علوم ورزشی خوردن موز قبل و بعد از ورزش چیست؟


در این مقاله چه می خوانید

پس از تمرین ، بدن شما باید از دست دادن مایعات و مواد مغذی را جبران کند. هنگامی که عرق می کنید ، مایعات و الکترولیت ها از بدن شما خارج می شوند و هنگامی که ماهیچه ها منقبض می شوند ، گلیکوژن ذخیره شده را مصرف می کنند و شما برای تجدید آن به کربوهیدرات نیاز دارید. به علاوه ، ماهیچه های شما دچار پارگی های کوچکی می شوند که باید با ورزش اصلاح شوند. اسیدهای آمینه موجود در پروتئین به بهبود و رشد ماهیچه ها کمک می کند. بنابراین ، تغذیه بعد از تمرین مهمتر از تمرین است و در این مقاله به مزایای خوردن موز بعد از تمرین و همچنین قبل از تمرین می پردازیم.

تنقلات مختلف زیادی بعد از تمرین وجود دارد. از انواع نوشیدنی های ورزشی برای جایگزینی الکترولیت های از دست رفته گرفته تا انواع تنقلات و اسموتی ها برای همه سلیقه ها. اما پس از خواندن این مقاله ، متقاعد خواهید شد که موز برای استراحت بعد از تمرین مناسب است و به بهبود شما کمک می کند.

به طور کلی ، خوردن هر نوع میوه ای پس از تمرین خوب است. میوه ها حاوی قندهای طبیعی هستند و می توانند ذخایر گلیکوژن را در بدن بازیابی کنند. آب میوه نیز از نظر مقدار زیاد و به خوبی هیدراته شده و همچنین حاوی پتاسیم است که در هنگام تعریق از دست می دهید.

به طور متوسط ​​، یک موز حاوی حدود 480 میلی گرم پتاسیم است که بیش از ده درصد نیازهای روزانه بدن را تأمین می کند. اما یک نوشیدنی ورزشی مانند Gatorade فقط 30 میلی گرم پتاسیم دارد.

موز سرشار از کربوهیدرات خوب است که یک ورزشکار بعد از ورزش به آن نیاز دارد. این کربوهیدراتها به بازیابی سطح گلیکوژن در بدن کمک می کنند ، که به نوبه خود به ترمیم ماهیچه های آسیب دیده کمک می کند.

بهتر از نوشیدنی های ورزشی موز بخورید

موز حاوی رنگ ها یا طعم دهنده های مصنوعی یا قندها یا شیرین کننده های مصنوعی موجود در نوشیدنی های ورزشی نیست. این میوه خوشمزه حاوی قندها و فیبرهای طبیعی است که به جلوگیری از افزایش سطح قند خون کمک می کند. قند طبیعی موجود در موز به تجدید ذخایر گلیکوژن کمک می کند. در حقیقت ، یک موز متوسط ​​حاوی حدود 27 گرم کربوهیدرات و 3 گرم فیبر است.

خواص موز در ورزش

محققان دریافتند خوردن موز و نوشیدن آب کافی پس از ورزش شدید باعث افزایش سطح متابولیت های ضد التهابی در خون می شود. این متابولیتها فعالیت آنزیمهای COX-2 را مهار می کنند ، همان آنزیمهایی که ایبوپروفن و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را مهار می کنند. ما می دانیم که NSAID ها برای معده و کلیه مضر هستند ، اما موز دارای خواص ضد التهابی یکسانی است بدون عوارض جانبی مسکن ها.

محققان معتقدند متابولیت هایی که پس از خوردن موز در خون افزایش می یابند ممکن است روند بهبودی بدن را تسریع کرده و درد و ناراحتی بعد از تمرین را کاهش دهند. موز همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی است که از سیستم ایمنی سالم پشتیبانی می کند.

این مهم است زیرا ورزش شدید می تواند عملکرد سیستم ایمنی را برای مدتی پس از ورزش سرکوب کند. یک میان وعده سالم بعد از تمرین ، عملکرد ایمنی سالم را بازیابی می کند ، اما موز حاوی ترکیبات فعال زیستی مانند آمین های بیوژنیک ، فنول ها و کاروتنوئیدها است که به حمایت از سیستم ایمنی سالم کمک می کند.

محققان ژاپنی در مورد موز به یافته های جالبی دست یافته اند. هرچه موز رسیده تر باشد ، خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی آن بیشتر است!

