هشدار سازمان بهداشت جهانی نسبت به استفاده از شیرین کننده های مصنوعی


سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه نسبت به استفاده از شیرین کننده های مصنوعی برای کنترل وزن بدن یا کاهش خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر هشدار داد و گفت که استفاده طولانی مدت موثر نیست و می تواند خطراتی برای سلامتی ایجاد کند.

سازمان جهانی بهداشت در توصیه‌ای اعلام کرد که مصرف طولانی‌مدت این جایگزین‌های شکر باعث کاهش چربی بدن در بزرگسالان و کودکان نمی‌شود و ادامه مصرف آن می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ و میر را در بزرگسالان افزایش دهد.

این توصیه برای همه افراد به جز افراد مبتلا به دیابت از قبل وجود دارد و شامل تمام شیرین کننده های غیر مغذی مصنوعی و طبیعی یا اصلاح شده است که به عنوان قندهای موجود در غذاها و نوشیدنی های ساخته شده طبقه بندی نمی شوند یا به تنهایی فروخته می شوند تا به غذاها و نوشیدنی ها اضافه شوند. توسط مصرف کنندگان،” WHO گفت.

به گفته این آژانس، توصیه WHO بر اساس بررسی شواهد موجود است و بخشی از مجموعه ای از دستورالعمل ها برای رژیم های غذایی سالم است که در حال ارائه است.

برخی از نمونه های شیرین کننده عبارتند از: آسپارتام، ساخارین، سوکرالوز و استویا. اعلامیه سازمان بهداشت جهانی در تضاد با مطالعات قبلی است که گفته اند این شیرین کننده ها هیچ مزیتی برای سلامتی ندارند اما آسیبی هم ندارند.

استفانی مک برنت، متخصص تغذیه و مربی تغذیه در کمیته پزشکان برای پزشکی مسئول، گفت: تحقیقات تغذیه به طور مداوم در حال تغییر است و یافته ها با داده های قوی تر به روز می شوند. بررسی اثرات چربی‌های اشباع شده و سایر بخش‌های رژیم غذایی افراد ممکن است بینش بیشتری در مورد دلایل کلی در پشت برخی از مشکلات سلامتی که قند را مقصر دانسته‌اند، ارائه دهد.

خانم برنت که همچنین یک متخصص تغذیه و متخصص تغذیه است، گفت: «برای من تعجب آور نیست که سازمان بهداشت جهانی واقعاً هیچ تفاوتی در فواید سلامتی بین نوشابه معمولی و نوشابه رژیمی پیدا نکرده است. “هر دو غذای فرآوری شده هستند.” او افزود: “اگر به عوامل ایجاد کننده این بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت، چاقی نگاه کنید، قند همیشه تنها عامل نیست.”

توصیه سازمان جهانی بهداشت مستقیماً بر سیاست هیچ کشوری تأثیر نمی گذارد. خانم مک برنت گفت، برای مثال، سازمان غذا و داروی ایالات متحده ممکن است این راهنمایی را در نظر بگیرد و نگرانی های خود را ایجاد کند یا برچسب گذاری را تغییر دهد. اما هیچ اجباری برای انجام این کار نیز ندارد.

FDA بلافاصله به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

انجمن بین المللی شیرین کننده ها، یک سازمان غیرانتفاعی که این صنعت را نمایندگی می کند، توصیه WHO را یک ضرر به مصرف کنندگان خواند.

این انجمن در بیانیه‌ای اعلام کرد: شیرین‌کننده‌های کم یا بدون کالری یکی از مواد تشکیل‌دهنده‌ای است که به طور کامل در جهان مورد تحقیق قرار گرفته است و همچنان ابزار مفیدی برای مدیریت چاقی، دیابت و بیماری‌های دندانی است. آنها به مصرف کنندگان جایگزینی برای کاهش شکر و کالری دریافتی با طعم شیرینی که می شناسند و انتظار دارند، ارائه می دهند.

این سازمان گفت که توصیه WHO در حال حاضر مشروط تلقی می شود.

در بیانیه آمده است: «این نشان می‌دهد که تصمیم‌گیری‌های سیاستی مبتنی بر این توصیه ممکن است نیاز به بحث اساسی در زمینه‌های خاص کشور داشته باشد، برای مثال به میزان مصرف در گروه‌های سنی مختلف مرتبط است».

WHO گفت که این توصیه به محصولات مراقبت شخصی و بهداشتی که شامل قندهای مصنوعی مانند خمیر دندان، کرم‌های پوست و داروها می‌شود، نمی‌رسد. همچنین شامل قندهای کم کالری و الکل های قندی که از خود شکر می آیند نمی شود.

فرانچسکو برانکا، مدیر تغذیه و ایمنی مواد غذایی سازمان بهداشت جهانی، گفت: «مردم باید راه‌های دیگری را برای کاهش مصرف قندهای آزاد در نظر بگیرند، مانند مصرف مواد غذایی با قندهای طبیعی مانند میوه، یا غذاها و نوشیدنی‌های شیرین نشده». او گفت که شیرین کننده های غیر قندی «عوامل غذایی ضروری نیستند و ارزش غذایی ندارند. مردم باید شیرینی رژیم غذایی را از اوایل زندگی به طور کلی کاهش دهند تا سلامت خود را بهبود بخشند.