کم کاری تیروئید و موارد دیگر [ باید/ نباید] بیا بخوریم


با لبهای پایین ، از ترازوی دیجیتالی که یکی از دوستانم برای تولدم به من داده بود پایین آمدم.

من این مقیاس را خیلی خوب استفاده نکردم تا اینکه مدتی احساس کردم. حجم من در حال افزایش است و احساس سنگینی خاصی داشتم.

و بدترین چیز لباسم مناسب نبود

از طرفی روح و جسمم رنج می برد خستگی مداوم بود. حتی صبح که از خواب بیدار شدم انگار یک کامیون 18 چرخ از رم عبور کرده بود. یا انگار تا صبح با بیل زمین را حفر می کردم.

من تعجب می کردم که تمام زندگی من با چه چیزی روبرو بوده است ، و نمی دانستم چه چیزی باعث شده است که من اینقدر کسل کننده و کسل کننده باشم. یک روز خواهرم به من پیشنهاد داد که به دکتر بروم و از او بخواهم غده تیروئید مرا بررسی کند. البته ، به علائم او باید خشکی ، نفخ و سردی بدن را اضافه کنم.

خواهرم درست از آب حدس زد.

مشکل دقیقاً در این پروانه کوچک است که از جلو روی گردن ما نشسته است. فریب کوچکی آتشی را ندهید که آنقدر می سوزد که احساس می کنید سالم و شاداب هستید یا از این احساسات خوب محروم هستید.

اگر دائماً بی حوصله هستید ، انرژی ندارید و با سایر احساسات متناقض خود دست و پنجه نرم می کنید ، باید بیشتر به آن پروانه کوچک یا غده تیروئید توجه کنید.

با تیروئید کم کار آشنا شوید.

باید بدانیم که غده تیروئید تعدادی هورمون ترشح می کند. هورمون های یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) محصولات این غده هستند که نقش مهمی در سلامتی ما دارند.

این هورمونها بر متابولیسم و ​​تعادل واکنشهای شیمیایی در بدن ما تأثیر زیادی می گذارد. از سوی دیگر ، آنها همچنین در کنترل عملکردهای حیاتی مانند دمای بدن و ضربان قلب بسیار مثر هستند. گویی آنها دستور زندگی می دهند و تسلیم اعضای بدن ما نمی شوند (1).

اما مواقعی وجود دارد که این غده بی حال می شود و نمی تواند به اندازه کافی T3 و T4 تولید کند. دوره هایی مانند قرار گرفتن در معرض بیماری های خود ایمنی (سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را ایجاد می کند که به غده تیروئید حمله می کنند) ، قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی ، مصرف برخی داروها و درمان پرکاری تیروئید (اغلب با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید). هدف آنها عادی سازی عملکرد تیروئید است که می تواند منجر به تولید بیش از حد هورمون های تیروئید شود) ، جراحی های تیروئید که تمام یا قسمتی از غده را برمی دارد و بارداری شرایطی است که غده تیروئید ما را تضعیف می کند (2). ما نیز از دست می دهیم ، بی حال می شویم و ما فقط می خواهیم آرامش داشته باشیم.

اما اصلا نترسید.

درست است که کم کاری تیروئید درمان خاصی ندارد ، اما این پروانه کوچک قرار نیست به یک هیولای خطرناک تبدیل شود. این یک بیماری کاملاً قابل کنترل است و زندگی مسالمت آمیز با آن بسیار آسان است. کافی است بدانید چگونه با آن برخورد کنید و چه چیزی است و چه چیزی نیست.

چگونه می توان کم کاری تیروئید را با رژیم غذایی جبران کرد؟

خستگی را کنار بگذارید ، با من همراه باشید تا بایدها و نبایدها را با محصولات وستون تیروئید با شما به اشتراک بگذارم. دانستن این عوامل و نحوه عملکرد آنها حتی می تواند شما را از مصرف هورمون ها و داروهای غیرطبیعی نجات دهد.

