چرا بی دلیل چاق می شویم؟


علت چاقی یک روزه چیست؟

چاقی فقط به دلیل پرخوری نیست. عوامل زیادی در افزایش وزن دخیل هستند که ممکن است از آنها مطلع نباشید. در این مقاله به بررسی این عوامل چاقی می پردازیم.

چاقی یک بیماری خطرناک است که می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. اما نکته مهم این است که تقریباً بسیاری از مردم دلیل افزایش وزن و چاقی خود را نمی دانند و تصور می کنند که همه کارها را درست انجام داده اند و بدون دلیل چاق هستند. به همین دلیل ، در این مقاله از مجله پزشکی Apple Health ، ما سعی کردیم دلایلی را که می تواند باعث افزایش وزن شما شود بررسی کنیم ، اما با استفاده از آخرین اطلاعات پزشکی از آن مطلع نیستید. با ما بمان.

چرا بی دلیل چاق می شویم؟

قبل از هر چیز باید بگوییم که چاقی بدون دلیل اتفاق نمی افتد و اگر فکر می کنید علت چاقی شما یک مشکل ماوراء طبیعی است ، عمیقا در اشتباه هستید. علت چاقی به شیوه زندگی یا وضعیت سلامتی شما مربوط می شود. در واقع ، شما تنها دلیل افزایش وزن را نمی دانید. برخی از افراد نیز تصور می کنند که بسیار کم و درست غذا می خورند و دلیل افزایش وزن بدون پرخوری را جستجو می کنند ، اما این تنها مشکل را روشن می کند و کمکی به شما نمی کند.

عوامل زیر می توانند یکی از دلایل افزایش وزن و چاقی باشند ، اما شما از آنها آگاهی ندارید.

سبک زندگی منفعل

بی تحرکی در طول روز و اصطلاحاً بی تحرکی عوامل م inثر در افزایش وزن و بیماری های مزمن هستند. کار روی میز ، تماشای تلویزیون ، رانندگی با ماشین ، استفاده از کامپیوتر و تلفن همراه همه سبک زندگی بی تحرک است.

عدم تحرک و چاقی

با مطالعه روی 464 فرد چاق و دارای اضافه وزن ، متوسط ​​زمان نشستن روزانه آنها 6.2 ساعت در روزهای هفته و 6 ساعت در روزهای غیر کاری بود. کار با تماشای تلویزیونی بعدی در بین افراد کم تحرک بیشترین نقش را در این مطالعه ایفا کرد.

ایجاد چند تغییر ساده در شیوه زندگی ، مانند ورزش و نشستن کمتر ، می تواند به طور قابل توجهی بر عدم تحرک تأثیر بگذارد و از چاقی جلوگیری کند. به عنوان مثال ، یک مطالعه سه ماهه بر روی 317 کارگر نشان داد که جایگزینی یک ساعت نشستن به مدت یک ساعت ایستادن در طول روز کاری باعث کاهش کل چربی بدن ، کاهش اندازه دور کمر و افزایش توده عضلانی می شود.

تحقیقات همچنین نشان داده است که زمان زیاد روی صفحه نمایش می تواند به طور قابل توجهی در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشد.

حتی تغییرات جزئی مانند پیاده روی بعد از شام به جای تماشای تلویزیون ، ورزش یا استراحت بعد از ظهر ، استفاده از میز ایستاده یا دوچرخه سواری در محل کار می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند.

شکر و شیرینی زیاد بخورید

مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های شیرین مانند آب نبات ، کیک ، نوشابه ، نوشیدنی های ورزشی ، بستنی ، چای سرد و انواع مختلف قهوه قندی می تواند به راحتی به بدن شما در ذخیره چربی بیشتر کمک کند. مصرف زیاد قند و شیرینی علاوه بر اینکه یکی از عوامل چاقی در هنگام عدم خوردن زیاد است ، می تواند شانس ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را نیز افزایش دهد.

