واقعیت زشت درباره کاهش وزن رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک در بدنسازی تا به این جا قطعا متوجه شده اید که رژیم سه قانون مضحک درباره کتوژنیک برای لاغری کتوژنیک چیست . منظور از “کربوهیدرات خالص” در رژیم کتوژنیک چیست؟ بنابراین باید به مقدار زیاد آب بنوشید و غذاهای سرشار از سدیم، پتاسیم و سایر الکترولیت ها مصرف نمایید. بنابراین در این دوره بهتر است از مکملها استفاده شود و همچنین کودکانی که در سن رشد هستند، بهتر است تا حدامکان از این رژیم دوری کنند تا تاثیری روی رشد آنها نداشته باشد. به همین دلیل این رژیم برای افرادی که صرع دارند موثر واقع شده و عملکرد مغزی آنها را بهبود میبخشد. کتون ها، یک ماده شیمیایی طبیعی ساخته شده در کبد، چربی را به انرژی تبدیل می کند که بدن از آن استفاده می کند. این رژیم معیارهای استاندارد رژیم کتوژنیک را رعایت میکند، اما بیشتر تمرکز آن روی استفاده از تریگلیسیریدها با زنجیره متوسط (MCT) است. میوهجات را به جز میزان کمی از خانواده بِریها همچون توتفرنگی، فراموش کنید. با توجه به میزان قند مصرفی در رژیم کتوژنیک به برچسب روی مکمل دقت کنید و مدل مناسب را انتخاب کنید. کربوهیدرات ها را کنترل کنید! پس در حال حاضر نمیتوان این رژیم را برای کنترل قند یا کلسترول خون توصیه کرد.

نظرات درباره رژیم کتوژنیک

به عنوان مثال به طور معمول حداقل 50 درصد از رژیم غذایی معمول آمریکایی را کربوهیدراتها تشکیل میدهند. در این مرحله باید کالری دریافتی به طور دقیق تنظیم شود. مرحله سوم، مرحلهای است که به عنوان “کاهش” تعریف میشود، یعنی انتقال آهسته به سمت یک رژیم غذایی سنتیتر و متعادلتر، اما همیشه با نگاهی دقیق به شاخصهای گلیسمی و نه بیشتر از کربوهیدراتها، برای نگهداری مؤثر. البته به خاطر داشته باشید که این فرآیند برای هر فرد کاملاً متفاوت است و برخی افراد برای شروع به تولید کتون کافی، به یک رژیم غذایی محدودتر نیاز دارند. همچنین پروتئین برخی از این رژیم است. اکثر مردم از رژیم کتوژنیک فقط برای افزایش فعالیت ذهنی خود استفاده میکنند. رژیم کتوژنیک (Ketogenic diet) نیز یکی از هم رژیم های غذایی می باشد که از شرایط خاص و منحصر به فردی نیز برخوردار است و همین خاص بودن آن سبب گشته تا بسیاری از مردم راغب به پیروی از دستورالعمل های این رژیم غذایی شوند. علاوه بر این ماهی قزل آلا، ساردین، خال مخالی و سایر ماهیهای چرب از چربیهای امگا 3 بسیار بالایی برخوردار می باشند.  A​rtic​le has ᠎be en g enerated by GSA Con᠎tent G᠎en​erat᠎or D​emov᠎er sion.

کاهش وزن کتوژنیک

رژیم لاغری کتوژنیک رژيمی با میزان

کربوهیدرات بسیار کم و چربی بالا است که شباهت های زیادی با رژیم اتکینز و و رژیم کم کربوهیدرات دارد. در این رژیم روزانه میزان چربی مصرفی شما باید چیزی معادل سه چهارم فنجان روغن زیتون باشد. مقدار مصرف پروتئین هم متوسطه یعنی چیزی حدود ۱۱۲ گرم گوشت، ماهی یا مرغ در هر وعده است. یک روز قبل از بستری در بیمارستان، محتوای قندی غذای کودک را کاهش داده و کودک پس از شام، دیگر هیچ چیزی نمیخورد. با پیروی از استراتژیهای بالا، اطمینان حاصل میکنید که زمان لازم برای سازگاری بدن خود با رژیم کتوژنیک را به حداقل میرسانید. همانطور که گفته شد، در این رژیم باید میزان مصرف کربوهیدرات را به حداقل برسانید و تا حدامکان از خوراکیهایی استفاده کنید که چربی بالایی دارند. اما در مجموع هیچ آزمایش طولانیمدتی وجود ندارد که اثرات رژیم کتوژنیک را در طول زمان بر دیابت و کلسترول بالا بررسی کرده باشد. علاوه بر این در طول سالها، سایر رژیمهای غذایی به روز رویکرد مشابهی با این رژیم برای کاهش وزن ارائه دادند. آیا رژیم کتو برای دیابت مفید است؟ انواع رژیم کتو بر اساس نسبت گروههای غذایی و زمانبندی مصرف کربوهیدراتها تعریف میشوند. شما باید توسط وعدههای غذایی کاملا سیر شوید.

