متخصص تغذیه دکتر آنوشه آب مهمترین غذا


شاید هیچ ماده ای در غذا مهمتر از آب نباشد. با این حال ، ما توجه زیادی به آن نمی کنیم و حتی گاهی اوقات آن را از لیست مواد غذایی روزانه خود حذف می کنیم.

ما می توانیم هفته ها بدون غذا بمانیم ، اما فقط چند روز بدون آب خواهیم بود.

همه سلولهای انسان حاوی آب هستند. 60 درصد از وزن کل بدن و 70 درصد از وزن بدون آب را آب تشکیل می دهد.

بنابراین ، نسبت آب در بدن بسته به سن و میزان چربی بدن بین 50 تا 75 درصد است. آب فواید زیادی برای بدن دارد که نمونه هایی از آن ذکر شده است.

  • آب برای بقا و تشکیل سلول ضروری است و آب جزء همه مایعات سلولی است.
  • به عنوان حامل بسیاری از مواد عمل می کند و در ورود غذا به سلول و حذف مواد دفع کننده از آن شرکت می کند.
  • به تنظیم دمای بدن کمک می کند. تبخیر آب از سطح پوست به صورت عرق بدن را خنک می کند.
  • آب نقش مهمی را به عنوان حلال مواد مغذی ایفا می کند. تمام مواد مغذی ، ویتامین ها ، مواد معدنی و هورمون ها باید به تمام نقاط بدن منتقل شوند تا سلول ها را تغذیه کنند ، که نقش آب است.
  • آب به عنوان کاتالیزور بسیاری از واکنش های بیولوژیکی در سلول ، معده ، روده کوچک و محل هضم عمل می کند. بنابراین ، برای واکنشهای زیادی در هضم و متابولیسم غذا مورد نیاز است.
  • آب حرکت مفصل را تسهیل می کند و از اصطکاک بین قسمت های مختلف بدن (مفاصل و استخوان ها) جلوگیری می کند.
  • به تبادل گاز در خودروی تفسی کمک می کند.

کم آبی بدن به طور قابل توجهی عملکرد فرد را کاهش می دهد. کاهش میزان آب بدن در بدن به میزان 4-5 درصد باعث کاهش قدرت و اثربخشی 20 تا 30 درصد می شود. اولین علامت کم آبی ، تشنگی است.

متأسفانه تشنگی زمانی رخ می دهد که حدود دو درصد از بدن بدن دچار کم آبی شود. بنابراین ، توصیه می شود قبل از احساس تشنگی ، آب بنوشید. از دست دادن 10 درصد آب در بدن باعث کم آبی شدید بدن می شود و از دست دادن 20 درصد آب کشنده است.

بدن آب را از راه های مختلف از جمله ادرار ، مدفوع ، پوست و ریه ها از دست می دهد. نیاز به آب و همچنین حفظ تعادل آب در بدن بستگی به سن ، فعالیت بدنی ، گرما ، رژیم غذایی و بیماری دارد. آب در نوزادان و کودکان بیشتر از بزرگسالان رایج است. در شرایط عادی ، بزرگسالان به ازای هر 1000 کالری مصرفی به یک لیتر نیاز دارند ، در حالی که کودکان به 1.5 لیتر آب نیاز دارند.نیاز روزانه به آب در دوران بارداری کمی افزایش می یابد ، اما در دوران شیردهی به 3.4 لیتر افزایش می یابد.

اگر نیاز روزانه انسان به آب 2600 میلی لیتر (2.6 لیتر) را در نظر بگیریم ، 1500 میلی لیتر مایعات آشامیدنی ، 850 میلی لیتر آب همراه غذا و 250 میلی لیتر آب متابولیک است.

آب برای متابولیسم در نتیجه تجزیه غذای خورده شده در بدن شکل می گیرد. به طور متوسط ​​، به ازای هر 100 کالری متابولیزه شده در بدن ، 13 گرم آب برای متابولیسم وجود دارد.

بنابراین ، مشاهده شده است که نوشیدن آب نقش مهمی در هیدراته کردن بدن دارد. برای آبرسانی به بدن ، بهتر است به طور متوسط ​​6-8 لیوان آب در روز بنوشید. میوه ها و سبزیجات نیز حاوی مقدار زیادی آب هستند و معمولاً 70 تا 95 درصد وزن آنها را آب تشکیل می دهد و یکی از منابع مناسب تامین آب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید