جراحی قلب که برای زنان مسن بی خطر نیست


آخرین روز شکرگزاری، سینتیا موسون تمام روز را در آشپزخانه‌اش در فرانکفورت، هند سرپا بود و برای 9 نفر شام آماده می‌کرد. او تقریباً تمام شده بود – ژامبون در فر، سس درست شده – که ناگهان احساس کرد که باید بنشیند.

خانم موسون، 61 ساله، گفت: «من از ناحیه کتف چپم شروع به درد کردم. واقعاً شدید شد و شروع به پایین آمدن از دست چپم کرد.» او عرق کرده و رنگ پریده شد و به خانواده اش گفت: “فکر می کنم دچار حمله قلبی شده ام.”

آمبولانس او ​​را با سرعت به بیمارستان رساند که در آنجا پزشکان تأیید کردند که او دچار حمله قلبی خفیف شده است. آنها گفتند که آزمایش انسداد جدی در تمام عروق کرونر او را نشان داد و به او گفتند: “شما به جراحی قلب باز نیاز خواهید داشت.”

مطالعه اخیر در JAMA Surgery گزارش داد که وقتی چنین بیمارانی وارد اتاق عمل می شوند، اتفاقات بعدی بستگی زیادی به جنسیت آنها دارد. این مطالعه سال ها تحقیق را تقویت کرد که نشان می داد بیماران مرد و زن می توانند نتایج بسیار متفاوتی را پس از عمل جراحی به نام پیوند عروق کرونر داشته باشند.

CABG (که مانند سبزیجات تلفظ می شود) با گرفتن شریان ها از بازوها یا قفسه سینه بیماران و رگ ها از پاهای آنها و استفاده از آنها برای دور زدن رگ های خونی مسدود شده، جریان خون را بازیابی می کند.

دکتر ماریو گائودینو، جراح قلب در Weill Cornell Medicine و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: “این شایع ترین عمل قلب در ایالات متحده است” که 200000 تا 300000 بار در سال انجام می شود.

25 تا 30 درصد بیماران CABG را زنان تشکیل می دهند. وضعیت آنها چگونه است؟ دکتر گائودینو و همکارانش دریافتند که میزان مرگ و میر برای CABG، اگرچه پایین است، اما برای زنان (2.8 درصد) بسیار بیشتر از مردان (1.7 درصد) است.

با تجزیه و تحلیل نتایج حدود 1.3 میلیون بیمار (میانگین سنی: 66) از سال 2011 تا 2020، محققان همچنین دریافتند که پس از CABG، حدود 20 درصد از مردان عوارضی از جمله سکته مغزی، نارسایی کلیه، جراحی های مکرر، عفونت جناغ جناغ و ونتیلاتور طولانی مدت داشتند. استفاده و بستری شدن در بیمارستان در میان زنان، بیش از 28 درصد این کار را انجام دادند.

دکتر گائودینو گفت: «بسیاری از این عوارض نسبتاً جزئی و خودبه‌خود حل می‌شوند». اما بهبودی پس از عفونت زخم استرن ممکن است ماه ها طول بکشد و “اگر سکته مغزی داشته باشید، می تواند برای مدت طولانی شما را تحت تاثیر قرار دهد.” اگرچه نتایج برای هر دو جنس در طول دهه بهبود یافت، شکاف جنسیتی باقی ماند.

یک سرمقاله همراه گفت: این مطالعه “باید به عنوان یک شعله انفجار در آسمان برای همه پزشکانی که از زنان مراقبت می کنند در نظر گرفته شود.” با این حال، نتایج برای محققان قلب آشنا به نظر می رسید.

دکتر C. Noel Bairey Merz، متخصص قلب و محقق در مرکز پزشکی Cedars-Sinai گفت: “این چیزی است که ما از دهه 1980 می دانستیم.” او خاطرنشان کرد که بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر زنان آمریکایی است.

او گفت: «با CABG، «فرض کلی این بود که بهتر می‌شد، زیرا فناوری، دانش، مهارت‌ها و آموزش همگی در حال بهبود بودند». مشاهده تداوم اختلاف جنسیتی «بسیار ناامیدکننده است».

چندین عامل به توضیح این تفاوت ها کمک می کند. دکتر گائودینو گفت که زنان سه تا پنج سال بزرگتر از مردان هستند که تحت عمل جراحی بای پس قرار می گیرند، تا حدی به این دلیل که “ما بیماری عروق کرونر را در مردان راحت تر و زودتر تشخیص می دهیم.” «مردان ظاهر کلاسیکی دارند که ما در دانشکده پزشکی مطالعه می کنیم. زنان علائم متفاوتی دارند.» اینها ممکن است شامل خستگی، تنگی نفس و درد در پشت یا معده باشد.

او افزود که کمتر از 20 درصد بیمارانی که در کارآزمایی‌های بالینی ثبت‌نام کرده‌اند زن بوده‌اند، بنابراین «آنچه به ما آموزش داده شده اساساً بر اساس تحقیقات در مردان است».

دکتر گائودینو گفت تا حدی به این دلیل که سن آنها بالاتر است – حدود 40 درصد آنها بالای 70 سال هستند – زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به مشکلات سلامتی مانند دیابت، فشار خون بالا و بیماری های عروقی هستند، دکتر گائودینو گفت: “همه عواملی که خطر جراحی قلب را افزایش می دهند.” . آنها همچنین دارای عروق خونی کوچکتر و شکننده تر هستند که می تواند جراحی را پیچیده تر کند.

