ویتامین C ، مزایای آن و مقدار مورد نیاز


اگر از رژیم غذایی خود ویتامین C کافی دریافت نمی کنید ، مکمل های ویتامین C می توانند به بیماری هایی مانند زوال عقل کمک کنند. با این حال ، تحقیقات بیشتری برای درک اثرات مکمل ویتامین C بر سلامت سیستم عصبی مورد نیاز است.

ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C

در حالی که ویتامین C دارای مزایای علمی بسیاری است ، همچنین دارای ادعاهای غیرمستقیم بسیاری است که با شواهد کمی یا بدون هیچ شواهدی تایید می شود. در اینجا برخی از ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C وجود دارد:
از سرماخوردگی جلوگیری می کند
در حالی که به نظر می رسد ویتامین C شدت سرماخوردگی و زمان بهبود را تا 8 درصد در بزرگسالان و 14 درصد در کودکان کاهش می دهد ، از این امر جلوگیری نمی کند.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد
مطالعات کمی دریافت ویتامین C را با کاهش خطر ابتلا به سرطان های متعدد مرتبط کرده است. با این حال ، اکثر مطالعات نشان داده اند که ویتامین C بر خطر سرطان تأثیر نمی گذارد.
در برابر بیماریهای چشمی محافظت می کند
ویتامین C با کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن ارتباط دارد. با این حال ، مکمل های ویتامین C بر روند این بیماری ها تأثیر نمی گذارد ، یا حتی ممکن است مضر باشد.

ممکن است به مسمومیت با سرب کمک کند
اگرچه افراد مبتلا به مسمومیت با سرب سطوح پایینی از ویتامین C دارند ، اما مطالعات انسانی فاقد شواهد قطعی است که نشان دهد ویتامین C می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند.

به طور معمول ، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که باید از رژیم غذایی یا مکمل ها دریافت شود. این با بسیاری از مزایای سلامتی قابل توجهی همراه است ، مانند افزایش سطح آنتی اکسیدان ، کاهش فشار خون ، محافظت در برابر حملات نقرس ، جذب بهتر آهن ، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش بیماری های قلبی و خطر زوال عقل.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی دارد؟

ویتامین C یک ماده مغذی بسیار مهم است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می شود. مصرف کافی این ویتامین برای حفظ سیستم ایمنی بسیار مهم است. همچنین نقش مهمی در بهبود زخم ، تقویت استخوان ها و تقویت عملکرد مغز دارد. جالب است که برخی معتقدند مکمل ویتامین C فواید بیشتری نسبت به دریافت این ویتامین از طریق غذا دارد. یکی از رایج ترین دلایلی که افراد از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند.

مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C در روز می تواند باعث ناراحتی های گوارشی از جمله علائمی مانند اسهال و حالت تهوع شود.

از آنجا که ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد ، مصرف زیاد آن می تواند در افرادی که به طور طبیعی سطح آهن بالایی دارند مشکل ایجاد کند.

مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند میزان اگزالات در کلیه ها را افزایش دهد که می تواند منجر به سنگ کلیه شود.

چقدر ویتامین C کافی است؟
از آنجا که ویتامین C محلول در آب است و بدن مقادیر زیادی از آن را در عرض چند ساعت پس از مصرف آزاد می کند ، مصرف زیاد آن به ندرت مشکلاتی را برای بدن ایجاد می کند. در حقیقت ، ویتامین C اضافی در رژیم غذایی ممکن است به هیچ وجه مشکلی ایجاد نکند. در افراد سالم ، ویتامین C اضافی ، که بیش از مقدار توصیه شده روزانه مصرف می شود ، به راحتی از بدن دفع می شود. به عبارت دیگر ، شما باید 29 پرتقال یا 13 عدد فلفل دلمه ای بخورید تا به حداکثر مقدار مجاز برسید.
با این حال ، افراد در هنگام مصرف مکمل ها بیشتر در معرض مصرف بیش از حد ویتامین C هستند و در برخی موارد ، مصرف بیش از حد ویتامین C امکان پذیر است.

همه عوارض جانبی ویتامین C ، از جمله ناراحتی معده و سنگ کلیه ، زمانی ظاهر می شود که افراد آن را در دوزهای بالاتر از 2000 میلی گرم مصرف کنند. بنابراین ، مکمل های ویتامین C را فقط در صورت تجویز پزشک مصرف کنید.

خلاصه
ویتامین C به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است. به ویژه هنگامی که به جای افزودنی ها استفاده می شود. افرادی که از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند بیشتر در معرض مصرف بیش از حد قرار دارند و عوارض جانبی را تجربه می کنند که شایع ترین آنها علائم گوارشی است. با این حال ، عواقب جدی تری مانند اضافه بار آهن و سنگ کلیه نیز می تواند ناشی از مصرف زیاد ویتامین C باشد.

مدجده رحمانیان ، عضو انجمن غذای ایران
کلینیک زیبایی و کاهش وزن آرمونی

دیدگاهتان را بنویسید