با وجود هشدار آسپارتام، شرکت های نوشیدنی احتمالاً به آن پایبند هستند


حدود هشت سال پیش، پپسی کو در پاسخ به نگرانی های مشتریان در مورد خطرات احتمالی سلامتی مرتبط با شیرین کننده مصنوعی آسپارتام، تصمیم گرفت این ماده را از نوشابه رژیمی محبوب خود حذف کند.

فروش شکست خورد یک سال بعد، آسپارتام به رژیم پپسی بازگشت.

امروزه، سه ماده اصلی که در چاپ ریز پشت قوطی‌ها و بطری‌های پپسی رژیمی – و روی رقیبش کوکای رژیمی – فهرست شده‌اند، آب، رنگ کارامل و آسپارتام هستند.

سفری به فروشگاه مواد غذایی موجود در برچسب نه تنها نوشابه‌های رژیمی، بلکه چای‌های رژیمی، آدامس‌های بدون قند، نوشیدنی‌های انرژی‌زای بدون قند و مخلوط نوشیدنی لیموناد رژیمی را نیز نشان می‌دهد. بر اساس برخی برآوردها، هزاران محصول حاوی آسپارتام هستند.

استفاده از آسپارتام، که اغلب با نام تجاری Equal شناخته می شود، در محصولات غذایی و نوشیدنی مدت هاست که مورد بررسی قرار گرفته است. آخرین تکرار روز پنجشنبه بود، زمانی که آژانسی از سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که آسپارتام احتمالاً می‌تواند باعث سرطان شود و افرادی را که تعداد قابل توجهی از نوشیدنی‌های حاوی آسپارتام مصرف می‌کنند تشویق کرد به آب یا سایر نوشیدنی‌های بدون شیرینی روی آورند.

اما حتی با ظهور بسیاری از شیرین‌کننده‌های مصنوعی جدید، و همچنین شیرین‌کننده‌های گیاهی و میوه‌ای، بیگ فود نمی‌تواند آسپارتام را ترک کند و تحلیلگران انتظار ندارند تا این زمان باشد. به این دلیل که این ماده یکی از کم هزینه ترین جایگزین های شکر برای استفاده است، به ویژه در نوشیدنی ها و مخلوط ها خوب عمل می کند و مردم طعم آن را دوست دارند.

همچنین در مورد فوریت اعلامیه سازمان جهانی بهداشت واکنش هایی وجود داشت. در یک توبیخ سریع، سازمان غذا و داروی ایالات متحده گفت که با این یافته ها مخالف است و موضع خود مبنی بر بی خطر بودن آسپارتام را تکرار کرد. و دومین کمیته WHO گفت که یک فرد 150 پوندی باید روزانه بیش از 12 قوطی کوکای رژیمی بنوشد تا از آستانه ایمن برای شیرین کننده فراتر رود.

گرت نلسون، که صنعت نوشیدنی را پوشش می دهد، گفت: “شرکت های بزرگ نوشیدنی ماه ها برنامه ریزی اضطراری را انجام داده اند، و شیرین کننده های مختلف را آزمایش کرده اند، با این هدف که طعم و کیفیت نوشیدنی های رژیمی تا حد ممکن با محصولات موجود سازگار باشد.” در تحقیقات CFRA او گفت، اما آنها به احتمال زیاد دستور غذا را تغییر نمی دهند، مگر اینکه بر اساس گزارش WHO شاهد کاهش قابل توجهی در تقاضای مصرف کنندگان باشند.

آقای نلسون گفت: “اگر مصرف کنندگان واقعاً به دلیل این گزارش خرید کک رژیمی را متوقف کنند، اگر فروش شروع به کاهش کند، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که به طرح B بروند.”

کوکاکولا سوالاتی را به انجمن نوشیدنی آمریکا، بازوی لابی این صنعت، ارجاع داد. کوین کین، رئیس موقت این سازمان در بیانیه ای گفت: آسپارتام بی خطر است.

پپسی کو به سوالات برای اظهار نظر پاسخ نداد، اما در مصاحبه ای با بلومبرگ مارکت که در روز پنجشنبه پخش شد، هیو اف. جانستون، مدیر ارشد مالی پپسی، گفت که انتظار واکنش بزرگ مصرف کننده را نداشت.

آقای جانستون گفت: “من معتقدم که در واقع، این موضوع برای مصرف کنندگان تنها بر اساس شواهدی که نشان می دهد آسپارتام بی خطر است، مشکل مهمی نخواهد بود.”