  • ابتدا آب تمیز را روی دستان خود بریزید. هیچ رژیم ثابتی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد. رژیم غذایی متعادل برای به حداقل رساندن عوارض جانبی آن کافی است. این رژیم متعادل نه تنها مواد مغذی ضروری را در اختیار بدن قرار می دهد ، بلکه از کمبودهای ناشی از کمبود مواد معدنی نیز جلوگیری می کند و سلامت ما را تضمین می کند (3).
  • کالری مورد نیاز بدن خود را هوشمندانه مدیریت کنید. خود را مجبور به کاهش وزن نکنید. اما کنترل وزن و کالری مهم است (4). زیرا همه می دانیم که اضافه وزن یک اختلال تیروئیدی است که هورمون های مورد نیاز بدن ما را تولید نمی کند.
  • ممکن است لازم باشد میزان کالری دریافتی خود را در یک دفترچه یادداشت یا برنامه ثبت کنید.
  • اگر فکر می کنید در حال افزایش وزن هستید و لاک پشت شما به جلو حرکت می کند ، کاهش 250 کالری در روز ایده خوبی است. اما اگر می بینید که سریعتر و آشکارتر وزن خود را افزایش می دهید ، این میزان کالری را به 500 کالری در روز افزایش دهید.
  • پروتئین بدون چربی بخورید. برای داشتن رژیم غذایی متعادل ، باید میزان پروتئین مصرفی روزانه خود را بدانید. زیرا پروتئین ها عناصر ضروری و حیاتی را برای بسیاری از عملکردهای بدن فراهم می کنند (5). به همین دلیل است که من می گویم پروتئین بدون چربی بخورید زیرا کالری کمتری دارد و به شما کمک می کند تا میزان کالری مورد نیاز خود را به راحتی کنترل کنید (6).
  • کارشناسان پروتئین هایی مانند ماهی ، صدف ، مرغ ، تخم مرغ ، لبنیات کم چرب و حبوبات را توصیه می کنند.
  • میوه ها و سبزیجات مواد اصلی رژیم متعادل شما هستند. اطمینان حاصل کنید که آنها در رژیم غذایی شما هستند تا به شما کمک کنند کالری کمتری دریافت کنید در حالی که هنوز مواد مغذی دیگری مانند ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر را در اختیار شما قرار می دهند.
  • غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید برای اطمینان از متعادل بودن آن. غلات کامل 100٪ کامل و مغذی برای عادات غذایی شما هستند. زیرا حاوی تمام اجزای غلات کامل است و این به آن اجازه می دهد از نظر فیبر ، پروتئین و بسیاری از مواد مغذی دیگر بهتر از دانه های تصفیه شده عمل کند (7).
  • غذاهایی مانند ارزن ، جو دوسر ، نان های سبوس دار و برنج قهوه ای غلات کامل محسوب می شوند.
  • میزان مصرف سویا را کاهش دهید.

صحبت های زیادی در مورد مصرف سویا در دوران کم کاری تیروئید وجود دارد. اما هنوز هیچ دلیل قانع کننده ای برای حذف کامل آن از رژیم غذایی این افراد وجود ندارد (8). سویا اغلب حتی به عنوان یک پروتئین جایگزین در نظر گرفته می شود و حذف آن دشوار است (9). بنابراین بهتر و کافی است که مصرف آن را محدود کنیم. غذاهایی که سرشار از سویا هستند و باید با احتیاط مصرف شوند عبارتند از: ناگت مرغ ، هات داگ ، شیر سویا ، ماست سویا ، سس سویا و آجیل سویا (10).

  • تعدادی از مواد معدنی وجود دارد که باید در رژیم غذایی خود از آنها مطمئن شوید. ید، سلنیوم و روی سه عنصر حیاتی برای عملکرد خوب غده تیروئید مورد نیاز است.

ید (I) : این ماده معدنی ارزشمند نقش مهمی در تولید هورمون های تیروئید دارد. به طور طبیعی ، کمبود می تواند منجر به تنبلی و کم کاری تیروئید شود (11). بنابراین ، توصیه می کنم در صورت کمبود ید ، حتما از نمک های یددار در غذای خود استفاده کنید. یا غذاهای غنی از ید را در رژیم غذایی خود بگنجانید. غذاهایی مانند غذاهای دریایی (ماهی آزاد ، ماهی تن و میگو) ، محصولات لبنی و تخم مرغ (12).

