آیا ویپینگ می تواند باعث کاهش وزن شما شود؟ علم پشت نیکوتین، سرکوب اشتها، و کاهش وزن


محبوبیت روزافزون ویپینگ چندین سوال و نگرانی در مورد تاثیر آن بر جنبه های مختلف سلامتی ایجاد کرده است. یکی از این سؤالات این است که آیا استخاره می تواند به کاهش وزن کمک کند؟ از آنجایی که ویپینگ شامل استفاده از سیگارهای الکترونیکی و مایعات الکترونیکی است که اغلب حاوی نیکوتین هستند، درک رابطه بین نیکوتین، متابولیسم، اشتها و کاهش وزن ضروری است. این مقاله علم پشت این روابط را بررسی می‌کند، اثرات بالقوه استعمال دخانیات بر کاهش وزن را بررسی می‌کند، و خطرات و مزایای مرتبط با استفاده از سیگارهای الکترونیکی را به عنوان جایگزین سیگار مورد بحث قرار می‌دهد.

نقش نیکوتین در سرکوب اشتها و متابولیسم

نقش نیکوتین در سرکوب اشتها و متابولیسم
با حسن نیت تصویر

نیکوتین، یک محرک طبیعی که در گیاهان تنباکو یافت می‌شود، یکی از اجزای حیاتی بسیاری از مایعات الکترونیکی و ویپ‌های یکبار مصرف مورد استفاده در بخارپز است. به دلیل خواص سرکوب کننده اشتها شناخته شده است که به طور بالقوه می تواند به کاهش وزن کمک کند. علاوه بر این، نشان داده شده است که نیکوتین سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد، به این معنی که سرعت کالری سوزی بدن را افزایش می دهد. این افزایش متابولیسم همچنین می تواند تأثیر مستقیمی بر وزن بدن داشته باشد.

عواملی که بر میزان متابولیسم افراد تأثیر می‌گذارند عبارتند از سن، جنس، وزن، نسبت عضله به چربی و سطح فعالیت بدنی. نوع غذای مصرفی و وجود برخی مواد مانند نیکوتین نیز می تواند بر متابولیسم تاثیر بگذارد.

ویپینگ، کاهش وزن و ترک سیگار

بسیاری از افرادی که سیگار را ترک می کنند، به دلیل کاهش سطح نیکوتین در بدن خود، افزایش وزن را تجربه می کنند که منجر به افزایش اشتها می شود. استفاده از سیگارهای الکترونیکی یا سایر جایگزین های سیگار حاوی نیکوتین می تواند در کوتاه مدت به سرکوب این افزایش اشتها کمک کند و به طور بالقوه از افزایش وزن مرتبط با ترک سیگار جلوگیری کند.

یک مطالعه نشان داد که از نظر درک عمومی، از هر 16 انگلیسی که در سال گذشته سیگار کشیده اند، یک نفر معتقد است که استعمال سیگار از افزایش وزن پس از ترک آن جلوگیری می کند. از هر 22 نفری که ویپ می کنند، یک نفر برای این منظور از سیگار الکترونیکی استفاده می کند. با این حال، اگر شواهدی نشان دهد که سیگارهای الکترونیکی از افزایش وزن جلوگیری می کنند، از هر هشت نفری که سیگار می کشند، یک نفر وسوسه می شود که سیگار را ترک کند و از سیگار الکترونیکی استفاده کند.

به طور متوسط، افراد در سال اول پس از ترک سیگار تقریباً 5 کیلوگرم وزن اضافه می کنند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که در حالی که شواهد واضحی از کارآزمایی‌ها مبنی بر کاهش کوتاه‌مدت افزایش وزن ناشی از مصرف نیکوتین وجود دارد، شواهدی وجود ندارد که استفاده کوتاه‌مدت از افزایش وزن طولانی‌مدت جلوگیری کند. به عبارت دیگر، بخار کردن راه خوبی برای کاهش وزن در طولانی مدت نیست. با این حال، به دلیل محتوای نیکوتین برخی از مایعات الکترونیکی، می تواند اشتها را در کوتاه مدت سرکوب کند.

