علم ورزش فواید جینسینگ چیست و چگونه باید مصرف شود؟


در این مقاله چه می خوانید

جینسینگ یا جینسینگ یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین مکمل های گیاهی است که در انواع مکمل ها یافت می شود و ادعا می کند که همه مزایای آن از کند شدن روند پیری تا افزایش مردانگی را دارد. با کمال تعجب ، طبق این بیانیه ، جینسینگ یک مکمل فوق العاده محبوب برای هزاره ها است! اما آیا علم از این ادعا پشتیبانی می کند؟

جینسینگ چیست؟

بسیاری از گیاهان دارویی با نام جینسنگ به فروش می رسند ، اما اکثر کارشناسان معتقدند که فقط (آسیایی) و (جینسنگ آمریکایی) شایسته نام “جینسنگ” هستند (جینسنگ اصل است). گیاهان دیگر با خواص مشابه گاهی “جینسنگ جعلی” نامیده می شوند ، از جمله سیبری (eleuthero) ، برزیلی (sum) ، هندی (ashwagandha) و ماکا جینسنگ. علیرغم نام تقلب ، دو گونه اخیر ، آسیاوندا و ماکا ، در سالهای اخیر به دلیل مواد تشکیل دهنده خود بسیار محبوب شده اند.

جینسنگ آسیایی هزاران سال است که در طب سنتی چین مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب از آن به عنوان پادشاه گیاهان یاد می شود.

در حقیقت ، جینسنگ Panax نام خود را از خواص دارویی زیادی که بر بدن دارد گرفته است. نوع “panax” به معنای “شفا دهنده عمومی” (pan به معنی کل و axos به معنی شفا در یونانی) ترجمه می شود. کلمه جینسنگ ، از طرف دیگر ، به معنی “شبیه انسان” است ، احتمالاً به دلیل شباهت ویژه در ظاهر ریشه های این گیاهان با عظمت انسان.

فواید جینسینگ برای بدن چیست؟

جینسنگ آسیایی اغلب برای تحریک بدن یا برای تحریک اعمال در بدن (کاتالیزور واکنش هایی مانند سوخت) استفاده می شود ، در حالی که شکل آمریکایی آن برای تقویت بهبود و خواص آرامش بخش آن استفاده می شود. گیاه شناسان چینی همچنین بر این دو اقدام متضاد تأکید می کنند ، خواه گرم کننده باشد یا خنک کننده بر بدن یا تعادل یین-یانگ. با این حال ، روشهای مدرن و علمی برای توصیف این تناقض وجود دارد.

جینسنگ آسیایی در مقابل جینسنگ آمریکایی

واکنش های متضادی که در گونه های آسیایی و آمریکایی نسبت به یکدیگر و مواد فعال آنها در اشکال مختلف این دو گونه گیاهی وجود دارد بسیار مهم است. این مواد فعال به عنوان جینسینوزیدها شناخته می شوند و بسیاری از انواع جینسینوزیدها که در ریشه جینسنگ آسیایی و آمریکایی یافت می شوند ، با نام های Rg1 و Rb1 شناخته می شوند.

نشان داده شده است که نسبت بیشتر Rg1 به Rb1 این جینزینوزیدها که در گونه های آسیایی بیشتر است ، سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند. این توضیح می دهد که چرا این نوع جینسنگ اغلب در محصولات بدنسازی یا انرژی استفاده می شود.

برعکس ، نسبت بیشتر Rb1 به Rg1 موجود در جینسنگ های آمریکایی توضیح می دهد که چرا این فرم بیشتر در غذاهایی استفاده می شود که بهبود و آرامش را بهبود می بخشد ، قند خون را کاهش می دهد یا استرس را کاهش می دهد. از این نوع جینسینگ اغلب به عنوان “آداپتور ژن” یاد می شود.

آداپتور ژن چیست؟

جینسینگ چه فوایدی دارد و چگونه باید مصرف شود؟آداپتور ژنی به بدن کمک می کند تا با فشار و استرس سازگار شود و آن را به حالت تعادل بازگرداند ، که می تواند فیزیکی ، شیمیایی یا بیولوژیکی باشد. هنگامی که سطوح بدن بسیار زیاد است ، یا برعکس ، هنگامی که بسیار پایین است ، ژن های سازگار می توانند سطح هورمون های استرس را کاهش دهند.

تصور می شود که همین تأثیر به هورمون های آنابولیک و کاتابولیک (مانند تستوسترون و کورتیزول) ، سیستم ایمنی بدن یا هر سیستم دیگری در بدن که ممکن است نیاز به بازگرداندن تعادل (حفظ هموستاز) داشته باشد ، گسترش می یابد.

این فرایند می تواند به افزایش مقاومت بدن در برابر تنش ها و فشارهای مختلف کمک کند. نمونه هایی از شرایطی که باعث ایجاد تنش نامتعادل در بدن می شوند عبارتند از: افزایش شدت ورزش ، استرس احساسی ناشی از مشکلات مختلف در محل کار یا خانه یا حتی استرس محیطی مانند آلودگی.

مزایای ورزشی موثر جینسنگ

انرژی و عملکرد

مطالعات علمی اخیر در مورد تمام مطالعات انسانی در مورد استفاده از جینسینگ نشان داده است که این گیاه می تواند خستگی را کاهش داده ، انرژی و انگیزه را افزایش دهد. یک مطالعه بر اساس نتایج مشابه نشان می دهد که 200 تا 600 میلی گرم از هر نوع جینسینگ باعث افزایش انرژی ذهنی و شناختی می شود.

