علوم ورزشی پودر OPC چیست؟ ORS چه مزایایی برای ورزشکاران دارد؟


در این مقاله چه می خوانید

کم آبی بدن ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد و در برخی موارد می تواند باعث اورژانس شود و نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. تا پنجاه سال پیش ، هیچ روش صحیحی برای هیدراته کردن فوری یک فرد کم آب وجود نداشت. اما اکنون ، به لطف پودر ORS ، هیدراتاسیون موثر و سریع امکان پذیر است. فرمول این نمک ها بر اساس درک فیزیولوژی گوارش است. برخلاف تصور عموم ، نوشیدنی های ورزشی در کم کردن آب بدن با کم آبی شدید بی تاثیر هستند.

پیشنهاد
خواندنی:

علائم کم آبی بدن ؛ چگونه بفهمیم بدن ما دچار کم آبی شده است؟

پودر OPC چیست؟

پودر خوراکی (نمک های آبگیری دهان) معمولاً حاوی هیدراتاسیون درمانی بدن از جمله نمک و مایعات غذایی است که برای آبرسانی به یک فرد کم آب استفاده می شود.

کم آبی بدن در نتیجه از دست دادن بیش از حد مایعات رخ می دهد. اسهال و استفراغ شایع ترین علل کم آبی بدن هستند ، اما ورزش همچنین می تواند منجر به کم آبی بدن در افراد سالم شود. کم آبی خفیف می تواند باعث ایجاد سرگیجه و ناراحتی در شما شود. کم آبی شدید نیز می تواند منجر به بی حالی ، ضعف ، غش و مرگ شود.

اگر بدن شما به شدت دچار کم آبی شده است ، ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان برای آب رسانی مجدد داشته باشید. در موارد خفیف ، آب رسانی مجدد در خانه نیز می تواند کمک کند. پودر ORS یک انتخاب خوب برای درمان هیدراتاسیون برای درمان آب رسانی مجدد است.

ما می دانیم که این امروز طبیعی است ، اما 50 سال پیش چنین درمانی وجود نداشت. روش تغذیه مجدد (درمان) دهانی توسط محققان بنگلادشی برای درمان بیماری همه گیر (وبا) در کشور آنها ایجاد شد. قربانیان وبا نه در اثر عفونت ، بلکه در اثر اسهال کنترل نشده و از دست دادن مقدار زیادی مایعات جان خود را از دست دادند. تا زمانی که درمان آب رسانی مجدد داده نشد ، درمان م deثر یک فرد کم آب ممکن نبود.

مزایای ORS

جذب نمک

اصول اساسی درمان آب رسانی مجدد دهان به اندازه کافی ساده است: هنگامی که فرد دچار اسهال می شود ، مایعات آنقدر سریع از روده ها عبور می کنند که شانس جذب آنها وجود ندارد. اما روده در سطح خود حامل سدیم و گلوکز دارد. پروتئینی که نمک را در حضور گلوکز بسیار بهتر جذب می کند. آب رسانی دهانی ترکیبی ساده و در عین حال صحیح از نمک ، آب و گلوکز است که جذب نمک را به حداکثر می رساند.

اسمولاریته و دینامیک سیالات

اسمولاریته معیاری است برای اندازه گیری یک ماده در یک مایع در یک مایع. هرچه اسمولاریته بیشتر باشد ، فشار اسمزی روی مایع بیشتر است ، بنابراین اگر محلول اسمولاریته بالا در کنار محلول اسمولاریته کم قرار گیرد ، مایع از محلول اسمولاریته کم به محلول اسمولاریته بالا منتقل می شود. اسمولاریته همان اسمولاریته را پیدا کنید.

این پدیده پیامدهای خوبی برای مایعاتی که باید جذب بدن شوند به دنبال دارد: اگر مایعات موجود در روده شما از نظر اسمزی بیشتر از خون شما باشند ، مایعات را به سمت شما کشانده و آب بدن شما را کم می کند. نمک های آب رسانی دهانی دارای ساختار اسمزی مشابه خون شما هستند و بنابراین هنگامی که وارد جریان خون می شوند. آنها آنجا می مانند و شما بلافاصله دچار کم آبی می شوید.

پیشنهاد
خواندنی:

معرفی بهترین نوشیدنی ورزشی بعد از تمرین

چرا نوشیدنی های ورزشی به شما در خلاص شدن از شر کم آبی شدید کمک نمی کند؟

اکنون که تاریخ انتقال پروتئین و پویایی مایعات را می دانید ، باید بفهمید که چرا نوشیدنی های ورزشی به رفع کم آبی بدن کمک نمی کنند و برخلاف تصور رایج ، بی اثر هستند ، زیرا راه حل مناسبی برای آب رسانی مجدد هستند.

نسبت قند به نمک در اکثر نوشیدنی های ورزشی به طرز وحشتناکی زیاد است و می توانید کمی نمک جذب کنید ، اما مقدار زیادی شکر (مواد فعال اسمزی) نیز جذب می کنید که در صورت وجود نمک اضافی جذب نمی شود و منجر به نمک زیاد مایعات ، که روده ها را از بین می برد و در نتیجه کم آبی بدن را افزایش می دهد.

نحوه استفاده از پودر OPC برای ورزش و رقابت

  • یک چهارم محتویات یک کیسه ORS را به یک بطری 20 اونسی آب جوش سرد سرد اضافه کنید.
  • بطری را خوب تکان دهید تا پودر کاملاً حل شود.
  • این محلول را به میزان لازم در طول تمرین بنوشید.
  • میزان عرق خود را در حین تمرین بشمارید و به طور منظم آب بنوشید تا از دست دادن مایعات جبران شود.

عوارض جانبی پودر ORS

عوارض جانبی نادر

  • آلکالوز (افزایش قلیائیت خون)
  • افزایش کلسیم در خون
  • احتباس آب

چرا پودر ORS انتخاب خوبی برای ورزشکاران است؟

اگر شما یکی از افرادی هستید که زیاد در باشگاه عرق می کنید ، می توانید یک بطری محلول ORS با خود حمل کنید تا از بی حالی و کم آبی بعد از تمرین جلوگیری کنید. ساخت پودر OPC امروزه کار سختی نیست زیرا بسیاری از تولیدکنندگان آن را به بازار آورده و دستورالعمل استفاده از آن را ارائه می دهند.

بهبود بعد از تمرین و بهبود تمرین: آب رسانی مجدد و تعادل الکترولیت

بازگشت کامل و فوری مایعات از دست رفته به بدن پس از ورزش بخش مهمی از روند بهبودی است ، به ویژه در هوای گرم و مرطوب که افزایش تعریق وجود دارد. آب رسانی مجدد پس از ورزش تنها در صورتی امکان پذیر است که الکترولیت های از دست رفته از طریق عرق دوباره پر شوند. اما میزان الکترولیت های از دست رفته از طریق عرق در افراد مختلف بسیار متفاوت است. هیچ دستورالعمل کلی برای مقدار مجدد الکترولیت ها وجود ندارد.

آب رسانی بهتر است اگر میزان الکترولیت هایی که از نوشیدنی خود دریافت می کنید متناسب با میزان الکترولیت های از دست رفته در عرق (در ورزش) باشد. ترکیب عرق نه تنها از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است ، بلکه به مدت زمان تمرین و تأثیر شرایط آب و هوایی نیز بستگی دارد.

پیشنهاد
خواندنی:

چگونه ورزشکاران الکترولیت های مورد نیاز خود را از رژیم غذایی خود دریافت می کنند؟

برای هیدراتاسیون موثر بعد از تمرین در هوای گرم و مرطوب ، نوشیدنی مصرفی باید حاوی مقدار نسبتاً بالایی سدیم و در صورت امکان کمی پتاسیم باشد. افزودن مقدار کمی کربوهیدرات (کمتر از 2)) همچنین می تواند جذب سدیم و آب را از روده افزایش دهد.

حجم نوشیدنی که می نوشید باید بیشتر از حجم عرق ریخته شده شما باشد. بسیاری از مردم در واقع می توانند مایعات زیادی را از طریق تعریق از دست بدهند ، بنابراین باید مایعات زیادی نیز بنوشند ، و اگر طعم نسبتاً خوبی از نوشیدنی داشته باشد ، این امر ممکن است صادق باشد. اگر یک فرد کم آب می تواند غذا بخورد ، آب به تنهایی برای هیدراته شدن کافی است ، زیرا غذایی که می خورد باعث از بین رفتن الکترولیت ها می شود. اما در بسیاری از موارد ، فرد نمی تواند غذا بخورد ، در چنین مواردی ، الکترولیت ها باید در نوشیدنی وجود داشته باشند.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com

منابع: ncbi + livestrong + runnersevent + webmd + medium


دیدگاهتان را بنویسید