یافته های مطالعه، بارداری نوجوانان با خطر مرگ زودهنگام در بزرگسالی مرتبط است


تحقیقات نشان داده است که بارداری نوجوانان احتمال ترک تحصیل و مبارزه با فقر را افزایش می دهد. همچنین احتمال بروز عوارض جدی پزشکی در دوران بارداری در نوجوانان بیشتر است.

اکنون یک مطالعه بزرگ در کانادا یک یافته نگران‌کننده دیگر را گزارش می‌دهد: زنانی که در دوران نوجوانی باردار بوده‌اند، بیشتر احتمال دارد قبل از تولد 31 سالگی خود بمیرند. این روند در میان زنانی که حاملگی های نوجوانی را به پایان رسانده بودند و همچنین در میان زنانی که سقط کرده بودند مشاهده شد.

دکتر جوئل جی. ری، متخصص زنان و زایمان و اپیدمیولوژیست در بیمارستان سنت مایکل در تورنتو و نویسنده اول این مطالعه، گفت: «هر چه فرد در زمان بارداری جوانتر بود، خطر مرگ زودرس بیشتر بود. روز پنجشنبه در شبکه JAMA Open منتشر شد.

او افزود: “برخی افراد استدلال می کنند که ما نباید در این مورد قضاوت کنیم، اما من فکر می کنم ما همیشه به طور شهودی می دانیم که سنی برای بارداری بسیار جوان است.”

این مطالعه از یک ثبت بیمه درمانی استانی برای تجزیه و تحلیل نتایج بارداری در بین 2.2 میلیون نوجوان در انتاریو، کانادا، از جمله همه دخترانی که بین آوریل 1991 و مارس 2021 12 ساله بودند، استفاده کرد.

حتی پس از اینکه محققان مشکلات سلامتی از قبل موجود را که ممکن است دختران داشته‌اند، و از نظر درآمد و نابرابری تحصیلی در نظر بگیرند، نوجوانانی که بارداری را تا پایان ترم انجام داده‌اند، بیش از دو برابر بیشتر در معرض مرگ زودرس در مراحل بعدی زندگی قرار دارند.

محققان شانس مشابهی را در میان زنانی که در نوجوانی حاملگی خارج از رحم داشتند، که در آن تخمک بارور شده در خارج از رحم رشد می‌کند، یا حاملگی‌هایی که به مرده‌زایی یا سقط جنین ختم می‌شد، یافتند.

این خطر در میان زنانی که در دوران نوجوانی حاملگی خود را خاتمه داده بودند به میزان قابل توجهی کمتر بود – با این حال، در مقایسه با زنانی که باردار نشده بودند، هنوز 40 درصد بیشتر در معرض مرگ زودرس بودند.

دکتر ری و همکارانش بیشترین شانس مرگ زودرس را در میان زنانی که قبل از سن 16 سالگی باردار شده بودند و آنهایی که بیش از یک بار در نوجوانی باردار شده بودند، یافتند.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که جراحات – هم خودخواسته و هم غیرعمدی، مانند حمله – باعث بیشتر مرگ‌های زودرس شده است.

زنانی که در دوران نوجوانی باردار بوده‌اند، در مقایسه با زنانی که در دوران نوجوانی باردار نشده‌اند، بیش از دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ در سنین جوانی به دلیل آسیب‌های غیرعمدی بودند – و همچنین دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از آسیب‌دیدگی خود بودند.

الیزابت ال کوک، دانشمند Child Trends که یک سازمان تحقیقاتی متمرکز بر کودکان و جوانان است، در تفسیری همراه با مقاله، خاطرنشان کرد که بارداری نوجوانان ممکن است عاملی در مرگ و میر زودرس نباشد.

در عوض، ممکن است پروکسی برای مجموعه ای از تأثیرات دیگر، از جمله تجربیات نامطلوب دوران کودکی، باشد که احتمال مرگ زودهنگام را افزایش می دهد. او خواستار تحقیقات بیشتر برای درک این علل شد.

خانم کوک نوشت، در حالی که برخی از نوجوانان باردار شدن را انتخاب می کنند، “بیشتر حاملگی های نوجوانان ناخواسته است، که کاستی های موجود در سیستم هایی را که برای آموزش، راهنمایی و حمایت از جوانان وجود دارد، آشکار می کند.” او اضافه کرد که ننگ و گوشه گیری که بسیاری از نوجوانان باردار تجربه می کنند “می تواند رشد را در بزرگسالی دشوارتر کند.” این مطالعه جدید اولین موردی نیست که رابطه ای بین بارداری نوجوانان و مرگ زودرس پیدا می کند، اما به نظر می رسد یکی از بزرگترین و قوی ترین آنها باشد.

یک مطالعه فنلاندی در سال 2017 گزارش داد که زنانی که حاملگی نوجوانی را تجربه کرده‌اند بیشتر در معرض مرگ زودرس در نتیجه خودکشی، علل مرتبط با الکل، بیماری‌های گردش خون و تصادفات رانندگی هستند. آن مطالعه خطر بیش از حد را به دستیابی به تحصیلات پایین نسبت داد.

اگرچه خطرات حاملگی به طور کلی با افزایش سن افزایش می‌یابد، اما نوجوانان باردار بیشتر از زنان 20 تا 30 ساله به فشار خون بالا مرتبط با بارداری و یک وضعیت تهدید کننده زندگی به نام پره اکلامپسی مبتلا می‌شوند.

احتمال زایمان زودرس و داشتن نوزادانی که در بدو تولد کوچک هستند بیشتر است و نوزادان آنها اغلب مشکلات سلامتی جدی دیگری دارند و در سال اول زندگی خود در معرض خطر بیشتری برای مرگ هستند.



Source link