ارزیابی آژانس WHO به سردرگمی مصرف‌کنندگان در مورد آسپارتام می‌افزاید، اما این آخرین مورد در یک رشته تحقیقات اخیر است که بر خطرات بالقوه تمرکز دارد و مزایای واقعی شیرین‌کننده‌های مصنوعی را زیر سؤال می‌برد. همین چند هفته پیش، WHO توصیه کرد از استفاده از شیرین کننده های مصنوعی برای کنترل وزن خودداری شود و گفت که بررسی مطالعات نشان می دهد که در درازمدت کاهش چربی بدن در کودکان یا بزرگسالان مفید نیست. این بررسی همچنین نشان داد که شیرین کننده ها با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی مرتبط هستند.

امسال، محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی و دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل مطالعه‌ای را منتشر کردند که نشان می‌دهد یک ماده شیمیایی پس از هضم شیرین‌کننده دیگر، سوکرالوز، تشکیل شده است، DNA را تجزیه می‌کند و ممکن است به مشکلات سلامتی کمک کند.

برای سال‌ها، شرکت‌های مواد غذایی و نوشیدنی‌ها و تنظیم‌کننده‌ها معمولاً تحقیقاتی را که سؤالاتی در مورد شیرین‌کننده‌های مصنوعی ایجاد می‌کند، محکوم می‌کنند، و به طور گسترده استدلال می‌کنند که این مطالعات ناقص یا بی‌نتیجه بوده‌اند یا اینکه خطرات سلامتی ناچیز بوده است.

رابرت رانکین، رئیس شورای کنترل کالری، انجمن لابی گری برای تولیدکنندگان و تامین کنندگان تقریباً دوجین، “مجموعه قابل توجهی از شواهد علمی نشان می دهد که شیرین کننده های کم و بدون کالری گزینه های موثر و ایمن برای کاهش مصرف شکر و کالری ارائه می دهند.” شیرین‌کننده‌های جایگزین، در بیانیه‌ای ایمیلی در روز پنجشنبه گفته شد.

در واقع، اکثر شرکت‌های مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که از آسپارتام استفاده می‌کنند تمایلی به تغییر جزئی ندارند، زیرا آسپارتام ارزان‌تر از سایر جایگزین‌ها است و 200 برابر شیرین‌تر از شکر است، به این معنی که مقدار کمی از آن بسیار زیاد است.

گلن روی، استاد شیمی آلی کمکی در کالج واسار که هزینه کرده است، می گوید: «یکی از مزایای آسپارتام این است که برای مدت طولانی ساخته شده است که تولیدکنندگان واقعاً هزینه ها و فرآوری آن را به خوبی اصلاح کرده اند و محصولی برتر به دست می آورند. بیش از سه دهه در شرکت های مواد غذایی از جمله NutraSweet، General Foods و PepsiCo کار می کرد.

علاوه بر این، FDA در سال 1974 آسپارتام را تأیید کرد و چندین دهه داده و اطلاعات در مورد آنچه آسپارتام در محصولات می تواند انجام دهد و نمی تواند انجام دهد را به شرکت ها ارائه کرد. به عنوان مثال، می‌تواند طعم‌های میوه‌ای مانند گیلاس و پرتقال را تقویت و گسترش دهد و آن را به یک شیرین‌کننده ترجیحی برای نوشیدنی‌ها و آدامس تبدیل کند. اما هنگامی که گرم می شود، آسپارتام شیرینی خود را از دست می دهد و باعث می شود برای محصولات پخته شده یا پخته شده کمتر مورد نیاز باشد.

شرکت های مواد غذایی و نوشیدنی در پاسخ به تقاضای مصرف کنندگان محصولات جدید بدون قند یا کم قند را عرضه می کنند، اما بسیاری از آنها با شیرین کننده های جدیدتر یا ترکیبی از شیرین کننده ها ساخته می شوند. هر محصول جدید قبل از عرضه، تحت چندین آزمایش حسی و طعم قرار می گیرد.

دانشمندان هشدار می‌دهند که برای محصولاتی که دهه‌ها وجود داشته‌اند، مانند نوشابه‌های رژیمی، مشتریان وفادار به طعم خاصی عادت کرده‌اند و ممکن است با تغییر در مواد تشکیل دهنده، آنها را از بین ببرند.