مضرات رژیم بدون کربوهیدرات


معرفی خطرات رژیم بدون کربوهیدرات

بدن انسان طوری طراحی شده است که در ترکیبی متعادل و متناسب از غذاها عمل کند. متأسفانه برخی رژیم ها وجود دارند که سعی می کنند با حذف یک نوع غذا ، مانند کربوهیدرات ها ، وزن خود را کاهش دهند. رژیم محدود با کربوهیدرات برای بدن مضر است و می تواند باعث بیماری های زیادی شود که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است. مضرات رژیم بدون کربوهیدرات:

1- سنگ کلیه

سنگ کلیه هنگامی تشکیل می شود که اسید اوریک و اگزالات کلسیم در کلیه متبلور شده و به مرور زمان سنگ ایجاد می کنند. فقط فیبر نامحلول موجود در کربوهیدراتها باعث کاهش جذب کلسیم ، کاهش کلسیم در ادرار و جلوگیری از سنگ کلیه می شود. توصیه می شود روزانه حداقل 30 گرم فیبر در رژیم غذایی خود داشته باشید. این امر با رژیم های کم کربوهیدرات امکان پذیر نیست.

2- یبوست و اختلال عملکرد روده

برای عملکرد صحیح روده ها ، بدن ما حداقل 30 گرم فیبر در روز نیاز دارد. الیاف به دو نوع تقسیم می شوند: دسته اول فیبرهای محلول در آب و دسته دوم انواع فیبرهای نامحلول در آب هستند. فیبر نامحلول نقش مهمی در تولید مدفوع و کوتاه شدن زمان دفع دارد. رژیم های کم کربوهیدرات حاوی فیبر نامحلول کمتری هستند که احتمال ابتلا به یبوست را افزایش می دهد و یبوست مکرر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. توصیه می شود غلات کامل ، لوبیا ، میوه ها ، سبزیجات و جو را که غنی از فیبر محلول و نامحلول هستند در رژیم غذایی قرار دهید. مصرف فیبر خطر ابتلا به یبوست ، سندرم روده تحریک پذیر ، بواسیر و سرطان روده را کاهش می دهد.

3- افزایش کلسترول

رژیم غذایی کم کربوهیدرات و فیبر خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد. این رژیم ها افراد را به خوردن مقادیر زیاد پروتئین حیوانی ، حاوی کلسترول بالا و چربی اشباع شده ترغیب می کند. افزایش مصرف این نوع غذا منجر به افزایش میزان کلسترول بد (LDL) می شود که خطر سخت شدن دیواره شریان ها و حملات قلبی را افزایش می دهد. فیبر که سرشار از کربوهیدرات است ، خطر سفت شدن ، گرفتگی و گرفتگی عروق را کاهش می دهد و همچنین خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. یک رژیم غذایی سالم حاوی 15-10٪ پروتئین ، 55-65٪ فیبر حاوی کربوهیدرات و 35-25٪ چربی است.

4- پوکی استخوان

پوکی استخوان زمانی اتفاق می افتد که تراکم استخوان کاهش می یابد. به دلیل از دست دادن کلسیم در مدت زمان طولانی رخ می دهد. پوکی استخوان در اثر عوامل تغذیه ای زیادی ایجاد می شود. وقتی میزان پروتئین مصرفی در رژیم غذایی روزانه بسیار زیاد است. مقدار کلسیم دفع شده از طریق ادرار نیز افزایش می یابد. مطالعات نشان داده است که با رعایت طولانی مدت رژیم غذایی سرشار از پروتئین و کربوهیدرات کم. خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد. واقعیت این است که کمبود منابع پروتئینی نیز باعث پوکی استخوان می شود. به همین دلیل است که یک رژیم غذایی سالم باید شامل رژیم متعادل همه گروه های غذایی باشد.

معایب رژیم بدون کربوهیدرات متخصص تغذیه اصفهان

از دست دادن توده عضلانی و کاهش متابولیسم

هر رژیمی که در نهایت کالری مورد نیاز بدن را از بین ببرد. منجر به کاهش متابولیسم و ​​از دست دادن توده عضلانی می شود. از دست دادن توده عضلانی علت اصلی افزایش وزن است. اگر سعی کنیم در مدت کوتاهی وزن خود را کاهش دهیم ، ماهیچه از دست می دهیم. رژیم هایی که نوید کاهش وزن زیادی در مدت زمان کوتاه را می دهند عواقبی مشابه دارند.

6- کمی ورزش کنید

کربوهیدراتها منبع اصلی انرژی بدن هستند. و منبع تغذیه برای ماهیچه ها و مغز هستند. رژیم کم کربوهیدرات مقدار کمی گلیکوژن در ماهیچه ها و کبد تولید می کند که به نوبه خود عملکرد ماهیچه ها را کاهش داده و باعث ضعف و خستگی می شود. ATP منبع اصلی انرژی ماهیچه ها است. وقتی ماهیچه ای حرکت می کند ، یک مکانیسم شیمیایی ATP را تجزیه می کند تا انرژی را از آن آزاد کند. فقط مقدار کمی ATP در هر عضله برای انقباضات و اکستنشن های متعدد ذخیره می شود. و ماهیچه ها به ATP بیشتری نیاز دارند. کربوهیدراتها منبع اصلی ATP هستند و اگر در دسترس نباشند ، از اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه استفاده می شود.

این منابع بسیار کارآمد نیستند ، بنابراین احساس خستگی می کنید. و نمی توانید ورزش کنید و فعالیت بدنی کافی برای کاهش وزن داشته باشید. کربوهیدرات ها فیبر بالایی دارند و سطح قند خون را به آرامی بالا می برند. اینها منابع خوبی از انرژی هستند. این به شما انرژی لازم برای ورزش را می دهد.
بنابراین ، رژیم های کاهش وزن بر اساس مصرف کم کربوهیدرات است. آنها به دلیل کمبود انرژی برای عضلات و مغز و همچنین احساس ضعف و خستگی و همچنین به دلیل عدم توانایی در ورزش ، برای کاهش وزن گزینه مناسبی نیستند. رژیم غذایی کاهش وزن سالم رژیمی است که به اندازه کافی از همه گروه های غذایی برخوردار باشد و فرد احساس ضعف ، خستگی یا گرسنگی نکند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه شیوه های تغذیه ای اولیه و همچنین میزان و نحوه دریافت غذا می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و تغذیه اصفهانی کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است.

استراتژی های مدیریت گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها

رابطه رژیم غذایی و خلق و خو



دیدگاهتان را بنویسید