بحران – با غذاهای یخ زده زنده بمانید؟


در صورت بروز یک بحران، بیماری همه گیر یا شیوع همه گیر، بسیاری از مردم تصور اشتباهی در مورد غذاهای خشک شده منجمد دارند. آنها تمایل دارند بر این باورند که خشک کردن منجمد مانند غذاهای کم آب است، اما این درست نیست.

بین این دو تفاوت بزرگی وجود دارد که از نحوه پردازش آنها گرفته تا ظاهر و طعم آنها شروع می شود. به خصوص در شرایط بحرانی یا فاجعه.

هر دوی این غذاها برای شرایط اضطراری/آمادگی برای بقا حیاتی هستند، زیرا می توان آنها را برای مدت طولانی نگهداری کرد. با وجود چند شباهت، غذاهای منجمد شده بسیار متفاوت از غذاهای کم آب هستند، بیایید دریابیم که چگونه.

فرآیندهای مختلف درگیر چیست؟

خشک کردن انجمادی از تجهیزات تخصصی برای حذف رطوبت موجود در مواد غذایی با انجماد آنها استفاده می کند و این فرآیند به عنوان لیوفیلیزاسیون شناخته می شود. برای افزایش ماندگاری یا ماندگاری مواد غذایی، آنها را منجمد می کنند و هنگامی که رطوبت به یخ تبدیل می شود، با قرار دادن غذای منجمد در خلاء تبخیر می شود.

از طرف دیگر، آبگیری غذاها فرآیندی چند صد ساله است که طی آن غذاها با گردش هوای خشک یا گرم در اطراف آن خشک می شوند. رطوبت داخل غذا کاملاً خشک می شود تا از پوسیدگی غذا جلوگیری شود. در این فرآیند از دمای بالا برای خشک کردن استفاده می شود تا آب را حذف کند و طعم غذا را تغییر ندهد.

خوب است به خاطر بسپارید➡️ آیا 3 ابر غذای قرمز را می شناسید که فواید سلامتی باورنکردنی دارند ❓

خشک کردن انجمادی نسبتاً یک فرآیند مدرن برای ایجاد مواد غذایی اضطراری است. رطوبت در این حالت جامد می شود و سپس به صورت گاز تبخیر می شود، بنابراین غذا طعم طبیعی و ارزش غذایی خود را حفظ می کند.

مدت زمان ماندگاری این نوع غذاهای اضطراری بحران و بلایا چقدر است؟

فرآیند آبگیری تا 95 درصد رطوبت موجود در غذاها را از بین می برد، در حالی که فرمت خشک کردن انجمادی حدود 99 درصد رطوبت را از بین می برد. بنابراین، ماندگاری غذاهای منجمد شده بیشتر از غذاهای کم آب است. این می تواند در صورت یک بیماری همه گیر مهم باشد.

محصولات کم آب مانند آجیل خشک و سبزیجات را می توان برای 15 تا 20 سال نگهداری کرد. برخی از این محصولات مانند نمک، شکر، جو و گندم می توانند حدود 30 سال یا حتی بیشتر عمر کنند.

خوب است بدانید ➡️ مواد مغذی در 🥝 سوپر غذاها چیست؟

از سوی دیگر، غذاهای خشک شده منجمد را می توان برای 25 تا 30 سال نگهداری کرد. آنها را می توان به راحتی در دماهای مختلف بدون تأثیر شرایط آب و هوایی خارجی ذخیره کرد.

در مورد ارزش غذایی یا طعم آن چطور؟

این نوع غذاها برای بقای ایده‌آل نیز مفید هستند، زیرا می‌توان آن‌ها را برای روزها و حتی سال‌ها بدون تأثیرگذاری نگهداری کرد. غذاهای منجمد شده حتی پس از سال ها نگهداری رنگ، طعم و ارزش غذایی طبیعی خود را حفظ می کنند. هنگامی که غذا دوباره هیدراته می شود، حتی در شرایط بحرانی احساس تازگی و مغذی می کند.

از سوی دیگر، غذاهای کم آب شامل خشک کردن/گرم کردن غذاها تا دمایی است که ممکن است طعم و ارزش غذایی را تغییر دهد. غذاهای کم آب ممکن است سفت و ترد به نظر برسند در حالی که غذاهای منجمد در دهان واقعا نرم و لطیف هستند.

غذاهای خشک شده منجمد سبک تر از غذاهای کم آب هستند

فرآیند لیوفیلیزاسیون حدود 98 درصد از رطوبت را از غذا می گیرد، بنابراین غذاهای خشک شده منجمد سبک تر به نظر می رسند. این نوع غذا برای افراد نظامی و فضانوردانی که اجازه دارند وزن محدودی را با خود حمل کنند هنگام رفتن به مکان‌هایی با شرایط سخت ایده‌آل است.

غذاهای منجمد شده به غذاهای کم آب ترجیح داده می شوند زیرا از نظر وزن مواد غذایی و اندازه بسته بندی بسیار سبک تر هستند.

آماده سازی آسان در شرایط بحرانی

غذاهای کم آب هنگام تهیه غذا باید پخته شوند و ممکن است برای طعم خوب نیاز به چاشنی داشته باشند. بنابراین، این یک فرآیند زمان بر است که برای کسانی که به دنبال غذاهای بقا یا اضطراری هستند مناسب نیست. از طرف دیگر می‌توان غذاهای فریز شده را با افزودن آب سرد یا گرم به راحتی و به سرعت تهیه کرد. ظرف چند دقیقه غذای شما آماده سرو می شود.

غذاهای کم‌آب ارزان‌تر از غذاهای خشک شده منجمد هستند. زمانی که به دنبال غذاهای بقا یا اورژانسی هستید که ماندگاری بیشتری داشته باشند و ارزش غذایی و طعم خود را حفظ کنند، هزینه بالای غذاهای فریز شده کاملاً خود را توجیه می کند!

https://www.youtube.com/watch?v=2bxCsbdqPwI