علوم ورزشی چرا آب چغندر برای عملکرد ورزشی مفید است؟


امروزه ورزشکاران و افراد فعال در حال یادگیری بیشتر در مورد غذاهای سالم برای بهبود عملکرد خود هستند. نشان داده شده است که رژیم غذایی غنی از سبزیجات مانند چغندر تأثیر قابل توجهی بر عملکرد بدن در حین ورزش دارد. آب چغندر یکی از رایج ترین مکمل های تقویت کننده یا تقویت کننده در بین ورزشکاران است. چه چیزی باعث می شود چغندر در تغذیه ورزشی چنین جایگاهی داشته باشد؟

چغندر (بتا ولگاریس) منبع غذایی است که خواص دارویی نیز دارد و به عنوان مکمل انرژی شناخته می شود. در حالی که سبزیجات زیادی نقش مهمی در سلامت قلب دارند ، برخی از محبوب ترین آنها چغندر قرمز یا بالم لب هستند.

مزایای چغندر چیست؟

چغندر منبع غنی از آنتی اکسیدان های قوی است و دارای مقدار زیادی نیترات است. تحقیقات نشان می دهد سبزیجاتی که دارای نیترات بالا هستند ، سلامت و عملکرد ورزشی را بهبود می بخشند. نیترات یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در برخی غذاها وجود دارد و پس از مصرف به اکسید نیتریک تبدیل می شود.

نوشیدن آب چغندر میزان نیتریک اکسید را در بدن افزایش می دهد. این ماده شیمیایی می تواند جریان خون را افزایش دهد ، عملکرد ریه را بهبود بخشد و انقباضات ماهیچه ای را افزایش دهد. این ترکیب ورزشکاران را تشویق کرده است تا از مکمل های چغندر برای بهبود استقامت و عملکرد تنفسی استفاده کنند.

سلامت قلب و عروق برای ورزشکاران و افراد فعال بسیار مهم است. این بخش از سلامت جسمانی به توانایی سیستم گردش خون و تنفس در تأمین اکسیژن به عضلات فعال در حین ورزش طولانی مدت اشاره دارد. اکسید نیتریک موجود در آب چغندر به این روند کمک می کند و عملکرد قلبی تنفسی و همچنین عملکرد ماهیچه ها را افزایش می دهد.

آیا آب چغندر تأثیر مفیدی بر عملکرد ورزشی دارد؟

اکسید نیتریک عملکردهای بدن را تحریک می کند که بر مصرف اکسیژن تأثیر می گذارد ، رگ های خونی را باز می کند و جریان خون را افزایش می دهد و در نتیجه اکسیژن بیشتری را به ماهیچه های فعال می رساند. اکسید نیتریک همچنین به عنوان یک مولکول سیگنال برای اتصال سلول ها و بافت های بدن عمل می کند. این ارتباط خون بیشتری را به ماهیچه ها وادار می کند و به آنها اکسیژن می رساند. طبق مطالعات قبلی ، چغندر می تواند عملکرد ورزشی را تا 16 درصد افزایش دهد.

پژوهش چه می گوید؟

در این راستا ، مطالعات مختلفی بر روی ورزشکارانی که در رشته های مختلف ورزشی فعالیت می کنند ، از جمله شنا ، شنا ، دوچرخه سواری و پیاده روی قدرت انجام شده است. هدف کلی این مطالعات تعیین اثرات مفید آب چغندر بر عملکرد ورزشی بود. این مطالعه بر روی 14 شناگر مرد انجام شد که همه آنها ورزشکاران حرفه ای سالم بودند. آنها برای حداکثر مصرف اکسیژن و انرژی هوازی هنگام شنا مورد ارزیابی قرار گرفتند.

