توصیه های رژیم غذایی دکتر آنوشه متخصص تغذیه برای روزه داران


از آنجا که روزه داران با پرهیز از کارهای بد ، روح خود را پاک می کنند ، ترکیب این اعمال با پرهیز از رفتارهای بد خوردن باعث سلامت جسم و روح می شود.

در ماه مبارک رمضان ، متابولیسم بدن کاهش می یابد. رژیم غذایی کمی کمتر از حد معمول برای حفظ سلامت بدن و تامین انرژی لازم برای فعالیت های روزانه کافی است.

با نزدیک شدن به آخرین ساعات روز و زمان افطار ، سطح قند خون نیز به آرامی کاهش می یابد. بنابراین ، هنگام افطار ، باید تلاش کنید این نیاز فوری بدن به گلوکز (قند) را برآورده کنید ، به ویژه در مورد سلول های مغز و عصب. هنگام درمان افطار ، بهتر است غذای بسیار کمی بخورید ، از پرخوری و انواع غذاهای چرب و شیرین خودداری کنید.

2-3 عدد خرما ، نصف لیوان آب میوه و یک کاسه یا سوپ بهترین غذاها برای افطار است. خرما و آب میوه ها بهترین مواد برای تامین نیاز بدن به گلوکز هستند ، بنابراین از مصرف قندهای ساده مانند شکر ، شیرینی ، بامیه ، شربت و غیره خودداری می کنیم.

در برخی موارد ، به دلیل فشار گرسنگی ، برخی افراد هنگام افطار پرخوری می کنند. باعث سوء هاضمه ، نفخ ، سوزش سر دل و سنگینی معده می شود. بنابراین ، توصیه می شود به آرامی غذا بخورید و خوب بجوید. خوردن میوه بعد از افطار نیز خوب است.

2-3 ساعت بعد از افطار ، وقت شام فرا رسیده است. شام نیز می تواند سبک باشد ، اما شامل همه گروه های غذایی مانند نان و غلات ، گوشت و پروتئین و محصولات لبنی می شود. بعد از شام خوردن یک یا دو میوه توصیه می شود.

صبح ها از غذاهای سنگین ، حجیم ، چرب ، شور و تند پرهیز کنید. یک میان وعده سبک با سبزیجات و سالاد هنگام سحر توصیه می شود ، حلیم می تواند صبحگاهی یک غذای خوب باشد.

بین افطار و شکر مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن شما در طول روز هیدراته بماند. کافئین موجود در چای ، قهوه و نوشابه های کولا به عنوان یک ادرار آور ، باعث کم آبی بدن می شود. بنابراین ، مصرف سحر را تا آنجا که ممکن است کاهش دهید.

در وعده صبحانه از خوردن غذاهای شیرین و ساده خودداری کنید. این مواد با تحریک ترشح انسولین ، جذب گلوکز را در خون افزایش می دهند ، در نتیجه سطح قند خون را در ساعات اولیه روز کاهش می دهند. کربوهیدراتهای پیچیده (نان ، برنج ، سیب زمینی ، نخود فرنگی ، ذرت و …) این اثر را ندارند و برای مصرف سحر بسیار بیشتر مناسب هستند. مصرف سبزیجات و سالاد را افزایش دهید. انجام ورزش های سبک در طول روز یا بعد از افطار توصیه می شود.

روزه برای زنان باردار و شیرده و کودکان اختیاری است و بیماران مبتلا به دیابت ، بیماریهای قلبی عروقی و سایر بیماران باید در این مورد با پزشک خود مشورت کنند و در صورت موافقت پزشک ، نحوه مصرف داروهای خود را نیز تنظیم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید