چه عواملی بر سرعت رشد مو تاثیر می گذارد؟


ریزش مو به طرز شگفت انگیزی یک موضوع تابو است و به موضوعی حساس برای افراد مبتلا به آن تبدیل شده است. درد روانی، استرس و نگرانی قابل توجهی ایجاد می کند و می تواند به طور قابل توجهی بر ظاهر فیزیکی فرد تأثیر بگذارد.

حدود 35 میلیون مرد و 21 میلیون زن در سراسر جهان از ریزش مو رنج می برند. آمارها نگران کننده هستند و انتظار می رود با افزایش سن میزان ریزش مو افزایش یابد. با این حال، بسیاری از درمان های ریزش مو در علم پزشکی موجود است که قطعا مفید است. همراه با ریزش مو، افراد از مسائل مختلف مو، از جمله درجات مختلف ریزش مو، نازک شدن مو، رشد ضعیف، از دست دادن بافت و حجم و عدم براقی مو شکایت کرده‌اند.

برای من موهام خیلی مجعده اگه برم بیرون خیلی اذیتم میکنه. گرد و غبار به راحتی چسبانده می شود. به همین دلیل تصمیم گرفتم کمی مو کوتاه کنم. اما، پس از کوتاه کردن مو، یک مسئله دیگر وجود دارد، و آن مسئله رشد مو است. در مورد من، رشد مو به زمان بسیار زیادی نیاز دارد. نه تنها این مشکل رشد مو است، بلکه مشکل دیگری نیز وجود دارد، مشکل ریزش مو.

اگرچه، ریزش مو اغلب به دلیل مسائل ژنتیکی و هورمونی شناخته می شود. با این حال، علاوه بر هورمون ها، عوامل تغذیه ای، محیطی و شیوه زندگی متعددی با درجات مختلف ریزش مو و مشکلات متعدد مو مرتبط است.

آلودگی، تغذیه، استرس، شیوه زندگی، مواد مخدر، سیگار، افزایش سن، آرایش بیش از حد، عمل های زیبایی و ارث، عوامل شایعی هستند که به رشد مو آسیب می رسانند و با ریزش مو، نازک شدن و رشد ضعیف مرتبط هستند. این عناصر مستقیماً بر فولیکول های مو تأثیر می گذارد و آنها را مستعد فعالیت آندروژن می کند.

پس از تجزیه و تحلیل بسیاری از فیلم‌ها، وبلاگ‌ها، کتاب‌ها و بحث با متخصصان مرتبط با مو، این 7 دلیل اصلی را که بر سلامت مو تأثیر می‌گذارند، توضیح دادم.

7 عامل موثر بر رشد مو

1. تأثیرات هورمونی

هورمون روی همه چیز تاثیر می گذارد. هورمون های زنانه و مردانه نقش مهمی در سلامت و رشد مو دارند. رشد مو در مردان و به میزان کمتری در زنان توسط هورمون آندروژن کنترل می شود. با افزایش سن، سطح تستوسترون ما کاهش می یابد و در نتیجه رشد آهسته تر، ریزش مو و براق شدن موها کمتر می شود.

هورمون مردانه تستوسترون و هورمون زنانه استروژن علاوه بر آندروژن ها بر سلامت مو تأثیر می گذارند. شما می توانید از خدمات متخصصان استفاده کنید بهترین درمان ریزش مو برای این موضوع

2. ژنتیک

عوامل ژنتیکی نه تنها بر رنگ مو، بلکه بر تراکم، بافت و رشد مو نیز تأثیر می‌گذارند. ریزش موی ارثی باعث طاسی مردانه و زنانه می شود. در مردانی که از نظر ژنتیکی مستعد طاسی هستند، هورمون تستوسترون به یک نسخه قوی تر به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) تبدیل می شود که به سلول های فولیکول مو متصل می شود و به آن آسیب می رساند.

طاسی با الگوی مردانه در اثر آسیب به فولیکول های مو ایجاد می شود. در زنان، استروژن رشد مو را کاهش می دهد و باعث نازک شدن ساقه مو می شود. پس از یائسگی، سطح استروژن کاهش می یابد و باعث ریزش مو در زنان مستعد ژنتیکی می شود.

3. استرس و اضطراب

استرس شدید می تواند باعث شود مو وارد مرحله استراحت شود و روند رشد را نادیده بگیرد. ممکن است خطر ابتلا به آلوپسی آره آتا را افزایش دهد، وضعیتی که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند. برای جلوگیری از درمان ریزش مو مصنوعی. یوگا و مدیتیشن می توانند راه های بسیار خوبی برای کاهش استرس و اضطراب باشند.

4. داروها

ریزش مو یکی از عوارض جانبی بالقوه برخی داروها است. داروهای مربوط به نقرس، آرتریت، فشار خون و سایر داروها مانند داروهای ضد انعقاد، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد بارداری خوراکی و مکمل های ویتامین A همگی می توانند باعث ریزش مو شوند. اگر از هر یک از داروهای فوق استفاده می کنید، در مورد جایگزین های آن با پزشک خود مشورت کنید بهترین درمان مو

5. رژیم غذایی

کراتین، یک پروتئین طبیعی، واحد سازنده مو است. یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی کلیدی به حفظ سلامت مو کمک می کند. پروتئین ها اجزای اصلی مو هستند. غذاهای غنی از پروتئین به حفظ موهای قوی و سالم کمک می کنند.

افرادی که پروتئین کافی مصرف نمی کنند با کندی رشد مو مواجه می شوند. بنابراین اگر مشکل رشد مو دارید از یک رژیم غذایی غنی از پروتئین و ویتامین استفاده کنید. غذاهای زیر می توانند به سلامت مو کمک کنند:

  • ماهی: ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 حیاتی، پروتئین ها، ویتامین B-12 و کلسیم است که همگی به جلوگیری از خشکی پوست سر و بد رنگ شدن مو کمک می کنند.
  • سبزیجات سبز تیره سرشار از ویتامین های A و C است که به حفظ سلامت مو کمک می کند.
  • حبوبات: حبوبات سرشار از پروتئین هستند و رشد مو را تشویق می کنند و از ضعیف شدن و شکننده شدن موها جلوگیری می کنند.
  • بیوتین: کمبود بیوتین می تواند باعث شکنندگی مو یا ریزش مو شود. بیوتین در غلات کامل، جگر، زرده، محصولات سویا و مخمر یافت می شود.
  • آجیل سرشار از سلنیوم است که برای سلامت پوست سر ضروری است. اکثر آجیل ها حاوی روی و اسید آلفا لینولئیک هستند. این به حالت دادن به مو و جلوگیری از ریزش آن کمک می کند.
  • لبنیات کم چرب سرشار از کلسیم است که برای رشد مو ضروری است.

6. آلودگی

آلاینده های محیطی مانند گرد و غبار، دود، نیکل، سرب، آرسنیک، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن و ترکیبات آلی فرار به دلیل قرار گرفتن در معرض آن بر روی پوست سر می نشینند. این آلاینده ها به سمت درم حرکت می کنند و در آنجا استرس اکسیداتیو تولید می کنند. تحریک پوست سر، قرمزی، التهاب، ترشح بیش از حد چربی، شوره سر، درد در ریشه مو و ریزش مو، همگی از علائم افزایش استرس اکسیداتیو هستند.

با پزشک خود در مورد شامپو و نرم کننده دارویی برای استفاده در هنگام تمیز کردن مو و پوست سر خود مشورت کنید. بهترین درمان ریزش مو. این نه تنها ظاهر موهای شما را بهبود می بخشد، بلکه آنها را تقویت می کند و از آن در برابر اشعه های مضر UV محافظت می کند.

7. مشکلات پوست سر

انواع بیماری های قارچی می توانند رشد مو را مهار کنند. شوره سر، عفونت کرم حلقوی، آلوپسی آره آتا، فولیکولیت، پسوریازیس و درماتیت سبورئیک نمونه هایی از مشکلات پوست سر هستند.

این اختلالات باعث تحریک فولیکول مو و خارش پوست سر می شود. خارش با پوسته پوسته شدن، نواحی پوسته پوسته و ریزش مو مرتبط است. ریزش مو همچنین زمانی رخ می دهد که وضعیت پوست سر بر ساختار و قدرت فولیکول ها تأثیر بگذارد. برای بهترین درمان مو با پزشک مشورت کنید. پس از درمان این مشکل، موها به طور معمول دوباره رشد می کنند.

نتیجه

رشد مو نه تنها نتیجه شامپو، سرم و نرم کننده است، بلکه نتیجه یک رژیم غذایی سالم، ژنتیک و آرامش است. به خصوص، برای خانم ها رشد مو شایع ترین مشکل مانند من است. بسیاری از ویژگی های ذکر شده در بالا به راحتی با اصلاحات ساده سبک زندگی حفظ می شوند. با این حال، عوامل ارثی غیر قابل برگشت هستند.

یک برنامه خوب مدیریت ریزش مو شامل حفظ تعادل رژیم غذایی مناسب ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و ریزمغذی ها و اصلاح روند ریزش مو است.

حالا، من می خواهم شما را بشناسم:

از چند روز قبل با این مشکل ریزش و رشد مو مواجه هستید؟

در کامنت به من اطلاع دهید.