بازیابی عضلات و ورزش

به عنوان یک گیاه متعادل کننده ، جینسینگ به احتمال زیاد به شما کمک می کند تا عضله بسازید و در طول ورزش به درستی بهبود یابید. در عمل ، این اتفاق می افتد اگر شدت تمرین تغییر کند یا به تنهایی فشار ایجاد کند و ماهیچه ها و بدن در ایجاد این فشار نقشی نداشته باشند. به عنوان مثال ، مصرف روزانه 20 گرم جینسنگ آسیایی به مدت هفت روز باعث کاهش آسیب عضلانی و التهاب ناشی از ورزش در دانشجویان جوان کالج می شود.

جینسینگ و بدنسازی

تحقیقات نشان داده است که جینسینگ می تواند به عنوان یک مکمل گیاهی برای افزایش عملکرد جسمی و روحی ورزشکاران و بدنسازان مورد استفاده قرار گیرد. جینسینگ می تواند انرژی شما را در حین تمرینات بدنسازی افزایش داده و حجم عضلات را افزایش دهد.

بهترین زمان برای مصرف جینسینگ

از آنجایی که جینسینگ یک سازگار ژن است ، می توانید هر زمان که شدت یا استرس تمرین خود را افزایش دهید ، حتی در دوران نقاهت یا در روزهای استراحت نتایج بهتری بگیرید. ورزش کنید یا رژیم بگیرید و سپس مصرف جینسینگ و برنامه ورزشی خود را تا شش هفته تثبیت کنید. در حالی که بدن خود را با فشار جدید تطبیق می دهید. این به شما کمک می کند تا بهترین نتایج آموزشی را بدست آورید. برای استفاده از مزایای احتمالی کاهش وزن جینسینگ آمریکایی یا آسیایی و کاهش قند خون خود ، قبل از غذا یا همراه غذا ، جینسنگ را امتحان کنید.

مقدار مصرف جینسینگ

دوز روزانه 1-3 گرم ریشه جینسنگ خام یا 200-400 میلی گرم عصاره به طور کلی توصیه می شود. بهتر است با دوزهای کوچکتر شروع کنید و آنها را به تدریج افزایش دهید. بدنبال عصاره جینسنگ استاندارد باشید که حاوی 2-3 درصد از کل جینسینگ است و قبل از غذا آن را مصرف کنید تا جذب آن افزایش یافته و از مزایای آن بهره مند شوید. با مصرف این مقادیر ، می توانید به دلیل استرس زیاد ناشی از تغییرات چشمگیر در شدت تمرین و حجم تمرین ، برای مدت کوتاهی در امان باشید ، به خصوص اگر از یک دوز یکسان یا سه بار بیشتر در مدت کوتاه استفاده می کنید ، مانند 3- 6 هفته.

آنتی اکسیدان ها

جینسینگ چه فوایدی دارد و چگونه باید مصرف شود؟مانند (زردچوبه) ، یکی دیگر از داروهای گیاهی محبوب ، جینسینگ دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. ورزش ، پیری ، رژیم غذایی با قند بالا ، آلودگی ، مواد شیمیایی و استرس همگی باعث ایجاد رادیکال های آزاد در بدن می شوند. رادیکالهای آزاد اضافی می توانند به سلولها آسیب برسانند و منجر به پیری زودرس ، اختلالات متابولیک و اختلال در عملکرد شوند.

دو نکته بسیار مهم را فراموش نکنید. اول از همه ، اگر می خواهید جینسینگ به شما در کاهش سطح استرس جسمی یا روحی کمک کند ، قبل از اینکه در موقعیت استرس زا قرار بگیرید ، آن را مصرف کنید ، نه در موقعیت استرس زا. دوم ، فقط 2 گرم جینسینگ در روز می تواند این مزایای آنتی اکسیدانی را ارائه دهد. اگر از مکمل های با کیفیت استفاده می کنید ، حتی مقادیر کم آن می تواند اثرات مثبتی داشته باشد.

آیا جینسینگ می تواند به کاهش وزن و چربی سوزی کمک کند؟

اکثر مطالعات انسانی نه می گویند ، اما محققان هنوز در حال بررسی مزایای کاهش وزن در انسان هستند. مطالعات حیوانی و سلولی نشان داده است که عصاره این گیاه بر اشتها و متابولیسم تأثیر می گذارد و همچنین فرآیندهای سوزاندن چربی را تحریک می کند. مطالعات انسانی محدود نشان داده است که مصرف روزانه 8 گرم جینسنگ آسیایی در زنان چاق می تواند به کاهش وزن آنها کمک کند.

محققان به این نتیجه رسیدند که سلامت باکتری ها را در دستگاه گوارش بهبود می بخشد. اگر جینسینگ به کنترل وزن شما کمک می کند ، احتمالاً به دلیل توانایی آن در کنترل سطح قند خون است. مطالعات آماری نشان داده است که میزان قند خون ناشتا در افراد سالم و غیر دیابتی با مصرف روزانه 200 تا 20 گرم جینسنگ آسیایی یا آمریکایی کاهش می یابد. بر اساس یافته های متناقض در مورد جینسینگ و مزایای کاهش وزن آن ، سعی کنید انتظارات خود را در مورد کاهش وزن و مصرف جینسنگ دقیق مشخص کنید.

آیا جینسینگ عوارض جانبی دارد؟

مطالعات علمی روی انسان نشان داده است که جینسنگ پاناکس بی خطر است. مقادیر مجاز برای مصرف از حدود 100 میلی گرم تا 60 گرم متغیر است. متداول ترین مصرف روزانه حدود 2-6 گرم است.
تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com
منبع: بدنسازی


دیدگاهتان را بنویسید