نقش هویت در پایداری نوشهر



به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس چکیده مقاله ، در دوران مدرن ، معماری و شهرسازی تحت تأثیر انقلاب صنعتی دستخوش تغییرات مهمی شده اند و فناوری های جدید معماری و شهرسازی را بطور اساسی تغییر داده است تا جایی که در بسیاری از موارد دیگر صرف نظر از فرهنگ و شیوه زندگی مردم اجرا شده است. مردم. ؛ به ویژه در شهرهای جدید ایران که نقش خوابگاه را بر عهده گرفته اند ، خشک و بی روح به نظر می رسد و به همین دلیل ، ساکنان این شهرها ، اغلب با فرهنگ های مختلف ، گمنام شده اند.

از آنجا که شهرهای جدید قدمت چندانی ندارند و بیشتر ساکنان آنها در جاهای دیگر متولد شده اند ، ریشه های خود را در جاهای دیگر جستجو می کنند. بنابراین ایجاد فضاهای جدید در شهرها مطابق با سلیقه و علایق به طور کلی ، مطابق با فرهنگ غالب مردم ساکن در این شهرها ، در ایجاد هویت شهر بسیار مثر است.

در حالی که ایجاد ترکیبی از فرهنگ های مختلف دشوار است ، اما انجام این کار کمتر از ایجاد فضاهای خشک و بی روح است که بر انسان به عنوان عامل اصلی تمرکز نمی کند.

امروزه همه شهرنشینی را پدیده ای ناخوشایند می دانند ، اما تحلیل دقیق ویژگی ها و ساختار زندگی شهری نشان می دهد که شهرنشینی به خودی خود ناخوشایند نیست ، اما آنچه امروزه بسیاری از شهرها را ناخوشایند می کند ، عدم توجه به حقیقت است. طبیعت شهر و شهرنشینی

واقعیت این است که شهرهای قدیمی با گذشت زمان جذابیت خود را از دست نداده اند ، اما با گسترش زندگی مدرن اهمیت بیشتری یافته اند. این در سایه اصول و ایده های مورد استفاده در ایجاد آن است که بر اهمیت وظیفه برنامه ریزان شهری تأکید می کند.

البته گرد هم آوردن مردم در فضای اجتماعی و سه بعدی شهر تنها وظیفه برنامه ریزان شهری نیست؛ بدیهی است که شهر توسط انسان و برای انسان ساخته شده است ، و مشخصات شهر ، رنگهای شهر ، وسعت و عظمت شهر ، سنگهای اطراف آن ، نوع فعالیت و زندگی گذشته و حال شهر ، جمعیت و سایر ویژگیهای شخصیتی جغرافیای شهر.

فضاهای شهری در شهرهای جدید تأثیر مثبت و مستقیم بر همبستگی اجتماعی تولید خاطرات در یک محیط جمعی دارند و فضاهای فرهنگی ، تراکم فرهنگی و به طور خلاصه هر چیزی که جمعیت را متحد می کند در این مقوله مهم هستند.

در حال حاضر ، دلیل اصلی شکل گیری شهرهای جدید مسکونی ، افزایش بیش از حد جمعیت در شهرهای بزرگ است ؛ نباید هدف مسکن در شهرهای جدید را به جنبه های فیزیکی زیست شناسی انسان تقلیل داد.

نادیده گرفتن فضای شهری در طراحی مناطق عمومی شهر ، از جمله خیابان ، که باید پیوند دهنده عناصر ثابت شهری باشد ، حضور جامعه را در شهرهای جدید از دست می دهد ، زیرا جامعه عمومی در صورت ایجاد خصوصی ایجاد می شود. مردم گرد هم می آیند و گفتگو و گفتگو.

توجه به حس مکان

حس مکان. این اصطلاح ترجمه مدرن کلمه لاتین به معنای روح محافظ یک مکان است ، از لحاظ تاریخی به مکانی مادی اشاره نمی کند.

روح یک مکان یا منحصر به فرد بودن یک منظره یا فضا با حضور یا محافظت از یک موجود فوق طبیعی تعیین می شود.

هویت پدیده انتزاعی و جدا از شهر است و با مشکلات زیادی از جمله با مردم شهر ، با اعتقادات و اعتقادات آنها ، با شیوه زندگی مردم ، با نوع روابط شایسته با سایر جوامع همراه است. ، با ایده آل ها و مدل زندگی شایسته ، با رفتار و فرهنگ خود ، با نوعی تفکر ، و جهان بینی شایسته و جدایی ناپذیر از بسیاری از مسائل مرتبط دیگر است.

طراحان ، برنامه ریزان و مدیران شهری نمی توانند بر اساس نظریه خارجی برنامه ریزی کنند و با انتظار هویت زیبای ایرانی و اسلامی مردم را به این کار دعوت کنند.