چه مقدار پروتئین باید مصرف کرد؟ رژیم کتوژنیک سرشار از پروتیین: این رژیم بسیار شبیه به رژیم کتوژنیک استاندارد است با این تفاوت که مقدار پروتئین بیشتر ی دارد. این رژیم هم مشابه رژیم کتوژنیک استاندارد است، با این تفاوت که میتوان نزدیک به زمانهای تمرین کربوهیدرات مصرف کرد. مشابه علائمی که هنگام از ترک کردن یک ماده اعتیادآور مانند کافئین مشاهده می شود. رژیم کتوژنیک سیکلیکال یا دورهای راهی آسانتر برای اضافه کردن چربیها به برنامهی غذایی است که باعث میشود در روزهای آزاد رژیم متعادلتری داشته باشید. هر رژیمی در کنار فواید و تاثیری که در کاهش وزن دارد، ممکن است عوارضی داشته باشد و یا برای افرادی منع داشته باشد. کراتین: کراتین فواید بیشماری برای سلامتی و بهبود عملکرد بدنتان دارد. به گزارش ایسنا و به نقل از science daily، ورزشکاران برای افزایش کارایی خود در ورزشهای شدید به رژیمهای کتوژنیک روی میآورند. رژیم کتوژنیک به جای تکیه بر قند (گلوکز) بهعنوان منبع انرژی، که از کربوهیدرات ها (مانند غلات، حبوبات، سبزیجات و میوه ها) به دست می آید، از کتونها استفاده میکند. ایجاد این تغییر و استفاده از چربیهای ذخیرهشده به جای گلوکز به عنوان منبع انرژی، معمولاً طی دو تا چهار روز با خوردن کمتر از 20 تا 50 گرم کربوهیدرات در روز اتفاق میافتد.

انواع کتوژنیک

به طور مثال، در طی یک هفته، پس از 5 روز رژیم کتوژنیک، 2 روز کربوهیدرات بیشتری مصرف میشود. این رژیم بیشتر مناسب ورزشکاران است زیرا باید با مصرف بیشتر کربوهیدرات، گلیکوژن از دسترفته ماهیچهها طی تمرین را جبران کنند. آنچه که میخورید را به شدت زیر نظر داشته باشید. در اینجور مواقع میتوان از مکملهای غذایی زیر نظر پزشک یا مشاور تغذیه استفاده نمود. به همین دلیل بهتر است پیش از استفاده از هر رژیم حتما با یک مشاور تغذیه و یا پزشک، مشورت نمایید. برای تهیه غذاهای خود بهتر است به جای استفاده از روغنهای ناسالم، چربی سالم همچون روغن زیتون بکر، روغن نارگیل که چربی بالایی دارد و روغن آووکادو را به کار ببرید و از انواع ادویهها برای خوشمزه کردن وعدههای غذایی خود استفاده نمایید. در این شرایط، بدن شما نتوانسته است چربی را جایگزین کربوهیدرات کند و بهتر است برای پیشگیری از این حالت، ابتدا تا مدتی مقدار کمی کربوهیدرات را در رژیم خود داشته باشید و به مرور آن را حذف کنید تا بدن شما عادت کند.

این نوع رژیم کتوژنیک مقدار بسیار کمی کربوهیدرات (5-10%)، میزان متوسطی پروتئین (20%) و مقدار بالایی چربی (70-75%) دارد. یکی از انتقادات اصلی به این رژیم ایجاد تمایل در افراد برای مصرف میزان زیادی پروتئین و چربیهای بیکیفیت حاصل از غذاهای فرآوریشده و مصرف بسیار اندک میوهها و سبزیجات است. سؤالی که ممکن است پیش بیاید این است که آیا در این رژیم مجاز به مصرف میوه و سبزیجات هستید؟ آیا رژیم کتوژنیک برای شما مناسب است؟ اگر برای کاهش وزن رژیم کتوژنیک را انتخاب کرده اید، باید توجه داشته باشید که این رژیم فقط برای مدت کمی قابل اجرا می باشد، زیرا بدن انسان برای سلامت و تندرستی نیاز به همه گروه های غذایی مفید دارد. کافئین: نوشیدنی های کافئین دار بدن را کم آب می کنند. چند هفته اول به نوعی مبارزه تلقی میشود، چرا که بدن میخواهد خود را با تغییر از رژیم کربوهیدرات بالا به چربی بالا وفق دهد. به همین دلیل افراد مبتلا به بیماری کلیوی که میخواهند از این رژیم استفاده کنند باید بسیار محتاط باشند؛ زیرا این رژیم میتواند بیماری آنها را تشدید کند.

رژیم کتو برخلاف رژیمهایی که در آنها میزان مصرف چربی کم میشود، عمل میکند ولی در مواردی حتی بسیار بیشتر از این دسته رژیمها موثر بوده است. البته میزان تاثیر آن به بدن فرد و متابولیسم آن بستگی دارد و نمیتوان عدد دقیقی برای آن بیان کرد. با این حال نسبت دقیق، به نیازهای خاص افراد مختلف بستگی دارد. البته این موضوع هم نباید فراموش بشه که چیزمان غذاها در رژیم کتوژنیک یک سری اصول خاص خودش رو داره. از روشهای سنتی و پیشنهادات دوستان و آشنایان گرفته تا رژیمهای غذایی خاص و سنگین ارائه شده توسط متخصصان تغذیه. تحقیقات نشان می دهد 40 تا 50 درصد از بیماری ها ارتباط مستقیم با تغذیه و عادت غذایی افراد دارد. کلم بروکلی از آن دسته سبزیهایی است که تمام متخصصان تغذیه روی مصرف آن اصرار دارند. از آنجایی که محدودیتهای غذایی بسیاری در رژیم کتو وجود دارد، رعایت آن در دراز مدت بسیار دشوار است.

به همین دلیل رعایت این رژیم چندان ساده نیست.

علاوه بر نوروبلاستوما، قوی ترین دلیل اثبات سرکوب تومور در رژیم کتوژنیک در مورد گلیوبلاستوما (تومور مغزی)، پروستات، روده بزرگ، لوزالمعده و سرطان ریه گزارش شده است. افزایش انرژی و گرسنگی نرمال بدن شمارا به یک منبع بهتر و قابل اعتماد تر برای تولید انرژی تبدیل میکند.شما در طول روز احساس انرژی بیشتری خواهید کرد.چربی ها تاثیرگذار ترین ملکول برای سوخت و ساز بدن هستند. آنفولانزای کتو معمولاً حدود یک هفته طول می کشد. سعی کنید هفته ای سه تا چهار بار به باشگاه بروید یا در خانه وزنه بزنید. در این نوع رژیم کتوژنیک لازم است روزانه ۱۲۰ گرم پروتئین (یا چهار وعده ۱۱۵ گرمی گوشت قرمز، ماهی یا مرغ) و حدود ۱۳۰ گرم چربی مصرف کنید. سوپ مرغ در رژیم کتوژنیک بسیار حائز اهمیت است ، زیرا سدیم مورد نیاز شما را تامین می کند. رژیم کتوژنیک هدفمند در بین ورزشکاران و افراد فعالی که رژیم کتو را انتخاب کردند اما به کربوهیدرات بیشتری نیاز دارند، متداول است. در رژیم کتو میتوانید غذاهایی که چربی دارند و از کربوهیدرات تشکیل نشدهاند را میل کنید. بیشتر افراد تمایل دارند فقط روی کربوهیدرات خالص تمرکز کنند و مصرف کبوهیدرات های پیچیده(نشاسته و فیبر)را کاهش نمی دهند. C᠎ontent was g​enerat ed with GSA  C ontent G᠎enerator ᠎DEMO .

آموزش غذای کتوژنیک

از مصرف غلات، مواد غذایی دارای نشاسته و حبوبات بپرهیزید. برای نتیجهی بهتر در روزهای آزاد از کربوهیدراتهای سالم مثل میوهها، سبزیجات نشاستهای، لبنیات و غلات کامل (به غیر از غذاهای یا فرآوری شده یا شیرین) استفاده کنید. در مورد میوهها و سبزیجات هم بهتر است که از سبزیجات غیر نشاستهای (هویج، اسفناج، کلم بروکلی، …) و میوههای کم کربوهیدرات مثل توت و ملون استفاده شود. با توجه به نکاتی که ذکر شد، افرادی که گیاهخوار هستند نمیتوانند به راحتی از این رژیم استفاده کنند؛ زیرا میوهها و بسیاری از سبزیها در این رژیم جای ندارند و بیشتر حجم غذایی افراد را لبنیات و گوشتها تشکیل میدهند. در پاسخ به این سؤال باید گفت که همه میوهها سرشار از کربوهیدرات هستند، بنابراین فقط میتوانید میوههای خاصی (معمولاً توتها) را در مقادیر کم مصرف کنید. پیروی از رژیم غذایی که بتواند بدن را سالم نگه دارد و مطابق با سلیقه و قوای بدنی افراد باشد، رویکردی منطقی و درست است. البته ممکنه این نوع رژیم منجر به کتوز نشود چون پروتئین هم درست مثل کربوهیدرات میتواند به گلوکز و سوخت تبدیل شود.