سلنیوم (Se) این عنصر همچنین باعث فعال شدن هورمون های تیروئید می شود. یکی دیگر از خواص شگفت انگیز این ماده معدنی ، خواص آنتی اکسیدانی آن است که از غده تیروئید ما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. آجیل ، ماهی تن ، ساردین ، ​​تخم مرغ و لوبیای برزیل همه غذاهای غنی از سلنیوم هستند.

روی (روی) روی از نظر ویژگی ها مشابه سلنیوم است. فعال سازی هورمون های تیروئید علاوه بر این ، روی نشان داده شده است که نقش مهمی در تنظیم TSH دارد. TSH هورمونی است که باعث می شود تیروئید هورمون های خود را تولید کند (13).

صدف ، گوشت گاو و مرغ سرشار از روی هستند و به هیچ وجه این غذاها را در وعده غذایی روزانه خود حذف نکنید (14).

بنابراین بیایید نتیجه بگیریم که ترکیبی از تخم مرغ (خوب است که از آنها استفاده شود. از آنجا که زرده ها سرشار از ید و سلنیوم و سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است) ، مرغ ، گوشت گاو و ماهی ، اکثر میوه ها (از جمله توت ، موز ، پرتقال) و غیره گوجه فرنگی (سبزیجات و اسفناج ، محدودتر و پخته تر) ، غلات ، محصولات لبنی و نوشیدنی های بدون کافئین می توانند رژیم های غذایی کامل و متعادل باشند.

به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد این سه ماده معدنی می تواند باعث مسمومیت و حتی آسیب بیشتر به غده تیروئید شود. بنابراین ، این مکمل های معدنی را بدون نسخه پزشک مصرف نکنید. اینکه بتوانید روی بوم بیفتید.

  • Capricorns ترکیباتی هستند که به ماهی هایی که غدد تیروئید را خسته کرده اند آسیب می رسانند. در حقیقت ، گواتروژن ها عملکرد طبیعی تیروئید را مختل می کنند.

جالب است بدانید که نام این ترکیبات از گواتر گرفته شده است. احتمالاً می دانید که گواتر بزرگ شدن غده تیروئید است. می توان گفت که این یکی از عوارض کم کاری تیروئید است (15).

محصولات حاوی این ترکیب عبارتند از:

  • سبزیجات خاص مانند کلم پیچ ، کلم بروکلی ، کلم پیچ ، کلم پیچ و اسفناج.
  • میوه ها و گیاهان نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین ، هلو و توت فرنگی وجود دارد.
  • محصولات سویا

مفید است بدانید که پخت این غذاها ترکیبات گواتر را غیرفعال می کند (16). اما در هر صورت ، باید میزان استفاده از این مواد را محدود کنید.

  • لطفاً با غذاهای فرآوری شده خداحافظی کنید. زیرا آنها برای مدت طولانی از لیست مواد غذایی شما ناپدید می شوند. همه ما می دانیم که این غذاها بسیار کالری بالایی دارند و در افزایش وزن نقش دارند.

4 نکته برای کم کاری تیروئید :

  • به یاد داشته باشید که به اندازه کافی استراحت کنید. زیرا خواب کمتر از 7-8 ساعت با افزایش چربی شکم ارتباط دارد.
  • آگاهانه غذا خوردن را تمرین کنید. این بدان معناست که هنگام غذا خوردن ، باید به آنچه می خورید توجه کامل داشته باشید. به دلیل مشکلات تیروئیدی به کاهش وزن کمک می کند.
  • با یوگا و مدیتیشن استرس را از بین ببرید. استرس را از بین می برد و وزن شما را ثابت و سالم نگه می دارد.
  • می توانید میزان کربوهیدرات خود را به متوسط ​​کاهش دهید. اما به هیچ وجه رژیم کتوژنیک کربوهیدرات های بسیار کمی را در رژیم غذایی خود قرار ندهید. پس از همه ، کمبود کربوهیدرات منجر به کاهش سطح هورمون های تیروئید می شود.

من تمام تلاش خود را به کار برده ام تا همه اطلاعات و دانش خود را در مورد نحوه زندگی مسالمت آمیز با کم کاری تیروئید با شما در میان بگذارم. اگر تجربه یا اطلاعاتی دارید ، خوشحال می شوم اینجا به شما بگویم تا بتوانیم بیشتر از یکدیگر یاد بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید