افزایش وزن برای زنان باردار


تغذیه مناسب یکی از پایه های یک سبک زندگی سالم است و در برخی مواقع در زندگی از اهمیت بیشتری برخوردار است. یکی از حساس ترین و مهم ترین دوره های زندگی زن بارداری است. زیرا غذای مصرفی باید به طور همزمان نیازهای مادر و جنین را برآورده کند. دستیابی به وزن مناسب در دوران بارداری و نگه داشتن آن در محدوده مناسب ، مساله مهمی است که زنان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. کنترل و نظارت بر افزایش وزن در دوران بارداری و تلاش برای حفظ آن در وضعیت مناسب می تواند نقش مهمی در سلامت جنین داشته باشد. عوامل مختلفی بر سلامت مادر و جنین تأثیر می گذارد که یکی از آنها تغذیه مناسب در این دوران است. اگر تغذیه مادر باردار در دوران بارداری درست باشد ، افزایش وزن روند مطلوبی خواهد داشت. افزایش وزن ناکافی ارتباط مستقیمی با عقب ماندگی رشد جنین و زایمان زودرس دارد. نقایص لوله عصبی در نوزادان مادران چاق شایع تر است. زنان باردار باید از هر رژیم غذایی (ناکافی ، طبیعی ، اضافه وزن یا چاق) وزن خود را افزایش دهند. در همین حال ، افزایش وزن مادر در دوران بارداری یکی از شاخص های قابل اعتماد برای نظارت بر وضعیت تغذیه است. طبق تحقیقات انجام شده ، میزان توصیه شده افزایش وزن در دهه های گذشته به طور قابل توجهی تغییر کرده است. اما پس از تحقیقات گسترده ، امروزه مشخص شده است که افزایش وزن در دوران بارداری نمی تواند برای همه گروه های زنان یکسان باشد ، بنابراین موسسه پزشکی آمریکا (IOM یا موسسه پزشکی) افزایش وزن زنان باردار را بسته به اندام بدن توصیه کرد. شاخص توده (BMI). افزایش وزن به ترتیب 18-12.5 ، 11-16.5 ، 11.5-7 و کمتر از 7 کیلوگرم برای زنان لاغر ، طبیعی ، چاق و چاق باید انجام شود.

جدول افزایش وزن برای زنان باردار بالای 19 سال با حاملگی های تک نفره بر اساس شاخص توده بدنی قبل از بارداری

BMI قبل از بارداری کیلوگرم / متر2 (وضعیت قدرت)

محدوده افزایش وزن (کیلوگرم)

افزایش وزن از ابتدای 13 بارداری به بعد (کیلوگرم در هفته)

<18.5 (وزن سبک) 12.5-18 0.5
18.5-24.9 (عادی) 11.5-16 0.4
25-29.9 (اضافه وزن) 7-11.5 0.3

30≤ (چاقی)

7-9 0.2

طرح توزین مهم است. افزایش وزن باید تدریجی باشد. میانگین افزایش وزن در سه ماهه دوم و سوم برای مادران با وزن کم 0.5 کیلوگرم ، برای مادران با وزن طبیعی 0.4 کیلوگرم ، برای مادران دارای اضافه وزن حدود 0.3 کیلوگرم و در مادران چاق 0.2 کیلوگرم در هفته است.

دیدگاهتان را بنویسید