دانشمندان چینی قبل از همه‌گیری، داده‌های ویروس کرونا را با ایالات متحده به اشتراک گذاشتند


در اواخر دسامبر 2019، هشت صفحه کد ژنتیکی به رایانه‌های مؤسسه ملی بهداشت در Bethesda، Md فرستاده شد.

مقامات آمریکایی در آن زمان نمی‌دانستند، نقشه ژنتیکی که بر روی درب خانه آنها قرار گرفته بود حاوی سرنخ‌های مهمی درباره ویروسی بود که به زودی یک بیماری همه‌گیر را از بین می‌برد.

کد ژنتیکی که توسط دانشمندان چینی به یک مخزن عمومی گسترده از داده های توالی یابی که توسط دولت ایالات متحده اداره می شود، ارسال شده است، یک ویروس مرموز جدید را توصیف می کند که هفته ها قبل یک مرد 65 ساله را در ووهان آلوده کرده بود. در زمان ارسال کد، مقامات چینی هنوز در مورد بیماری ذات الریه غیرقابل توضیح در شهر مرکزی ووهان هشدار نداده بودند.

اما مخزن ایالات متحده، که برای کمک به دانشمندان در به اشتراک گذاری داده های تحقیقاتی رایج طراحی شده بود، هرگز ارسالی را که در 28 دسامبر 2019 دریافت کرد، به پایگاه داده خود اضافه نکرد. درعوض، سه روز بعد از دانشمندان چینی خواست که توالی ژنتیکی را با جزئیات فنی اضافی دوباره ارسال کنند. آن درخواست بی پاسخ ماند.

تقریباً دو هفته دیگر طول کشید تا یک جفت ویروس شناس جداگانه، یکی استرالیایی و دیگری چینی، با یکدیگر همکاری کنند تا کد ژنتیکی کروناویروس جدید را به صورت آنلاین منتشر کنند و تلاش جهانی دیوانه وار را برای نجات جان انسان ها با ساختن آزمایش ها و واکسن ها آغاز کردند.

تلاش اولیه دانشمندان چینی برای انتشار این کد حیاتی برای اولین بار در اسنادی که روز چهارشنبه توسط جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در مورد منشأ کووید منتشر شد، فاش شد. این اسناد سوالاتی را که از اوایل سال 2020 در مورد زمانی که چین از ویروسی که باعث شیوع غیرقابل توضیح آن می‌شود مطلع شد – و همچنین توجه به شکاف‌های موجود در سیستم نظارت بر پاتوژن‌های خطرناک جدید را جلب کرد.

دولت چین گفته است که به سرعت کد ژنتیکی ویروس را با مقامات بهداشت جهانی به اشتراک گذاشته است. جمهوری خواهان مجلس گفتند که اسناد جدید نشان می دهد که صحت ندارد. حساب‌های خبری و پست‌های رسانه‌های اجتماعی چین مدت‌هاست که گزارش داده‌اند که این ویروس برای اولین بار در اواخر دسامبر ۲۰۱۹ توالی‌یابی شد.

اما قانونگذاران و دانشمندان مستقل گفتند که این اسناد جزئیات جدید وسوسه انگیزی را در مورد اینکه چه زمانی و چگونه دانشمندان برای اولین بار سعی کردند آن توالی ها را در سطح جهان به اشتراک بگذارند ارائه می دهد، که نشان دهنده دشواری ایالات متحده در انتخاب پاتوژن های نگران کننده از بین هزاران توالی ژنتیکی غم انگیزی است که به آنها ارسال شده است. مخزن آن هر روز

جرمی کمیل، ویروس شناس در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه ایالتی لوئیزیانا، شریوپورت، گفت: «شما هرگز آمبولانسی در ترافیک معمولی ساعت 3 بعد از ظهر نخواهید داشت. وی با اشاره به کد ویروس کرونا در سال 2019، گفت: «چرا اجازه می‌دهید این سکانس با همان فرآیندی که من به تازگی از یک گونه حلزون جدیدی که در دره پیدا کردم، در آنجا قرار گیرد؟»

سخنگوی وزارت بهداشت و خدمات انسانی، که شامل NIH نیز می‌شود، در بیانیه‌ای در روز چهارشنبه گفت که کد ژنتیکی منتشر نشده است زیرا «علی‌رغم پیگیری‌هایی که NIH به دانشمند چینی برای اطلاعات بیشتر انجام داده است، تأیید نشد. اطلاعات و پاسخ.»