در ایالات متحده ، نوشیدنی های قندی بزرگترین منبع قند هستند و تأثیر بسزایی در افزایش وزن دارند. به عنوان مثال ، مطالعه روی 30 مطالعه که شامل 242،352 کودک و بزرگسال بود نشان داد که نوشیدنی های شیرین با افزایش وزن و چاقی ارتباط دارند.

مطالعه دیگری که بر روی 11،218 زن انجام شد نشان داد که مصرف یک نوشیدنی شیرین در روز منجر به افزایش وزن به میزان یک کیلوگرم در دو سال می شود.

اگرچه مصرف زیاد شکر و شیرینی بسیار ناسالم است ، اما قطع ناگهانی قند توصیه نمی شود و می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. به همین دلیل ، بهتر است به تدریج مصرف شکر و شیرینی را کاهش دهید.

غذاهای فراوری شده

غذاهای فرآوری شده یکی از عوامل اصلی چاقی بدون خوردن غذای زیاد است و بسیاری از مردم از چاقی آنها از غذاهای فرآوری شده غافل هستند. غذاهای بسیار فرآوری شده ، مانند غلات شیرین ، غذاهای ناخواسته و غذاهای ایمن در مایکروویو ، حاوی تعدادی ترکیبات مضر مانند قندهای اضافی ، مواد نگهدارنده و چربی های ناسالم هستند که به طور غیرقابل انکاری برای سلامتی شما مضر هستند و باعث چاقی می شوند.

علت چاقی

به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال 2019 بر روی 19،363 بزرگسال کانادایی نشان داد کسانی که غذاهای فرآوری شده می خورند ، 32 درصد بیشتر از افرادی که غذاهای فرآوری شده مصرف می کنند ، چاق هستند.

غذاهای بسیار فرآوری شده معمولاً کالری بالایی دارند اما فاقد مواد مغذی ضروری مانند پروتئین و فیبر هستند که به شما احساس سیری می دهند ، که به راحتی می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

خواب کافی ندارد

خواب برای سلامتی و تناسب اندام ضروری است. کمبود خواب در کنار سایر آثار منفی می تواند منجر به افزایش وزن شود.

مطالعه روی 92 زن نشان داد کسانی که کمتر از 6 ساعت در روز می خوابند دارای شاخص توده بدنی (BMI) و ویسفاتین (پروتئین ترشح شده از سلول های چربی) نسبت به زنانی هستند که 6 ساعت در روز می خوابند.

بنابراین ، افزایش زمان خواب می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خواب 7 ساعت یا بیشتر با 33 درصد افزایش احتمال کاهش وزن در مقایسه با خواب کمتر از 7 ساعت همراه است.

اگر خواب ضعیفی دارید ، می توانید با کاهش زمان استفاده از انواع مختلف مانیتور (کامپیوتر ، تلفن همراه یا تلویزیون) قبل از خواب ، با کاهش میزان مصرف کافئین و خوابیدن در زمان های خاص ، خواب خود را بهبود بخشید.

غذاهای کامل و سالم کافی نیست

پرهیز از غذاهای کامل و سالم می تواند به اندازه خوردن غذاهای ناسالم و فرآوری شده برای سلامتی شما مضر باشد و منجر به افزایش وزن شود. در واقع ، وقتی صحبت از غذای سالم می شود ، خوردن بهتر از نخوردن است ، که می تواند منجر به چاقی بدون پرخوری شود.

در یک مطالعه ، 609 بزرگسال دارای اضافه وزن به دو گروه تقسیم شدند که به مدت 12 ماه رژیم کم چرب یا کم کربوهیدرات داشتند.

هر دو گروه تحت آموزش قرار گرفتند تا میزان مصرف سبزیجات خود را به حداکثر برسانند ، میزان قندهای اضافی ، چربی های ترانس و کربوهیدرات های تصفیه شده خود را محدود کنند ، غذاهای کامل را با حداقل غذاهای غنی از مواد مغذی بخورند و بیشتر وعده های غذایی خود را در خانه طبخ کنند.

این مطالعه نشان داد که افراد در هر دو گروه رژیم غذایی به همان میزان وزن خود را از دست دادند-12 پوند (5.4 کیلوگرم) برای گروه کم چرب و 13 پوند (5.9 کیلوگرم) برای گروه کم کربوهیدرات. این نتیجه نشان می دهد که کیفیت مواد موجود در رژیم غذایی مهمترین عامل در کاهش وزن است.

گنجاندن غذاهای کامل در رژیم غذایی آسان است. سعی کنید به تدریج غذاهای کامل و مغذی مانند سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا ، تخم مرغ ، آجیل و دانه ها را به وعده ها و میان وعده های خود اضافه کنید.

فشار

استرس مزمن یک مشکل بسیار شایع در زندگی امروز است که می تواند عامل چاقی شما باشد. سطوح بالای هورمون استرس کورتیزول گرسنگی و میل شدید به غذاهای پرکالری را افزایش می دهد که می تواند منجر به افزایش وزن شود. علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد که افراد چاق میزان کورتیزول بالاتری نسبت به افراد بدون بیماری دارند.

افزایش وزن بدون پرخوری

جالب اینجاست که مدیریت استرس می تواند منجر به کاهش وزن شود. در یک مطالعه 8 هفته ای بر روی 45 فرد بزرگسال چاق ، افرادی که از تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق استفاده می کردند ، نسبت به افرادی که فقط از رژیم غذایی استاندارد استفاده می کردند ، کاهش وزن بیشتری را تجربه کردند.

برای کاهش استرس ، سعی کنید تکنیک های آرام سازی مانند یوگا ، گذراندن وقت در طبیعت و معاشرت با دوستان را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

شما از اختلالات خاصی رنج می برید

در حالی که چاقی معمولاً به دلیل انتخاب نادرست شیوه زندگی و توصیه هایی که ذکر کردیم ایجاد می شود ، برخی شرایط بهداشتی نیز می تواند باعث چاقی شود. در واقع ، دلیل افزایش وزن به دلیل خوردن زیاد غذا یا حتی انجام فعالیت بدنی زیاد ممکن است به این مشکل مربوط باشد و هر چقدر هم که برای بهبود شیوه زندگی خود تلاش کنید ، باز هم با تجمع چربی اضافی در بدن خود روبرو خواهید شد. به بدن از جمله اختلالاتی که می توانند باعث چاقی شوند عبارتند از:

  • کم کاری تیروئید: این وضعیت ، که بر فعالیت غده تیروئید شما تأثیر می گذارد ، می تواند باعث چاقی و افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن شود.
  • افسردگی: این اختلالات روانی شایع با افزایش وزن و چاقی همراه است.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): PCOS می تواند باعث افزایش وزن شود و کاهش وزن را به دلیل عدم تعادل هورمونی در زنان در سنین باروری ایجاد کند.
  • اختلال پرخوری (BED): BED یک اختلال پرخوری مکرر است که می تواند منجر به عواقب زیادی برای سلامتی ، از جمله افزایش وزن شود.

سایر شرایط مانند دیابت و سندرم کوشینگ نیز با افزایش وزن همراه هستند ، بنابراین برای تشخیص صحیح به پزشک مراجعه کنید.

علاوه بر این ، برخی از داروها ، از جمله داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد روان پریشی ، می توانند منجر به افزایش وزن شوند. اگر فکر می کنید به دلیل داروهای خود وزن اضافه کرده اید ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

اخرین حرف

عوامل زیادی می توانند در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشند. کم خوابی ، بی تحرکی و پرخوری غذاهای فرآوری شده یا شیرین تنها برخی از عاداتی است که می تواند خطر افزایش وزن شما را افزایش دهد. با این حال ، پس از مشخص شدن علت چاقی ، چند تغییر ساده مانند تغذیه مناسب ، ورزش و تمرکز بر غذاهای سالم می تواند به شما در دستیابی به تناسب اندام و بهبود سلامت کمک کند.

healthline.com

ncbi.nlm.nih.gov

nhs.uk

دیدگاهتان را بنویسید