آستانه بی هوازی در شناگران پس از مصرف مکمل های چغندر به میزان قابل توجهی افزایش یافت. به این معنی؛ افزایش ظرفیت اکسیژن باعث شنا در مسافت های طولانی شد. همچنین مشخص شد که این افراد پس از مصرف مکمل های آب چغندر ، انرژی هوازی کمتری مصرف کردند. کاهش مصرف انرژی باعث ماندگاری بیشتر آنها شد. نتایج نشان داد که افزودن آب چغندر می تواند عملکرد ورزشی شناگران حرفه ای را بهبود بخشد.

آیا آب چغندر تأثیر مفیدی بر عملکرد ورزشی دارد؟

سایر یافته های تحقیق

یک بررسی سیستماتیک از مقالات مختلف که تأثیر آب چغندر را در بهبود استقامت قلبی تنفسی در ورزشکاران مورد بررسی قرار داده بود ، انجام شد و بیش از بیست مقاله برای این مطالعه انتخاب شد. تمرکز این مطالعه تعیین اثرات آب چغندر به تنهایی و در ترکیب با سایر مکمل های مربوط به استقامت قلبی تنفسی در ورزشکاران بود. این مقالات طیف وسیعی از ورزش ها و همچنین مردان و زنان را پوشش می دهد. نتایج این مطالعات در زیر خلاصه شده است:

  • افزایش عملکرد هوازی در ورزشکاران زن و مرد. میزان اکسیژن مصرفی با شدت های مختلف به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
  • قایقرانی که قبل از مسابقه مکمل آب چغندر مصرف می کردند ، ظرفیت اکسیژن بالاتری نسبت به سایرین داشتند.
  • شناگران پس از نوشیدن آب چغندر نتایج بهتر و استقامت بیشتری را نشان دادند.

دوچرخه سوارانی که مکمل چغندر مصرف می کردند 0.8٪ افزایش عملکرد در آزمایش 50 مایل نشان دادند. پیشرفت های قابل توجهی در 10 مایلی گذشته انجام شده است. کارایی اکسیژن و زمان خستگی به طور چشمگیری تغییر کرده است.

  • همه ورزشکاران با مصرف مکمل های آب چغندر توانستند 60-80٪ شدت تمرین طولانی تر را تحمل کنند.
  • در فینال 5000 متر دوندگان 5 درصد سریعتر دویدند. آنها 90 دقیقه قبل از شروع مصرف ، از مکمل آب چغندر استفاده کردند.
  • مشخص شد که بیشترین تأثیر این مکمل زمانی مشاهده شد که 150 دقیقه قبل از شروع فعالیت مصرف شد.
  • مصرف مکمل آب چغندر شش روز قبل از ورزش یا مسابقه بیشترین تأثیر را از نظر خواص انرژی دارد.
  • بزرگسالان فعال و سالم که مکمل را به مدت 15 روز مصرف کردند ، در طول تمرینات استقامتی قدرت و مصرف اکسیژن را افزایش دادند.
  • افزودن آب چغندر باعث افزایش فراهمی زیستی میتوکندری شده است. استرس سلولی و بیوژنز میتوکندری ورزشی ، فرایندی است که طی آن بدن انرژی ذخیره شده در سلول ها را افزایش می دهد.
  • مصرف آب چغندر می تواند عملکرد انقباض ماهیچه ها را بهبود بخشد.
  • زمان بندی این مکمل عامل مهمی در دستیابی به بهترین نتایج آموزشی است. توصیه می شود که مکمل آب چغندر خود را حداقل 15 دقیقه قبل از شروع ورزش مصرف کنید.
  • کافئین در تماس با آب چغندر می تواند اثر تحریک کننده آن را کاهش دهد.
  • بیشترین جذب اکسید نیتریک در خون بین 2 تا 3 ساعت پس از مصرف مکمل چغندر اتفاق می افتد. حداکثر اثر تقویت کننده این مکمل 150 دقیقه پس از نوشیدن آب چغندر ظاهر می شود.
  • از دیگر مزایای آن می توان به کاهش فشار خون بالا ، ضد سرطان ، سم زدایی و خواص ضد التهابی اشاره کرد.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


دیدگاهتان را بنویسید