موز یک غذای فوق العاده ورزشی است

در حقیقت ، اکثر میوه ها و سبزیجات دارای مواد مغذی هستند و باید آنها را به عنوان غذاهای فوق العاده در نظر گرفت. موز حاوی ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان مهم برای سلامت سیستم ایمنی بدن است. موز همچنین یکی از بهترین منابع گیاهی ویتامین B6 است که به بدن کمک می کند غذا را به انرژی قابل استفاده تبدیل کند.

فواید خوردن موز قبل از تمرین

خوردن موز قبل و بعد از ورزش چه فوایدی دارد؟

موز همچنین می تواند یک میان وعده خوب قبل از تمرین باشد. تحقیقات نشان داده است که مصرف موز (خوردن آن) یا نوشیدنی ورزشی قبل از دوچرخه سواری طولانی می تواند عملکرد دوچرخه سواری را بهبود بخشد. موز همچنین با پایان ورزش التهاب بدن را کاهش می دهد. به نظر می رسد یک راه طبیعی و سالم برای بازیابی بعد از تمرین است ، اینطور نیست؟

اما مشکل این است ، در حالی که موز یک میان وعده خوب برای پر کردن ذخایر گلیکوژن است و به بدن کمک می کند تا بعد از ورزش به طور قابل توجهی بهبود یابد ، آنها همچنین پس از ورزش هنگامی که ماهیچه ها تحت فشار زیادی هستند به پروتئین نیاز دارند. در واقع ، شما باید کربوهیدرات و پروتئین را به نسبت سه به یک مصرف کنید.

خواص موز در بدنسازی و عضله سازی

اگر احساس می کنید ماهیچه های شما بعد از ورزش درد می کنند یا به سرعت رشد نمی کنند ، رژیم غذایی شما ممکن است به اندازه کافی منیزیم نداشته باشد. موز سرشار از منیزیم است که به انقباض ، آرامش و سنتز پروتئین کمک می کند و در نتیجه توده عضلانی را افزایش می دهد. مصرف منیزیم تجزیه چربی ها را در بدن افزایش می دهد.

بعد از ورزش موز بخورید

اگر می خواهید منبع خوبی برای ورزش بدنسازی باشید ، موز را با کره بادام زمینی ترکیب کنید و از آن استفاده کنید ، که منبع غنی از پروتئین است و به عضله سازی کمک می کند. بنابراین ، توصیه می کنیم موز را با کره بادام زمینی رنده کنید یا یک اسموتی پروتئینی تهیه کنید که حاوی یک موز کامل نیز باشد. همچنین می توانید موز را با یک فنجان ماست بخورید. عدم جبران ذخایر انرژی بدن بعد از ورزش می تواند فاز کاتابولیک را تحریک کرده و منجر به از دست دادن عضلات شود.

اگر به دنبال یک میان وعده خوشمزه بعد از تمرین هستید ، موز از هر نظر عالی است. اما حتما آن را با پروتئین و آب بخورید. موز خوب است زیرا می توان آن را به راحتی با خود برد و در هر شرایطی خورد. هرچه موزها کمتر رسیده باشند ، نشاسته قابل هضم تری دارند.

اما نشاسته قابل هضم ، به ویژه هنگامی که به سرعت در مقادیر زیاد خورده شود ، می تواند در برخی از افراد باعث نفخ شود. از سوی دیگر ، باکتری ها می توانند نشاسته قابل هضم را به اسیدهای چرب زنجیره ای کوتاه تجزیه کنند که برای سلامت روده بسیار مفید است.

در نهایت

به یاد داشته باشید که بعد از تمرین مقدار زیادی آب بنوشید. دلیل اینکه بسیاری از افراد بعد از ورزش احساس خستگی می کنند این است که بدن آنها نسبتاً کم آب شده است و مایعات بدن خود را جبران نمی کند. به رنگ ادرار خود توجه کنید ، نباید تیره تر از زرد روشن باشد.

اگر ادرار تیره دارید ، باید آب بیشتری بنوشید. همچنین می توانید قبل و بعد از تمرین خود را وزن کنید. برای هر پوندی که بعد از تمرین از دست می دهید ، باید 500 میلی لیتر آب بنوشید تا آب از دست رفته را دوباره پر کنید.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


دیدگاهتان را بنویسید