آب پنیر یا کازئین: چه چیزی را انتخاب کنیم؟


وقتی به کاهش وزن فکر می کنید، اولین چیزی که به ذهنتان می رسد چیست؟ تجزیه و تحلیل بار پروتئین اینطور به نظر نمیاد؟ در حین تلاش برای کاهش وزن، همه ما سعی می کنیم مصرف پروتئین خود را افزایش دهیم.

پودرهای پروتئینی چیست؟

پودرهای پروتئینی منابع پروتئین غلیظی هستند که عمدتاً از غذاهای گیاهی یا حیوانی مانند لبنیات، تخم مرغ، غلات و نخود فرنگی به دست می آیند. بیشتر توسط ورزشکاران و سایر افرادی که به طور روزانه با وزنه ورزش می کنند استفاده می شود، که ممکن است متوجه شوند که مصرف پودر پروتئین به رشد ماهیچه ها و کاهش سریعتر چربی آنها کمک می کند.

این پودرها اما برای همه مفید نیست. اگر رژیم غذایی شما از قبل دارای پروتئین با کیفیت خوب است، افزودن پودر پروتئین تفاوت زیادی در کیفیت زندگی شما ایجاد نمی کند.

پودرهای پروتئین همچنین می توانند به افرادی که نمی توانند نیازهای پروتئینی خود را فقط از طریق رژیم غذایی برآورده کنند، مانند افراد بیمار، افراد مسن، گیاهخواران و وگان ها کمک کند.

اگر پروتئین کافی از رژیم غذایی خود دریافت نکنیم، پودرهای پروتئینی مانند آب پنیر و کازئین ممکن است به برنامه روزانه ما اضافه شوند. کدام پودر موثرتر است؟ آیا تفاوتی بین آنها وجود دارد یا آنها یکی هستند؟ آنچه شما باید بدانید به شرح زیر است:

پروتئین برای عضلات

در طول سال ها، دو نوع پروتئین به خوبی مورد توجه و محبوب هستند. اینها پروتئین کازئین و پروتئین آب پنیر هستند.

آنها اساساً پروتئین های باکیفیتی هستند، زیرا حاوی تمام آمینو اسیدهای ضروری مربوطه هستند که باید از غذا دریافت کرد زیرا بدن ما نمی تواند آنها را بسازد. علاوه بر این، آنها به راحتی هضم و جذب می شوند.

شیر لبنیاتی که ما مصرف می کنیم حاوی دو نوع پروتئین است، این پروتئین ها آب پنیر و کازئین است. هر دوی این پروتئین ها از فرآیند ساخت پنیر به دست می آیند. بنابراین، در طی این فرآیند، آنزیم ها یا اسیدهای خاصی به شیر گرم شده اضافه می شود. این آنزیم ها یا اسیدها باعث انعقاد کازئین موجود در شیر و در نتیجه جدا شدن آن از یک ماده مایع می شوند.

این ماده مایع پروتئین آب پنیر نام دارد. سپس برای استفاده در محصولات غذایی یا مکمل های غذایی، آن را شسته و به شکل پودری خشک می کنند.

کشک باقی مانده از کازئین را می توان برای ایجاد پودر پروتئینی شسته و خشک کرد و به آن پروتئین کازئین می گویند که می تواند به محصولات لبنی مانند پنیر کوتیج اضافه شود.

پروتئین آب پنیر چیست؟

بنابراین همانطور که در بالا ذکر شد، پروتئین آب پنیر بخش محلول در آب شیر است و به عنوان مکمل پروتئین استفاده می شود.

پروتئین آب پنیر پروتئینی است که از کازئین استخراج می شود و سپس به غلظت های مختلف خالص می شود که می تواند برای بهبود زخم، کاهش وزن، سلامت نوزاد و غیره مفید باشد.

آب پنیر بهترین پروتئین برای تمام گروه های سنی به ویژه برای افرادی است که از رژیم غذایی سالم پیروی می کنند و سلامت و هیکل خود را حفظ می کنند.

به سرعت در جریان خون جذب می شود که آن را به یک وعده غذایی عالی بعد از تمرین تبدیل می کند. در 90 دقیقه یا کمتر هضم می شود. این پروتئین آب پنیر مخلوطی از ترکیبات فعال بیولوژیکی مانند بتا-لاکتوگلوبولین، آلفا-لاکتالبومین، آلبومین سرم گاوی و گلوبین های ایمنی است. در 100 گرم پودر تقریباً می توانیم 0.9 گرم پروتئین دریافت کنیم.

مشخصات آمینو اسید

اسید آمینه ضروری مقدار (mg/g)
لوسین 105 میلی گرم
لیزین 93 میلی گرم
تیروزین 32 میلی گرم
سیستئین 21 میلی گرم
ایزولوسین 63 میلی گرم
والین 58 میلی گرم
ترئونین 69 میلی گرم
تریپتوفان 18 میلی گرم
هیستیدین 17 میلی گرم
پروتئین آب پنیر

مزایای استفاده از پروتئین آب پنیر

پروتئین آب پنیر مزایای زیادی نسبت به سایر انواع پروتئین دارد. نه تنها با سرعت بیشتری هضم می شود، بلکه حاوی آمینو اسیدهای شاخه دار است که بدن ما نمی تواند آنها را به تنهایی تولید کند. علاوه بر این، ترکیبی ایده آل از مواد مغذی در دسترس را برای جبران سوخت بدن پس از تمرین شدید فراهم می کند.

برخی از مزایای پروتئین آب پنیر عبارتند از:

  • پروتئین آب پنیر با ترشح هورمون های آنابولیک مانند انسولین که مسئول رشد ماهیچه های ما است، توده و قدرت عضلانی را افزایش می دهد.
  • ثابت شده است که مصرف پودر پروتئین آب پنیر توانایی های ورزشی ما را بهبود می بخشد. سرعت دویدن را افزایش می دهد و به ریکاوری بهتر از تمرینات شدید کمک می کند.
  • همچنین فواید سلامتی دیگری نیز دارد. مانند، حاوی خواص ضد سرطانی است، عملکرد سیستم ایمنی را افزایش می دهد و همچنین ممکن است در برابر علائم پسوریازیس محافظت کند.
  • می تواند پاسخ ایمنی را در کودکان مبتلا به آسم، اگزما و غیره بهبود بخشد.
  • فشار خون را در بیماران مبتلا به فشار خون بالا کاهش می دهد و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته نیز کاهش می یابد و در نتیجه از احتمال بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند.
پروتئین آب پنیر

پروتئین کازئین چیست؟

کازئین نوعی پروتئین است که از شیر گاو به دست می آید. این یک پروتئین با کیفیت بالا و آهسته رهش است که حاوی بسیاری از اسیدهای آمینه ضروری (EAAs) است که بدن ما به تنهایی قادر به تولید آنها نیست.

کازئین به کاهش سرعت تجزیه پروتئین کمک می کند و نوعی پدیده “آهسته رهش” را در بدن ما نشان می دهد. در ترکیبی از این و همراه با زمان جذب سنتز طولانی تر، کازئین در مقایسه با پروتئین های دیگر به عنوان یک “پروتئین کند” در نظر گرفته می شود.

اکثر مردم از پروتئین کازئین برای حمایت از دریافت پروتئین و کمک به تمرینات روتین خود استفاده می کنند.

پروتئین کازئین

مشخصات آمینو اسید

اسید آمینه ضروری مقدار (mg/g)
لوسین 72 میلی گرم
لیزین 68 میلی گرم
تیروزین 33 میلی گرم
سیستئین 3 میلی گرم
ایزولوسین 46 میلی گرم
والین 55 میلی گرم
ترئونین 44 میلی گرم
تریپتوفان 2 میلی گرم
هیستیدین 22 میلی گرم
متیونین 24 میلی گرم
فنیل آلانین 31 میلی گرم

فواید پروتئین کازئین –

به طور کلی کازئین به عنوان یک مکمل پروتئین برای حمایت از اهداف تناسب اندام و تغذیه مصرف می شود. چندین مزیت اعلام شده از استفاده از پروتئین کازئین وجود دارد، اگرچه همیشه باید در نظر داشت که تحقیقات هنوز در حال انجام است.

برخی از مزایا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بزرگ‌ترین نقطه قوت کازئین زمان‌بندی است زیرا دوام بیشتری دارد. این پتانسیل را دارد که جریان آهسته و ثابتی از اسیدهای آمینه را فراهم کند که می تواند ساعت ها دوام بیاورد.
  • طبق مطالعات، یکی از مزایای استفاده از کازئین این است که از مشکلات دندانی جلوگیری می کند، زیرا دارای خواص کاهش یا جلوگیری از اثرات فرسایش در مینای دندان است.
  • یکی دیگر از مزایای کلیدی پروتئین کازئین این است که به ارتقای سلامت روده کمک می کند.
  • کازئین یکی از بهترین منابع پروتئین با کیفیت موجود است. با دادن حداکثر کیفیت پروتئین به تامین حداقل نیازهای پروتئینی در بدن کمک می کند و منجر به نیازهای کمتر برای حفظ توده عضلانی بدون چربی می شود.
  • از آنجایی که پروتئین کازئین شکلی از پروتئین است که سرشار از کلسیم است که از نظر از دست دادن کل چربی مفید است.
پروتئین کازئین