ملانی آن اگورین، یکی از مقامات ارشد وزارت بهداشت، در نامه‌ای قبلی به جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان گفت که این توالی در ابتدا طبق معمول مورد بررسی «فنی، اما نه علمی یا بهداشت عمومی» قرار گرفت. پس از عدم دریافت پاسخ از سوی دانشمندان چینی در مورد اصلاحات درخواستی، پایگاه داده موسوم به GenBank، به طور خودکار ارسالی را از صف توالی های منتشر نشده خود در 16 ژانویه 2020 حذف کرد.

مشخص نیست چرا دانشمندان چینی پاسخی ندادند. یکی از ارسال کنندگان، لیلی رن، که در یک موسسه پاتوژن در آکادمی علوم پزشکی چین وابسته به دولت در پکن کار می کرد، به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد. سفارت چین گفت که پاسخ چین “مبتنی بر علم، موثر و مطابق با واقعیت های ملی چین” است.

اما همان توالی که گروه دکتر رن برای GenBank ارسال کرد، در یک پایگاه داده آنلاین دیگر، به نام GISAID، در 12 ژانویه 2020، مدت کوتاهی پس از ارسال اولین کد ویروس کرونا توسط دانشمندان دیگر، عمومی شد. گروه دکتر رن نیز در اوایل فوریه یک نسخه اصلاح شده از کد را مجدداً به GenBank ارسال کرد و مقاله ای را در توصیف کار خود منتشر کرد.

فاصله دو هفته ای بین کد ارسال شده برای اولین بار به پایگاه داده آمریکا و چین در به اشتراک گذاشتن توالی آن با مقامات بهداشت جهانی “نشان می دهد که چرا ما نمی توانیم به هیچ یک از به اصطلاح “حقایق” یا داده های دولت چین، رهبران جمهوری خواه اعتماد کنیم. کمیته انرژی و بازرگانی مجلس اعلام کرد.

جسی بلوم، ویروس شناس در مرکز سرطان فرد هاچینسون در سیاتل، گفت که این توالی ژنتیکی به هر کسی که در اواخر دسامبر 2019 آن را بررسی می کند، قویاً نشان می دهد که یک کروناویروس جدید باعث موارد مرموز ذات الریه در ووهان شده است. در عوض، جدول زمانی رسمی چین نشان می دهد که دولت این تشخیص را تا اوایل ژانویه انجام نداده است.

دکتر بلوم گفت: «اگر این توالی در دسترس بود، احتمالاً نمونه اولیه واکسن‌ها می‌توانست بلافاصله شروع شود، و این دو هفته زودتر از شروع آن‌ها بود.

دکتر بلوم و دیگر دانشمندان گفتند، اسنادی که ابتدا توسط وال استریت ژورنال گزارش شد، بینشی در مورد منشاء ویروس ارائه نمی‌دهند، با توجه به اینکه این توالی حاوی سرنخ‌های خاصی درباره تکامل ویروس نبود و بعداً به هر حال عمومی شد.

اما آنها جزئیات جدیدی را در مورد سرعتی که تیم دکتر رن برای تعیین توالی ویروس کار کردند، ارائه می دهند. سواب حاوی ویروسی که آنها تجزیه و تحلیل کردند، در 24 دسامبر 2019 از یک بیمار 65 ساله، فروشنده ای در بازار بزرگی که بیماری برای اولین بار در آن شیوع پیدا کرد، گرفته شد. طی چهار روز، دانشمندان داده های ژنتیکی آن ویروس را به بانک جن.