مزایا و خطرات بالقوه بخارپز برای کاهش وزن

مزایا و خطرات احتمالی ویپینگ برای کاهش وزن
با حسن نیت تصویر

برای سیگاری‌های فعلی که نگران افزایش وزن در هنگام ترک هستند، استعمال سیگار می‌تواند گزینه جذاب‌تری باشد، زیرا منبع جایگزین امن‌تری برای نیکوتین است. سیگاری‌هایی که به سیگارهای الکترونیکی روی می‌آورند نیز ممکن است پس از ترک سیگار کمتر دچار عود شوند، زیرا ممکن است افزایش وزن را تجربه نکنند که می‌تواند آنها را از ادامه تلاش برای ترک منصرف کند.

با این حال، هنوز هم خطرات مرتبط با استعمال دخانیات وجود دارد، حتی اگر به طور قابل توجهی کمتر از خطرات مرتبط با سیگار کشیدن باشد. ضروری است که در مورد استفاده از کاهش وزن بالقوه از نیکوتین به عنوان دلیلی برای شروع مصرف سیگار، به ویژه در میان افراد جوانی که هرگز سیگار نکشیده اند، احتیاط کنید. این نگرانی وجود دارد که ترویج ایده استخاره برای کاهش وزن می‌تواند اعتیاد به سیگار را در افراد غیرسیگاری تشویق کند، به‌ویژه آنهایی که نگرانی‌های بالایی از تصویر بدن دارند، مانند نوجوانان.

توصیه ها و نتیجه گیری

بر اساس شواهد و یافته های تحقیقاتی، نیکوتین دارای ویژگی های سرکوب کننده اشتها است که با کاهش وزن مرتبط است. هنگامی که افراد سیگار را ترک می کنند، سطح نیکوتین در بدن کاهش می یابد و اشتهای آنها افزایش می یابد. این باعث می شود افزایش وزن در بین افرادی که سیگار را ترک می کنند رایج شود. جایگزین های سیگار مانند سیگارهای الکترونیکی می توانند جایگزین مفید و مطمئن تری برای نیکوتین باشند.

با این حال، توصیه نمی‌شود که کسی برای کمک به کاهش وزن، شروع به بخارپز کند، به خصوص اگر قبلاً سیگار نکشیده یا سیگار نکشیده است. استفاده از جایگزین های سیگار مانند سیگارهای الکترونیکی و ویپ برای کاهش وزن در دراز مدت موثر نیست. در عوض، آنها می توانند ابزار کوتاه مدت مفیدی برای سیگاری های فعلی باشند که در هنگام تلاش برای ترک سیگار نگران افزایش وزن هستند.

در نتیجه، در حالی که بخارپز می تواند به طور بالقوه به کاهش وزن کوتاه مدت به دلیل اثرات سرکوب کننده اشتها نیکوتین کمک کند، اما روشی پایدار یا توصیه شده برای مدیریت طولانی مدت وزن نیست. هدف اصلی سیگارهای الکترونیکی این است که به عنوان یک کمک برای ترک سیگار عمل کنند، نه به عنوان یک راه حل کاهش وزن. افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند باید به جای استفاده از استعمال بخارات به عنوان وسیله ای برای دستیابی به اهداف کاهش وزن خود، روی یک رژیم غذایی متعادل، فعالیت بدنی منظم و حفظ یک سبک زندگی سالم تمرکز کنند.

اگر سیگاری هستید و به فکر ترک سیگار هستید و نگران افزایش وزن هستید، داشتن برنامه ای برای مدیریت اشتهای خود و حفظ یک سبک زندگی سالم ضروری است. این می تواند شامل فعالیت بدنی منظم، اتخاذ یک رژیم غذایی متعادل و در نظر گرفتن درمان های جایگزین نیکوتین مانند چسب های نیکوتین یا آدامس باشد. علاوه بر این، جستجوی حمایت از متخصصان مراقبت های بهداشتی، دوستان و خانواده می تواند در طول فرآیند ترک سیگار و حفظ وزن سالم بسیار ارزشمند باشد.

همچنین بخوانید

آیا باید قبل از عضله سازی وزن کم کنم؟

آیا کراتین به کاهش وزن کمک می کند؟

آیا گریه باعث کاهش وزن می شود؟

بهترین مکمل ها برای رشد عضلات نوجوانان