نکات مهم رژیم غذایی در نوروز


ویروس کرونا نامیده می شود ویروس کوئید 19
علاوه بر اخلال در زندگی روزمره بسیاری از مردم در سراسر جهان ، در برخی از کشورها ، از جمله ایران ، با آیین های سنتی تداخل دارد. در این رابطه ، مقامات بهداشتی از مردم می خواهند روابط اجتماعی و خانوادگی را محدود کنند.

توصیه ما این است که برنامه های سفر و بازدید خود از نوروز را تا آنجا که ممکن است به تعویق بیندازید. اما اگر تعطیلات خانوادگی کوچکی دارید ، توصیه هایی برای شما مفید است. تغذیه از روزهای بعد برای به حداقل رساندن مشکلات مرتبط استفاده کنید.

ابتدا ، شما را با محبوب ترین محصولات نوروزی آشنا می کنیم:

میوه ها:

میوه ها از نظر مواد مغذی و طعم متفاوت هستند ، اما برخی ویژگی های مشترک دارند:

1. آنها حاوی آنتی اکسیدان های زیادی هستند. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که رادیکال های آزاد را برای جلوگیری از بیماری خنثی کرده و اثرات سن بر بدن را کاهش می دهند (اثر ضد پیری).

2. از آنجا که غذاهای این گروه معمولاً بدون فرآیند تهیه و آماده سازی مصرف می شوند ، میزان از دست دادن مواد مغذی و آنزیم های مفید آنها بسیار ناچیز است.

3. انرژی کمی دارند. البته آنها حاوی انرژی هستند و این تصور عمومی که “میوه ها شما را چاق نمی کند” درست نیست و هر 100 گرم میوه معادل 5-6 قاشق غذاخوری برنج ، کربوهیدرات و انرژی است.

یادداشت مهم: بر خلاف تصور عموم ، میوه های خشک که به دلیل طعم و مزه بسیار مورد توجه قرار گرفته اند ، میان وعده یا غذای ناخواسته محسوب نمی شوند و بیشتر خواصی را که برای گروه میوه ها توصیف شده است ، دارند. اما توجه به این نکته ضروری است که میوه های خشک کالری بیشتری در واحد حجم دارند. به همین دلیل است که آنها مانند آجیل هستند ، که با وجود همه مزایای آن ، در صورت خوردن بیش از حد وزن اضافه می شود.

آجیل:

آجیل ها به گروه پروتئین ها تعلق دارند. قدرت آجیل در حضور مواد مغذی و ویتامین ها این گروه دارای مزایا و معایب زیر است:

1. آنها کالری بالایی دارند استفاده از این گروه غذایی کالری بالایی را برای بدن فراهم می کند ، که باید به درستی محاسبه شده و در بخش روزانه گروه پروتئین گنجانده شود.

2. سدیم بالایی دارند. اگرچه مقدار سدیم در این غذاها به طور طبیعی زیاد نیست ، اما معمولاً هنگام پختن نمک به آن اضافه می شود. میزان بالای سدیم هم برای افراد سالم و هم برای افرادی که فشار خون بالا دارند مناسب نیست.

3. بسیاری از خواص آنها با چربی های اشباع نشده در ارتباط است ، بنابراین خوردن آجیل مشکلی ایجاد نمی کند. اما روغن ها و چربی ها ، خوب یا بد ، در هر گرم 9 کیلو کالری انرژی دارند.

4- ماندگاری طولانی مدت می تواند نوع روغن ها را تغییر داده و ارزش غذایی آنها را کاهش دهد.

5- اگر از جمله افرادی هستید که در نوروز آجیل زیادی می خورید ، باید مراقب مصرف سایر غذاهای گروه پروتئینی یعنی گوشت قرمز و سفید ، ماهی ، تخم مرغ و محصولات لبنی باشید.

شیرینی

کسانی که بعد از نوروز اضافه وزن دارند ، شیرینی را مقصر اصلی خود می دانند. شیرینی متعلق به گروه غلات است. آرد شیرینی پزی نوعی دانه تصفیه شده است که سبوس را از دانه جدا می کند تا شکل و طعم آن بهبود یابد.

از دست دادن سبوس منجر به چندین پیشرفت مهم در این محصولات شده است:

1. بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین B و آهن از این غذاها از بین می رود.

2. کمبود سبوس باعث افزایش سریع سطح قند خون پس از مصرف این غذاها می شود و در نهایت ، پس از مصرف این غذاها ، در مدت زمان کوتاهی احساس گرسنگی خواهید کرد.

3. سبوس آب زیادی را جذب می کند و سرعت حرکت غذا را در دستگاه گوارش افزایش می دهد. حذف سبوس حجم غذا را در معده کاهش می دهد و همچنین سرعت عبور غذا از روده را کاهش می دهد که منجر به یبوست می شود.

