اگر نارکان، اسپری بینی که با معکوس کردن مصرف بیش از حد مواد افیونی جان انسانها را نجات میدهد، مجوز فروش بدون نسخه را دریافت کند، مقامات بهداشت عمومی امیدوارند که این پیستون به اندازه کف دست روزی به اندازه یک کپسول آتشنشانی آشپزخانه رایج شود.
انتظار میرود سازمان غذا و دارو این هفته اجازه تغییر وضعیت از نسخه را بدهد، قدمی که مقامات بهداشتی ایالتی مدتها به دنبال آن بودند و والدین نگران مصرف قرصهای تقلبی و آلوده به فنتانیل توسط نوجوانان و صاحبان مشاغل از کلوپها تا فروشگاههای تجاری از آن استقبال کردند. مردم تسلیم اوردوز شده اند. تا اواخر تابستان، داروی نجات میتواند در فروشگاههای رفاهی گوشهای، ماشینهای فروش خودکار و از طریق خردهفروشیهای آنلاین در دسترس باشد و میتواند به کاهش مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد در کشور کمک کند، که در دو سال گذشته سالانه از 100000 نفر فراتر رفته است.
اما کلینیکها و گروههای کاهش آسیب، که مدتهاست برای تغییر فشار آوردهاند، نگران هستند که عوامل متعددی همچنان مانع دسترسی گسترده به دارو شوند – یعنی قیمت آن و انگی که آن را احاطه کرده است.
در حال حاضر، یک بسته دو دوزی از Narcan نسخهای اغلب برای افرادی که تحت پوشش Medicaid یا بیمه خصوصی هستند رایگان است یا حداکثر کمتر از 10 دلار هزینه دارد. اما برنامه های بیمه دولتی و خصوصی اکثر داروهای بدون نسخه را پوشش نمی دهد. اینکه آیا استثنایی برای نارکان قائل میشود یا نه ممکن است ماهها طول بکشد تا حل شود.
در این ماه، یک داروخانه با جعبه بزرگ در منهتن، 98 دلار برای جعبه دو دوز Narcan از مشتریان بدون بیمه دریافت می کرد. یکی دیگر از داروخانه های زنجیره ای در نیوجرسی 73 دلار قیمت گرفت.
سازنده Narcan، Emergent BioSolutions، از افشای برنامه های قیمت نسخه بدون نسخه، در انتظار تایید FDA، خودداری کرد. این شرکت گفت که با گروههای منافع عمومی که اکنون حدود 47.5 دلار برای هر جعبه دریافت میکنند، «کار خواهد کرد». اقتصاددانان سلامت پیشبینی میکنند که قیمت جدید میتواند چیزی بین 35 تا 65 دلار باشد – به علاوه نشانهگذاری خردهفروش.
بنابراین هزینه نارکان جدید میتواند اسپری را برای بسیاری از افراد، بهویژه برای کسانی که مواد افیونی تزریق میکنند، و بهطور غیرمستقیم، برای سازمانهایی که دارو را بهصورت عمده خریداری میکنند، ممنوع کند.
جیم تاکر، مدیر پروژه Target4، یک برنامه ایالتی مستقر در دانشگاه کنتاکی، گفت: «افرادی که واقعاً به آن نیاز دارند، نمیتوانند آن را بپردازند، بنابراین احتمال اینکه به کالایی تبدیل شود که از فروشگاه سرقت میشود بسیار بیشتر است. که بر پیشگیری از اچ آی وی تمرکز دارد و نارکان را رایگان می دهد.
او گفت و این ممکن است مانع دیگری ایجاد کند: “پس احتمالاً نارکان را پشت پیشخوان داروساز یا پشت شیشه می گذارند که مانعی برای افرادی ایجاد می کند که می توانند آن را بپردازند اما نمی خواهند آن را بخواهند.” .
Walgreens، CVS و Walmart در مورد قرار دادن محصول برای Narcan اظهار نظر نمی کنند. سخنگوی انجمن محصولات بهداشتی مصرفکننده، یک گروه تجاری، تنها میگوید که «خردهفروشان فردی با تولیدکنندگان در محلگذاری در فروشگاه کار میکنند و تصمیمات خود را در مورد رویکردهای پیشگیری از سرقت میگیرند».
نارکان نسخه اسپری بینی داروی نالوکسان است که اثر یک تریاک را بر مغز مسدود می کند. این نام تجاری غالب نالوکسان شده است، زیرا حتی یک تماشاگر وحشت زده و آموزش ندیده نیز می تواند به راحتی آن را اداره کند. یکی از انگیزههای اصلی در دسترستر کردن نارکان، تشویق تماشاچیان به حضور در هنگام اضطرار است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها اعلام کرد که در سال 2021، نزدیک به 46 درصد از موارد مرگبار بیش از حد، افراد حاضر در آن حضور داشته اند.
اغلب تماشاگران خود افرادی هستند که به مواد افیونی وابسته شده اند. کلینیکها و بسیاری از گروههای کاهش آسیب، که میلیونها دوز نالوکسان را در سال به صورت رایگان توزیع میکنند، میترسند که توانایی آنها برای ادامه این کار ممکن است با تمرکز رو به رشد بر برند نارکان به خطر بیفتد.
به این دلیل که بسیاری از گروهها شکل متفاوتی از نالوکسان را توزیع میکنند: مایعی که در یک ویال با یک سرنگ کوچک میآید. برخی از مطالعات میگویند نسخه تزریقی دارو سریعتر از اسپری عمل میکند.
مهمتر از همه، هزینه آن بسیار کمتر است. مایا دو-سیمکینز، یکی از مدیران شرکت Remedy Alliance، که صدها هزار دوز نالوکسان تزریقی را بین گروههای اجتماعی در 44 ایالت توزیع میکند. ایالت واشنگتن؛ و پورتوریکو، گفتند که در حالی که نارکان بازار را پر می کند، “ایالات کل بودجه نالوکسان خود را صرف محصولات گران قیمت می کنند و پول کافی برای محصولات تزریقی ارزان باقی نمی ماند.” به طور معمول، این گروهها برای پرداخت نالوکسان به تخصیصهای بخش بهداشت ایالتی، کمکهای مالی ایالتی و فدرال، بهعلاوه وجوه تسویهشده تازه آزاد شده از دعوای ملی مواد افیونی متکی هستند.
برخی از کارشناسان اقتصاد سلامت پیش بینی می کنند که با افزایش حجم و ورود رقبا به بازار فرابورس، قیمت نارکان به تدریج کاهش خواهد یافت. از قضا، دو تا از رقبای احتمالی با شرکتهای دارویی که به دلیل نقششان در همهگیری مواد افیونی هدف دعوی قضایی بودند، ارتباط دارند.
یکی، اسپری بینی نالوکسون به نام RiVive، در انتظار تایید FDA است. این توسط Harm Reduction Therapeutics ساخته شده است، یک شرکت غیرانتفاعی که هدف آن توسعه یک اسپری نالوکسان ارزان قیمت و بدون نسخه است تا بیشتر به گروههای اجتماعی و کلینیکها بفروشد و از نشانهگذاریهای خردهفروشان عبور کند. از سال 2018، این شرکت نزدیک به 24 میلیون دلار از Purdue Pharma، سازندگان مسکن تجویزی OxyContin، یک داروی افیونی بسیار اعتیاد آور دریافت کرده است که به طور گسترده تصور می شود علت اصلی اپیدمی مداوم مواد مخدر بوده است.
پوردو در حال گذراندن مراحل ورشکستگی برای حل و فصل هزاران دعوای مواد افیونی علیه خود است و به یک شرکت عام المنفعه تغییر ساختار خواهد داد. هفته گذشته، یک قاضی ورشکستگی به پوردو اجازه داد تا 9 میلیون دلار دیگر به شرکت درمانی کاهش آسیب اهدا کند. هر دو شرکت گفتند که پوردو هیچ سهام تجاری در RiVive ندارد.
یکی دیگر از اسپری های بینی نالوکسون که در حال حاضر با نسخه در دسترس است، توسط داروسازی Teva، تولید کننده داروهای ژنریک و مارک دار، از جمله مواد افیونی، ساخته می شود. Teva مقادیر زیادی از محصول معکوس دوز بیش از حد خود را به عنوان بخشی از قراردادهای حل و فصل مواد افیونی خود اهدا خواهد کرد.
طبق قوانین دسترسی به نالوکسان، هر ایالت از قبل به داروسازان اجازه میدهد که اسپریهای بینی را به هر کسی که درخواست میکند، صرف نظر از اینکه فرد نسخهای دارد یا نه، توزیع کنند. اما طبق گزارش اخیر بنیاد ریگان-آدال، گروهی مستقل که مسائل پیش روی FDA را تجزیه و تحلیل می کند، از 16.95 میلیون دوز نالوکسان توزیع شده در سال 2021 – که کمتر از حد تخمین زده شده است – فقط 2.64 میلیون از داروخانه ها رفتند. بیشتر دوزها به پاسخ دهندگان اورژانس، کلینیک ها و کارکنان خدمات اجتماعی داده می شود.
به این دلیل که علاوه بر قیمت، موانع دیگری برای دسترسی به نالوکسان وجود دارد. مطالعات نشان میدهد که داروسازان مستقل، بهویژه آنهایی که در مناطق روستایی و فقیرنشین شهری هستند، بهطور مرتب از اسپریهای بینی استفاده نمیکنند و اغلب میگویند که نمیخواهند با افرادی که مواد مخدر مصرف میکنند ارتباط برقرار کنند.
ایوان پیت، اقتصاددان بهداشتی در شرکت RAND که در این باره گفت: «به دلیل انگ، درصد زیادی از داروسازان نالوکسان را به بیماران پیشنهاد نکردهاند. نگران هزینه های از جیب خود است.
این ننگ عمیق، به علاوه قیمت، به همین دلیل است که توزیع مستقیم نالوکسون توسط کلینیک ها و گروه های کاهش آسیب در سراسر کشور برای افرادی که اغلب به این دارو نیاز دارند، حیاتی است.
جیمز مور، که صاحب یک فروشگاه دوچرخه خانوادگی در هاتسبورگ، میس است، در تلاش است تا با تعصب و همچنین قیمت نارکان مبارزه کند، که به گفته او، قیمت آن در منطقه او می تواند بیش از 100 دلار برای یک جعبه دوز بدون دوز باشد. بیمه در مغازهاش، او به هر کسی که بخواهد، نارکان و آموزش رایگان میدهد.
آقای مور گفت که از عرضه این اسپری بدون نسخه هیجانزده است، زیرا فکر میکند این اسپری در نهایت میتواند به کاهش انگ نسبت به افرادی که با اعتیاد دست و پنجه نرم میکنند – افرادی مانند پسرش جفری که در سال 2015 بر اثر مصرف بیش از حد درگذشت، کمک کند.
زمانی که جفری زنده بود، آقای مور از نالوکسان خبر نداشت. از آن زمان، او به طور خستگی ناپذیری برای آموزش خانواده ها، دانش آموزان و مجریان قانون در مورد خواص نجات دهنده آن تلاش کرده است. ایستگاه های تلویزیونی اعلامیه های خدمات عمومی نارکان او را اجرا می کنند.
آقای مور گفت که مرگ و میر ناشی از اعتیاد و اوردوز اغلب هنوز در هاتسبورگ مخفی است. بنابراین وقتی متوجه میشود که یکی از افراد محلی که به تازگی بر اثر مصرف بیش از حد درگذشته است، پرچم آمریکا را بر فراز مغازهاش پایین میآورد و یک پرچم بنفش را به مدت پنج روز نیمه افراشته به اهتزاز در میآورد. او میزبان خدمات سالانه شمع برای دوستان و خانواده های عزیزانی است که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند. او افرادی را که در برنامه های توانبخشی بستری ثبت نام کرده اند را برای دوچرخه سواری گروهی به بیرون می برد و دوچرخه های تعمیر شده را به کسانی که نیاز به حمل و نقل به دادگاه مواد مخدر و بازگشت دارند اهدا می کند.
اما آقای مور که نارکان را از خدمات بهداشت روان دولتی دریافت می کند، نگران قیمت تمام شده نارکان در صورت تایید فروش قفسه باز است.
او گفت: «به همان اندازه که من وجود نارکان را دوست دارم، برای من دردآور است که بدانم برای یک فرد بدون بیمه هر بار که برای خرید آن می رود، چه هزینه ای دارد. بنابراین من مشتاقم که آن را در قفسههای والمارت ببینم و رقبا هم بیایند. من می خواهم کسی بتواند نارکان را به قیمت یک همبرگر بخرد.»