نابرابری ها بر سایر اشکال درمان و جراحی قلب نیز تأثیر می گذارد. بررسی کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی شده در سال 2020 گزارش داد که زنان پنج سال پس از دریافت استنت، نتایج بدتری نسبت به مردان دارند.

دکتر بایری مرز گفت: «احتمال کمتری برای تجویز و مصرف استاتین‌ها، و به ویژه احتمال کمتری برای مصرف استاتین‌های با شدت بالا، که نجات‌دهنده‌ترین هستند، کمتر است». “لیست ادامه دارد و ادامه دارد.”

هنگامی که CABG به خوبی کار می کند، نتایج می تواند معجزه آسا باشد. روندا اسکاگز، 68 ساله، در ژوئیه 2022 چهار بار بای پس انجام داد و 12 روز را قبل از رفتن به خانه به بروکسویل، فلوریدا در مراقبت‌های ویژه گذراند.

او گفت: «اکنون، هرگز نمی‌دانید که من جراحی قلب باز انجام داده‌ام. من روزانه 10000 قدم راه می روم. هفته ای دوبار کلاس رقص خط تدریس می کنم. من زندگی ام را پس گرفته ام.»

اما سوزان لیری، 71 ساله، معلم بازنشسته شهر نیویورک که اکنون در فوکوای-وارینا، NC زندگی می کند، در ماه گذشته پس از عمل جراحی بای پس در دانشگاه دوک با دومین عمل جراحی مواجه است.

جراح قلب او، دکتر بریتانی زویشنبرگر، یکی از نویسندگان سرمقاله فراخوان در JAMA Surgery، گفت: “زنان کمتر احتمال دارد که تمام عروقی را که باید بای پس شوند، دور بزنند.”

چند سال قبل، خانم لیری به دنبال روشی برای از بین بردن سیاهرگ‌های واریسی با ظاهر زشت در پاهایش بود. در حال حاضر، او فاقد عروق خونی مناسب برای پیوند است. “از کجا می دانستم که به برخی از آن رگ ها برای قلبم نیاز خواهم داشت؟” او گفت.

او به جای بای پس سه گانه ای که نیاز داشت، یک بای پس مضاعف داشت که نشان دهنده «رگ گیری مجدد ناقص» است.

دکتر Zwischenberger گفت: “این می تواند به نتایج بدتر و مداخلات آینده کمک کند.” “خوشبختانه، او کاندیدای استنت” برای سومین شریان مسدود شده است، که شامل وارد کردن یک لوله مشبک به داخل رگ برای گشاد شدن آن است. این روش برای ماه آینده برنامه ریزی شده است.

طرفداران بهبود مراقبت از زنان استدلال می کنند که خطرات جراحی آنها را می توان کاهش داد.

دکتر Lamia Harik، محقق جراحی قلب در Weill Cornell Medicine و همکارانش دریافته اند که نزدیک به 40 درصد از مرگ و میر زنان در طول CABG ناشی از کم خونی بین جراحی است. (مطالعه آنها در دست چاپ است.)

این زمانی اتفاق می‌افتد که تیم‌های عمل مایعات را برای رقیق کردن خون بیماران در طول عمل تجویز می‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند تا از دستگاه بزرگ بای‌پس قلبی ریوی (“پمپ”) استفاده کنند که باعث می‌شود خون اکسیژن و جریان پیدا کند در حالی که جراحان پیوند را انجام می‌دهند.

دکتر هاریک گفت: «این چیزی است که قابل تغییر است. برای زنان، جراحان ممکن است از پمپ های کوچکتر استفاده کنند یا حجم مایع اضافه شده را کاهش دهند یا هر دو.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دکتر گائودینو و سایر محققان شروع به ثبت نام زنان و فقط زنان در دو آزمایش بالینی جدید کرده‌اند. مطالعه بین‌المللی ROMA، اولین کارآزمایی جراحی تمام زنان، دو تکنیک CABG را بررسی می‌کند تا ببیند کدامیک نتایج بهتری دارند. کارآزمایی Recharge با بودجه فدرال استنت گذاری را با CABG مقایسه می کند

دکتر گائودینو در مورد تفاوت‌های بین جنسیت‌ها گفت: «در گذشته، بسیاری از جراحان فکر می‌کردند که این امر اجتناب‌ناپذیر است. “شاید آنها ناپدید نشوند، اما می توان آنها را به حداقل رساند.”

خانم موسون گفت که جراحانش از نتایج بای پس چهارگانه او راضی بودند، اگرچه او برای مدت کوتاهی برای مایع در ریه هایش دوباره در بیمارستان بستری شد. او یک برنامه بازتوانی قلبی سه بار در هفته را آغاز کرده است که برای بیمارانی که تحت عمل جراحی بای پس قرار گرفته اند توصیه می شود و متوجه می شود که استقامت او در حال بهبود است.

او همچنان با عواقب روانی حمله قلبی و عمل جراحی خود دست و پنجه نرم می کند، همانطور که خانم اسکاگز انجام داد و خانم لیری هنوز هم می کند. آنها شوک – هیچ کدام سابقه بیماری قلبی نداشتند – افسردگی و اضطراب را توصیف می کنند. خانم موسون گفت: «هنوز با ترس از تکرار آن دست و پنجه نرم می کنم.

یک پادزهر، برای خانم لیری، برای ROMA به کار گرفته شد. دوک یکی از سایت های کارآزمایی بالینی است. او از فرصت ثبت نام استفاده کرد.

او گفت: “اجازه دهید من بخشی از آن باشم.” “شاید دخترم روزی به این اطلاعات نیاز پیدا کند.”



Source link