کریستین اندرسن، ویروس شناس در موسسه تحقیقاتی اسکریپس، گفت: «این فوق العاده سریع است.

دکتر اندرسن گفت، در آن زمان، یافتن یک کروناویروس جدید در نمونه بیمار ثابت نمی‌کرد که آن عامل بیماری‌زا بوده و نه یک ویروس یا باکتری دیگر، باعث بیماری او شده است، اگرچه این یک فرضیه منطقی بود.

به نظر می‌رسد که این ملاحظات بر دانشمندان چینی که نمونه‌هایی از بیماران اولیه را مطالعه می‌کنند، تاثیرگذار بوده است. یکی از محققین یک آزمایشگاه تجاری چینی که با دکتر رن کار می کرد در اواخر ژانویه 2020 در وبلاگی نوشت که در حالی که وی ویروس جدیدی را در نمونه های بیمارستانی شناسایی کرده بود، اما این به تنهایی نشان نمی داد که این ویروس باعث ایجاد موارد ذات الریه می شود و سرعت یک مقام رسمی را کاهش می دهد. اعلامیه

در اوایل سال 2020، دولت چین نیز دستورالعمل‌هایی صادر کرد که برخی از خطوط تحقیقات علمی را منصرف کرد و انتشار داده‌های مربوط به ویروس را محدود کرد.

حتی زمانی که کد ژنتیکی ویروس به مخزن ایالات متحده ارسال شد، برای مقامات آمریکایی که کارکنان پایگاه‌های اطلاعاتی پژوهش محور هستند، مشکل بود. این مخزن صدها میلیون توالی ژنتیکی را در خود جای داده است. بیشتر فرآیند غربالگری آنها خودکار است.

و حداقل تا زمانی که مقامات چینی در اواخر دسامبر 2019 زنگ خطر را به صدا درآوردند، تقریباً هیچ‌کس نمی‌دانست که در میان انبوه ارسال‌ها به دنبال ویروس کرونای جدید باشد.

الکساندر کریس کریستوف، زیست شناس محاسباتی، با اشاره به مرکز NIH که بانک GenBank را اداره می کند، گفت: «در آن زمان، هیچ راهی وجود نداشت که کسی در NCBI به اهمیت آن پی ببرد. فراتر از آن، او گفت، مخازن ژنتیکی مانند GenBank باید مراقب انتشار عمومی توالی‌ها باشند، زیرا محققان اغلب از داده‌های مشابه برای تهیه مقالات مجلات استفاده می‌کنند.

با این حال، برخی از دانشمندان بر این باورند که مقامات آمریکایی و جهانی بهداشت در بازسازی پایگاه‌های اطلاعاتی مانند GenBank به کندی عمل کرده‌اند تا به آن‌ها اجازه دهند توالی‌هایی را که می‌توانند پیامدهای مهمی برای سلامت عمومی داشته باشند، کشف کنند.

دکتر کمیل گفت، برای مثال، چنین پایگاه داده ای می تواند به طور خودکار پاتوژن های جدیدی را که کدهای ژنتیکی آنها با موارد خطرناک شناخته شده همپوشانی دارد، اسکن کند. و می‌تواند تضمین کند که این توالی‌ها به طور گسترده‌تری پخش می‌شوند، حتی اگر مقامات بهداشت منتظر جزئیات یا بازبینی‌های از دست رفته باشند.

او گفت: «خدای من، مراقب آن‌ها باش. چرا سازمان‌های مسئول بهداشت عمومی یا سلامت جهانی به بازی خود ادامه نداده‌اند و نمی‌گویند، امسال سال 2024 است، ما باید ایمن‌تر باشیم تا چنین چیزهایی دیگر تکرار نشوند؟»



Source link