آب پنیر در مقابل کازئین؟

الف) شباهت

پروتئین آب پنیر پروتئین کازئین
پروتئین اضافی در اختیار بدن قرار می گیرد در طول فرآیند تولید پنیر، از شیر بز یا گاو تهیه می شود.
این مکمل به ترمیم و رشد عضلات کمک می کند. مکمل برای تمرین
عملکرد فیزیکی را می توان بهبود بخشید تمام آمینو اسیدهای ضروری موجود هستند

ب) تفاوت

پروتئین آب پنیر پروتئین کازئین
پس از مصرف، به سرعت عمل می کند از آنجایی که هضم آن بیشتر طول می کشد، کندتر عمل می کند.
در فواصل کوتاه‌تر عمل می‌کند و سریع‌تر از بدن خارج می‌شود. مدت زمان طولانی تری در بدن باقی می ماند و عمل می کند
سنتز سریع پروتئین را بلافاصله پس از تمرین برای کمک به ریکاوری عضلات تقویت می کند از تجزیه عضلات جلوگیری می کند و به شما امکان می دهد توده عضلانی بدون چربی بیشتری را حفظ کنید

ج) چه زمانی مصرف شود؟

پروتئین آب پنیر پروتئین کازئین
قبل و بعد از تمرین برای بازسازی بافت عضلانی خالی از مواد مغذی و افزایش توده عضلانی. قبل از خواب برای افزایش وزن با عضله سازی یا به عنوان یک میان وعده در بین وعده های غذایی برای جلوگیری از احساس گرسنگی و پرخوری
عضله سازی

نتیجه

بهترین پروتئین ها آنهایی هستند که شامل تمام 9 نوع اسید آمینه ضروری هستند که در پروتئین آب پنیر و کازئین فراوان هستند. آب پنیر سرشار از اسیدهای آمینه با زنجیره شاخه ای ضروری (BCAAS) مانند لوسین است و همچنین حاوی مقدار زیادی سیستئین است. پروتئین آب پنیر مملو از اسیدهای آمینه مهم و سایر مواد معدنی است.

شناخته شده ترین استفاده از مکمل های پروتئین وی و کازئین برای افزایش حجم و قدرت عضلانی است.

هم باید از آب پنیر و هم کازئین استفاده کرد تا بیشترین بهره را از کار سختی که انجام می‌دهید ببرید.

مهمترین عامل زمان است، زیرا همه آنها برای اینکه در شرایط خاص بهترین گزینه باشند، مناسب هستند.

این مقاله توسط تیم Fitnastic ارائه شده است!

درباره Fitnastic: Fitnastic در ژانویه 2020 با هدف کمک به افراد برای عبور از موانع تناسب اندام و تبدیل آنها به افراد قوی تر، متناسب تر و با اعتماد به نفس تر تأسیس شد. ریشی ناگار به عنوان بنیانگذار و اوجاس بات به عنوان یکی از بنیانگذاران، به این ایدئولوژی معتقدند که ورزش و تغذیه بیشترین اولویت برای بهزیستی سالم است.

در Fitnastic، آنها نه تنها با ارائه دادن، رفاه یک فرد را ایجاد می کنند برنامه های غذایی سفارشی و روال تمرین/تمرین زنده، بلکه فراهم می کند گفتگو با پزشکان در مورد مسائل مختلف بهداشتی، دستور العمل های سالم آسان برای تهیه و همچنین با ارائه دانش علمی در مورد الگوهای مختلف رژیم غذایی، گیاهان دارویی و عملکردهای فیزیولوژیکی سیستم انسان به مردم آموزش می دهد.

زیرا، تناسب اندام یک شوخی نیست!

برای به‌روزرسانی‌های بیشتر درباره سلامت و تناسب اندام، Fitnastic را دنبال کنید:

سایت اینترنتی: www.fitnasticindia.com

اینستاگرام: Fitnastic.india

فیس بوک: Fitnastic.fitindia

لینکدین: فیتناتیک (شرکتی)

مخاطب: +91-8209512559 / queries@fitnasticindia.com

پست آب پنیر یا کازئین: چه چیزی را انتخاب کنیم؟ اولین بار در Onthebuzz ظاهر شد.

پست آب پنیر یا کازئین: چه چیزی را انتخاب کنیم؟ اولین بار در Onthebuzz ظاهر شد.