داروی روانگردان قدرتمند به عنوان یک درمان اعتیاد به مواد افیونی توجه جدیدی به دست می آورد


شرکت داروسازی Atai Life Sciences میلیون‌ها دلار برای تحقیق در مورد این ترکیب هزینه می‌کند و قانون‌گذاران کنگره از هر دو حزب دولت را تحت فشار قرار داده‌اند تا تحقیقات ایبوگاین را برای سوء مصرف مواد، اختلال استرس پس از سانحه و سایر مشکلات سلامت روان ترویج کند.

برای دکتر دبورا مش، ​​استاد نورولوژی در دانشگاه میامی که در اوایل دهه 1990 مطالعه ایبوگائین را آغاز کرد، این علاقه فزاینده دلیلی بر این باور است که این ترکیب می تواند به بهبود بحران مواد افیونی کمک کند. او گفت: “Ibogaine یک گلوله نقره ای نیست، و برای همه کار نمی کند، اما قوی ترین قطع کننده اعتیاد است که من تا به حال دیده ام.”

محققان همچنین در حال بررسی توانایی ایبوگائین در درمان سایر مشکلات دشوار سلامت روان بوده اند. یک مطالعه کوچک که در اوایل سال جاری در ژورنال Nature Medicine منتشر شد، نشان داد که جانبازان نظامی با آسیب‌های مغزی تروماتیک که تحت یک جلسه درمان با ایبوگائین قرار گرفتند، بهبود قابل توجهی در ناتوانی، علائم روان‌پزشکی و شناخت را تجربه کردند.

هیچ عارضه جانبی نامطلوبی در میان 30 شرکت کننده در این مطالعه که به مدت یک ماه تحت نظر بودند، گزارش نشد. هیچ گروه کنترلی وجود نداشت.

دکتر نولان ویلیامز، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت که نتایج به‌ویژه با توجه به فقدان گزینه‌های درمانی برای آسیب‌های ضربه‌ای مغزی قابل توجه است.

دکتر ویلیامز، که مدیر آزمایشگاه تحریک مغز در دانشگاه استنفورد است، گفت: “اینها چشمگیرترین اثرات دارویی هستند که من تا به حال در یک مطالعه مشاهده ای ثبت کرده ام.”

او و سایر محققان به سرعت محدودیت های علم موجود در درمان با ایبوگائین را تایید می کنند. دکتر ویلیامز گفت: “بدون چراغ سبز برای انجام مطالعات از طرف FDA، شما نمی توانید آن نوع کارآزمایی های تصادفی شده ای را که استاندارد طلایی برای مطالعات بالینی هستند، انجام دهید.”

ایبوگائین باعث ایجاد آریتمی یا ضربان قلب نامنظم می شود که در موارد شدید می تواند منجر به ایست قلبی کشنده شود.

سایر محققان نسبت به پتانسیل آن به عنوان یک درمان ضد اعتیاد به طور گسترده در دسترس تردید دارند. ویلیام استوپز، استاد علوم رفتاری در دانشگاه کنتاکی که متخصص در اختلالات مصرف مواد است، گفت که خطرات قلبی ایبوگائین آن را به یک نامزد ضعیف برای بررسی مقرراتی تبدیل کرده است.

دکتر استوپز گفت، حتی اگر ایبوگائین تاییدیه سازمان غذا و دارو را دریافت کند، سلامت بسیاری از مصرف کنندگان طولانی مدت مواد افیونی که بسیاری از آنها مشکلات قلبی عروقی دارند، آنها را واجد شرایط درمان نمی کند. او افزود که هزینه بالای تهیه ایبوگائین در یک محیط تحت نظارت پزشکی، تعداد بیماران بالقوه را بیشتر کاهش می دهد. “دسترسی به حدی محدود می شود که چند نفر می توانند از آن بهره مند شوند؟” او درخواست کرد.

مؤسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، بخشی از مؤسسه ملی بهداشت، قبلاً مطالعاتی را آغاز کرده است (که آزمایش‌هایی روی انسان انجام نمی‌شود) بر روی آنالوگ‌های ایبوگائین، ترکیبات شیمیایی مرتبط که ممکن است فواید درمانی را بدون خطرات سلامتی ارائه دهند. مدیر آژانس، دکتر نورا ولکو، گفت که مدت‌هاست که شیفته پتانسیل ضد اعتیاد ibogaine شده بود – و مراقب خطرات قلبی آن بود.

اما درمان‌های موجود برای اختلال مصرف مواد افیونی، مانند متادون و بوپرنورفین، ناقص هستند و نیمی از بیماران پس از شش ماه مصرف آنها را متوقف می‌کنند.

دکتر ولکو گفت: “علاوه بر داروهای موثر موجود، نیاز به گزینه های درمانی متفاوت از داروهایی که در حال حاضر داریم وجود دارد.” ما باید روشی را که قبلاً انجام می دادیم بشکنیم و آنچه را که علم به ما نشان می دهد کشف کنیم.»

FDA گفت نمی تواند در مورد اینکه آیا در آینده از مطالعات ibogaine حمایت می کند یا خیر اظهار نظری می کند و خاطرنشان کرد که قانون فدرال این آژانس را از اظهار نظر در مورد برنامه های دارویی تحقیقاتی احتمالی منع می کند.



Source link