیر آن بر این حیوانات “می تواند بسیار زیاد باشد”.

تنها دو ماه بعد، ویروس در اسکواهای قهوه ای در جنوب جورجیا شناسایی شد که اولین مورد در منطقه بود. از آن زمان، عفونت در بسیاری از گونه های پرندگان دیگر، و همچنین در فیل ها و فوک های خز تایید شده است. این پستانداران دریایی همچنین در مستعمرات بزرگ زاد و ولد می کنند، و با گسترش ویروس در آمریکای جنوبی، جایی که ده ها هزار فوک و شیر دریایی کشته شده اند، متحمل خسارات زیادی شدند. دانشمندان نگرانند که با گسترش ویروس، سرنوشت مشابهی برای فوک های قطب جنوب نیز رقم بخورد.

هنوز عفونتی در سرزمین اصلی قطب جنوب گزارش نشده است، اگرچه کارشناسان گفته اند که ممکن است ویروس قبلاً به طور ناشناخته در آنجا گسترش یابد.



Source link