احداث شهرهای جدید در کشور باید با حمایت کارشناسان ضعیف یک تصمیم عجولانه تلقی شود ، زیرا برخلاف همه توصیه ها در زمینه های مختلف استقرار و اجرا ، وزارت مسکن و شهرسازی متناسب با توانمندی های خود پیش می رود.

در طرح هایی که برای شهرهای ایران تهیه شده بود ، توجه طراحان بیشتر بر پیوستن جاده ها و تعیین کاربری و تراکم متمرکز بود و به معماری و طراحی شهری توجهی نداشت.

ظاهراً شهرهای جدید ، صرف نظر از شرایط جغرافیایی و محیطی مورد نیاز ، عمدتاً در جایی ساخته شده اند که می توان زمین بیشتری در اختیار داشت.

هدف جنبش های معماری اخیر این است که نه “تقلید” کنیم ، بلکه عناصر ، جزئیات ، مشکلات ، رنگ ها و نمادهایی را پیدا می کنیم که به معماری منطقه شخصیتی متمایز می بخشد ، و ما یک فرهنگ معماری غنی در پیش داریم که آثار زیادی را برای ما به ارمغان می آورد. سرگرمی ، به ویژه در مورد مسکن ، معماری و شهر ، زیرا آنها بخشی از فعالیت ها و زندگی جامعه هستند ، بیشترین ارتباط را با مردم برقرار می کنند و بدن و ذهن آنها را تحت تأثیر قرار می دهند.

محیط و فضای زندگی ، علاوه بر دستیابی به هویتی خاص ، ویژگی های هویتی آنها را نیز به افراد منتقل و تفویض می کند.

این شهر تجلی منحصر به فرد تمدن و فرهنگ است. همانطور که زیبایی ، تناسب ، هماهنگی و ضرباهنگ صلح ، نظم ، عدالت و وحدت به تعادل روحی فرد کمک می کند و به ارضای نیازهای معنوی و مادی انسان کمک می کند ، زشتی ، آلودگی ، بی نظمی ، عدم تعادل و عدم تعادل نیز کمک می کند. همچنین باعث می شود فرد تعادل و آرامش خود را از دست بدهد. باید دید آیا چنین آرامشی در شهرهای جدید ایجاد شده در ایران ایجاد خواهد شد یا خیر. شخصیت بود؟

نتیجه گیری و راه حل ها

تکه تکه شدن و تکه تکه شدن با ذات هویت در تضاد است: هویت از یک کل منسجم بحث می کند. برای درک رابطه بین اعضا در هر شهر ، به ویژه در شهرهای جدید ، باید از یک مدل جامع استفاده کرد.

اگر به دنبال کشف دلیل تغییر ناپذیری محیط قدیمی هستیم ، باید سعی کنیم مناره ها و طرح کلی عرصه های شهری را در شهرهای جدید بسازیم به گونه ای که ضمن ایجاد ساختمانهایی با کیفیت سنتی و ارزشمند ، ساختمانهای مدرن و افراد جدید شهرهایی با هویت سنتی و قبلی خودتان را ببندید و حس مکان و تعلق را در آنها ایجاد کنید.

همچنین طراحی فضاها و ساختمانهای شهری با در نظر گرفتن فرهنگ ساکنان آن انجام شد تا ساکنان در طول اقامت خود احساس بی خانمانی و درماندگی نکنند و سعی کنند شهر را پویاتر کرده و از محیط خواب به محیط فعال تبدیل کنند. ، محیط محلی و دلپذیر.

تنها در سایه چنین تفکری شهرهای جدید می توانند هویتی پایدار و پایدار برای شهروندان خود ایجاد کنند. البته با برخی استراتژی ها می توان گام های ارزنده ای در شکل گیری هویت شهرهای جدید برداشت.

این راهبردها شامل اصلاح و بازنگری قوانین شهرداری و تقویت ارتباط آنها با ساختار فیزیکی و الگوهای سنتی ساختمان در محله ها ، تقسیم شهر به محله هایی با هویت خاص خود ، تأکید بر نقش فضاهای اجتماعی و اجتماعی مانند فضاهای سبز و فرهنگی مانند مسجد است. به عنوان یک عنصر و نماد شهری ، توسعه یک روش طراحی شهری مناسب برای حفظ و حفظ رابطه بین سه ستون شهر ایران ، مرکز مذهبی مرکز تجاری و مرکز دولتی اداری ، انجام مراسم و مناسک که مردم را با هر یک آشنا می کند. دیگر.

شهرهای جدیدی برای مردم ساخته می شود و همه برنامه ریزی ها در این شهرها باید بر اساس سلیقه ، جغرافیا و رفتار انسان انجام شود ، زیرا احترام به شخص مهمترین شاخص شهر جدید است.

دیدگاهتان را بنویسید