نکات منفی ذکر شده مربوط به آرد تصفیه شده است. حالا فرض کنید می خواهید این آرد را از خمیر بپزید. حتما کمی شکر و کره یا کره و خامه و شیر پرچرب به آن اضافه کنید. از آنجا که این غذاها حاوی هیچ گونه ویتامین یا مواد مغذی نیستند ، مصرف طولانی مدت می تواند منجر به عدم دریافت ویتامین بدن در برابر کالری دریافتی و سوء تغذیه شود. کاهش اشتها یکی از عوارض سوء تغذیه است.

نکات مهم رژیم غذایی در نوروز:

به یاد داشته باشید که حداقل 3 وعده غذایی اصلی در روز (صبحانه ، ناهار و شام) بخورید.

– در ایام نوروز ، بهتر است رژیم غذایی خود را مانند سایر اوقات تنظیم کنید و از آجیل و آجیل به عنوان میان وعده و به میزان متعادل استفاده کنید. ولی حجم وعده غذایی را می توان با هر وعده غذایی اصلی گنجاند. کاهش یافته. او به ویژه می خواست برای مدت کوتاهی غذا بخورد.


صبحانه این یکی از مهمترین غذاهایی است که برای سلامتی و رفاه افراد اهمیت ویژه ای دارد. بهتر است مردم در ایام تعطیل زود بخوابند تا بتوانند صبح تازه بیدار شده و صبحانه کامل بخورند ، از جمله مقدار مورد نیاز نان ، شیر ، پنیر ، گردو و … بهتر است از کره ، خامه خودداری کنید. ، دوغ و تخم مرغ ، خیار ، گوجه فرنگی ، میوه ها و آب میوه های طبیعی برای ایجاد رژیم غذایی متنوع صبحانه استفاده کنید.

در میان میوه ها انواع توت ها ، کشمش و خرما وجود دارد. اگر شما از جمله افرادی هستید که نمی توانید در مهمانی ها میوه بخورید ، توصیه می کنیم این مواد را از صبحانه تا زمانی که (نوشیدن چای نیز ممنوع است) حذف کنید.

– به دلیل مصرف مواد قندی در ایام عید ، مصرف قند خود را تا حد امکان با چای محدود کنید.

هرم راهنمای تغذیه توصیه می کند 2-4 واحد میوه در روز بخورید. در ایام نوروز ، معمولاً به دلیل در دسترس بودن بیشتر میوه ها ، مصرف مقادیر زیاد معمولاً بیش از حد و بیش از حد است. بنابراین ، به ویژه اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید ، مصرف میوه خود را به 2-4 واحد در روز محدود کنید.

– اگر شیرینی می خورید ، باید نسبت نان و برنج را در غذای خود کاهش دهید. در چنین شرایطی ، خوردن سالاد یا سبزیجات همراه با غذا می تواند از پرخوری یا سوء تغذیه جلوگیری کرده و همچنین احساس سیری ایجاد کند.

– به طور محکم تعیین کنید که چه میزان از شیرینی و شکلات در روز مصرف می کنید و چه مقدار آجیل. سهم خود را کنار بگذارید و دیگر درخواست نکنید.

مصرف غذاهای چرب و سرخ شده را کاهش دهید. غذاهای پخته و بخارپز بیشتر بخورید.

می توانید با کدوها ، هویج ، سیب زمینی ، کلم بروکلی و مرغ وعده های غذایی عالی تهیه کنید که هم ارزش غذایی بالایی دارند و هم کالری کمی دارند.

– روزانه 8 تا 11 لیوان آب بنوشید کاهش مصرف آب در نوروز یکی از مهمترین عوامل مضر برای سلامتی است.
از طرفی نوشیدن آب از پرخوری جلوگیری می کند و احساس سیری می کند.

مصرف زیاد شیرینی و شکلات در ایام نوروز مانند هر چیز دیگری ، این می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. مصرف زیاد میان وعده ها ، شیرینی ها و شکلات در کودکان این روزها اغلب باعث مشکلات گوارشی مانند درد شکم ، حالت تهوع و استفراغ می شود و همچنین در مصرف وعده های اصلی غذا اختلال ایجاد می کند و بنابراین این حالت را برای 2 هفته در روزهای تعطیل حفظ می کند که مشکلات نه سرگرم کننده است. نه راحت

– شیرینی و شکلات می توانند اشتها را به ویژه در کودکان کاهش دهند. بنابراین ، توصیه می شود آنها را کمتر از 2-3 ساعت قبل از غذای اصلی مصرف کنید.

شیرینی و شکلات را دور از دید نگه دارید. وقتی خمیر روی میز است ، طبیعی است که هر چند دقیقه یکبار امتحان کنید
شیرینی وجود دارد.

فعالیت بدنی و ورزش کافی داشته باشید.

موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید