متخصص تغذیه دکتر آنوشه محصولات آنتی اکسیدان و ضد سرطان


انتخاب و تهیه غذا بر اساس دو حس بویایی و چشایی است. اما یکی از ویژگی هایی که بر انتخاب محصولات تأثیر می گذارد ، رنگ آنهاست. فرآیند علمی زمان گرم شدن و پخت تأثیر زیادی در تغییر رنگ غذا و ایجاد رنگ دلخواه دارد. رنگهای مورد استفاده در غذا می توانند منشا طبیعی یا غیر طبیعی داشته باشند.

رنگها بر مواد مغذی ، مژه یا طعم غذا تأثیر نمی گذارد ، اما به جذابیت و اشتها آورتر غذا کمک می کند. در افراد چاق و چاق ، استفاده از رنگ ها برای تزئین غذا می تواند میل به غذا را افزایش داده و باعث چاقی شود. برای افراد لاغر و کودکان دچار سوء تغذیه ، استفاده از رنگ ها و سفره های مناسب می تواند انگیزه خوبی برای ترغیب آنها به خوردن باشد.

استفاده از رنگ طبیعی زعفران در غذا ، رنگین کمان میوه ها در ظرف ، استفاده از سبزیجات مختلف در وسط میز همگی به جذابیت غذا و سفره کمک می کند. در واقع یک بشقاب یا سفره را می توان با غذا رنگ آمیزی کرد. و معمولاً مهماندار یا سرآشپز ، به عنوان یک هنرمند ، از همه این رنگهای زیبا بیشترین استفاده را می کند. رنگهای زیبا میوه ها و سبزیجات می توانند ویژگی های خاصی را در غذا القا کرده و خواص کلی را در آنها ایجاد کنند. و هر بار که به رنگ های مختلف غذا نگاه می کنیم ، می توانیم این ویژگی را به خاطر بسپاریم. البته علاوه بر مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی که در هر یک از این غذاها ذکر شده است ، عناصر زیر نیز ذکر شده است.

سبز: در میوه هایی مانند سیب سبز ، انگور ، کیوی و سبزیجات مانند کنگر فرنگی ، کلم بروکلی ، نخود سبز ، لوبیا سبز و فلفل سبز یافت می شود. لوتئین و ایندول موجود در این مواد دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و بینایی را بهبود می بخشد.

نارنجی و زرد: در میوه هایی مانند گلابی ، گریپ فروت ، انبه ، هلو ، آناناس ، سیب زرد ، انجیر و سبزیجاتی مانند سیب زمینی ، فلفل زرد ، ذرت و کدو ، کاروتنوئیدها ، بیوفلاونوئیدها و ویتامین ها. ج این مواد باعث افزایش عملکرد قلب ، بهبود بینایی ، بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان می شوند.

آبی و بنفش ، بنفش: در میوه هایی مانند آلو ، انجیر ، کشمش ، زغال اخته و سبزیجاتی مانند بادمجان و کلم قرمز ، آنتوسیانین که باعث رنگ آبی و بنفش این مواد می شود ، در کنار مواد شیمیایی فتوشیمیایی ، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد پیری است. به و حافظه را تقویت می کند و به سلامت مجاری ادراری کمک می کند و خوش طعم شدن را کاهش می دهد.

قرمز: در میوه هایی مانند گیلاس ، گیلاس ، انار ، انگور قرمز ، توت فرنگی ، هندوانه و سبزیجاتی مانند چغندر ، پیاز قرمز ، فلفل قرمز ، گوجه فرنگی و ریواس یافت می شود. این گروه غذایی حاوی مایعاتی است که خواصی مشابه آنتوسیانین ها دارند. لیکوین سلامت قلب را تقویت می کند ، بینایی را بهبود می بخشد ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. وقتی غذا پخته یا کنسرو می شود ، مشروب موجود در آن برای بدن مفیدتر است.

سفید ، خرما ، قهوه ای: در میوه هایی مانند موز و خرما و سبزیجاتی مانند کلم ، شلغم ، قارچ ، پیاز و سیر یافت می شود. آلیسین موجود در سیر و پیاز موجود در قارچ سلامت قلب را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

البته اینها نیز مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که در هر یک از این غذاها وجود دارد.

رنگهای مورد استفاده در ناحیه غذا بر اشتها تأثیر می گذارد. رنگ قرمز و نارنجی باعث می شود فرد سریعتر غذا بخورد و بیشتر بخورد. بنابراین ، اکثر فست فودها از این رنگ ها استفاده می کنند. زیرا این رنگ ها باعث می شود نشستن به مدت طولانی در محیط غیرقابل تحمل و چشم ها را خسته کند ، بنابراین میزها زودتر خالی می شوند. برعکس ، رنگ هایی مانند آبی و سبز آرامش و آرامش را تداعی می کند. بنابراین معماران داخلی معمولاً هنگام تزئین آشپزخانه و ناهار خوری ساختمان ها از این رنگ ها استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید