علوم ورزشی تفاوت بین پروتئین های حیوانی و گیاهی چیست؟ کدامیک بهتر است؟


در این مقاله چه می خوانید

در مورد تفاوت بین پروتئین های حیوانی و گیاهی ؛ هر طرفدار می خواهد نوع پروتئین مصرفی را با صحبت در مورد فواید آن بهتر توصیف کند ، اما در نهایت کدام نوع پروتئین مفید است؟

پروتئین گیاهی اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده است و این شهرت به دلایل خوبی است. افرادی که فعالیت بدنی بیشتری دارند رژیم غذایی خود را به گیاهخواری ترجیح می دهند و از این انتخاب نیز سود می برند. پروتئین گیاهی خالص تر است و حاوی مواد شیمیایی نیست ، به همین دلیل محبوبیت زیادی در بازار پیدا کرده است.

اما همه این تبلیغات چه می گویند؟ چه چیزی باعث می شود پروتئین گیاهی منبع پروتئین برای بسیاری از ورزشکاران و سایرین باشد؟ مهمتر از همه ، تفاوت اصلی بین پروتئین گیاهی و حیوانی چیست و کدام را برای مصرف طولانی مدت انتخاب کنید؟

نیازی به گفتن نیست که گیاهان بخشی جدایی ناپذیر از رژیم غذایی سالم و زندگی ما هستند. البته پروتئین حیوانی نیز فواید زیادی دارد. اما آیا مزایای آن بیشتر از مزایای آن است؟ ما می خواهیم در مورد هر یک از این پروتئین ها و چگونگی تأثیر آنها بر سلامت کلی ما و اینکه کدام یک برای نیازهای خاص ما بهتر است صحبت کنیم.

قبل از تعریف نوع خاصی از پروتئین ، ابتدا باید بدانیم پروتئین چیست. پروتئین ها مولکول های بزرگی هستند که از زنجیره های طولانی اسیدهای آمینه تشکیل شده اند. اسیدهای آمینه ، علاوه بر اینکه بلوک های سازنده پروتئین ها هستند ، وظیفه سازماندهی عملکردهایی مانند تکثیر DNA ، حرکت مولکولی و تسریع واکنشهای متابولیک را بر عهده دارند. پروتئین ها از نظر ترتیب و ترتیب اسیدهای آمینه متفاوت هستند.

پروتئین در رژیم غذایی ما مهم است و از آنجا که ما نمی توانیم تمام اسیدهای آمینه مورد نیاز برای زنده ماندن را تولید کنیم ، باید مقداری از آن را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنیم. 9 اسید آمینه ضروری وجود دارد که بدن نمی تواند به تنهایی آنها را تولید کند و اینجاست که نقش پروتئین در تغذیه مشخص می شود. پروتئین های حیوانی مانند گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی ، شیر ، تخم مرغ و پنیر حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری هستند و پروتئین کامل محسوب می شوند.

منبع پروتئین ناقص آن است که کمبود یک یا چند اسید آمینه ضروری را داشته باشد. به عنوان مثال ، برخی از پروتئین های گیاهی معمولاً دارای مقدار کمی متیونین ، تریپتوفان ، لیزین و ایزولوسین هستند. پروتئین های مکمل دو یا چند پروتئین ناقص هستند که مجموعاً مقدار کافی از تمام اسیدهای آمینه ضروری را تولید می کنند. به عنوان مثال ، هم برنج و هم لوبیا فاقد اسیدهای آمینه خاصی هستند ، اما وقتی با هم ترکیب شوند ، کامل تلقی می شوند.

پروتئین های گیاهی فقط پروتئین های معیوب هستند

تفاوت بین پروتئین حیوانی و پروتئین گیاهی چیست؟  کدامیک بهتر است؟

اما قبل از هر گونه قضاوت ، اجازه دهید نگاهی دقیق تر به پروتئین های گیاهی بیندازیم. بادام ، برنج ، سویا ، نخود سبز و سایر منابع پروتئینی گیاهی حاوی اسیدهای آمینه با کیفیت هستند. همانطور که قبلاً ذکر شد ، برخی از پروتئین های گیاهی فاقد برخی اسیدهای آمینه هستند ، اما وقتی با انواع غذاهای سالم مانند دیگر منابع پروتئین ترکیب شوند ، می توانند قوی و کامل باشند. پروتئین های گیاهی فواید بسیار دیگری نیز دارند که بعداً در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

این واقعیت که ما پروتئین های گیاهی را ناقص می نامیم به این معنا نیست که آنها لزوماً حاوی هیچ گونه آمینو اسید ضروری نیستند ، بلکه تنها به این دلیل است که برخی از انواع آمینو اسیدها کم هستند. بنابراین ، وقتی انواع وعده های غذایی متعادل می خورید ، پروتئین های گیاهی مصرف می کنید که حاوی اسیدهای آمینه ضروری بدن شما هستند.

تفاوت بین پروتئین های گیاهی و حیوانی چیست؟

ما افرادی هستیم که به خوردن پروتئین حیوانی عادت کرده ایم و به سختی می توان باور کرد که پروتئین گیاهی نیز یک انتخاب خوب و موفق برای مصرف روزانه است. ورزشکاران را متقاعد کنید که مکان دیگری وجود دارد! اکثر گیاهخواران این س askال را مطرح می کنند: پروتئین مورد نیاز خود را از کجا می توانید از بدن خود دریافت کنید؟ طرفداران پروتئین حیوانی اغلب در مورد مزایای منابع حیوانی صحبت می کنند و این مزایا شامل مواد معدنی و مواد معدنی کمیاب است.

مزیت پروتئین حیوانی

پروتئین حیوانی حاوی آمینو اسیدهای بیشتری است ، اما یک رژیم متعادل مبتنی بر پروتئین های گیاهی می تواند این کار را انجام دهد. اگر انواع میوه ها و سبزیجات مصرف می کنید ، می توانید آمینو اسیدهای ضروری کافی را از منابع گیاهی دریافت کنید. بنابراین ، نیازی نیست نگران نیاز بدن خود به ترکیبات خاص باشید. فقط غذاهای متنوع بخورید و استراحت کنید!

فواید پروتئین گیاهی

رژیم غذایی غنی از پروتئین های گیاهی دارای مزایای سلامتی زیادی نسبت به پروتئین های حیوانی و کربوهیدرات ها است. کاهش وزن ، کاهش فشار خون و کاهش سطح کلسترول. پروتئین گیاهی همچنین می تواند خطر بیماری های قلبی را کاهش داده و سطح قند خون را تثبیت کند.

اگر هدف شما کاهش وزن است ، پروتئین گیاهی می تواند به شما احساس سیری طولانی مدت بدهد و به تثبیت سطح انرژی شما کمک کند ، بنابراین کمتر گرسنه خواهید شد و چربی سوزی را کمی راحت تر انجام می دهید. منابع پروتئینی گیاهی حاوی مواد مغذی مهمی مانند ترکیبات ضد التهابی ، ویتامین های ضروری ، مواد معدنی ، فیبر و مواد مغذی گیاهی هستند که بدون افزودن کالری اضافی برای سلامتی مفید هستند.

پروتئین های گیاهی از دوام بیشتری برخوردارند و تاثیر کمتری بر محیط زیست دارند ، هزینه تولید کمتری دارند و آلودگی کمتری نسبت به گوشت دارند. در نهایت ، برچسب ناقص بودن پروتئین گیاهی به طور کامل از بین رفته است.

نیازی نیست همه اسیدهای آمینه ضروری را به طور همزمان وارد بدن خود کنید. با رعایت اصل پروتئین های مکمل ، می توانید از انواع منابع غذایی استفاده کرده و تمام آمینو اسیدهای ضروری بدن را تامین کنید.

آیا پروتئین های حیوانی مشکلی دارند؟

همانطور که گفته شد ، پروتئین حیوانی فواید زیادی دارد: اسیدهای آمینه کامل همراه با مواد مغذی مهم مانند ویتامین B و آهن. اما معایبی نیز در رابطه با سلامتی و کنترل وزن وجود دارد.

رژیم غذایی سرشار از پروتئین حیوانی می تواند خطرناک باشد. گوشت می تواند حاوی هورمون های مضر ، آنتی بیوتیک ها ، باکتری ها و انگل ها باشد. اسید آرکیدونیک نوعی اسید چرب است که در غلظت های مختلف در همه انواع گوشت ها یافت می شود و اعتقاد بر این است که باعث بیماری های پیش التهابی می شود. هضم پروتئین حیوانی دشوارتر است و می تواند به کبد فشار وارد کند. اکثر پروتئین های حیوانی در حین پخت در معرض دمای بالا قرار می گیرند ، که می تواند ماهیت پروتئین را تغییر داده و کیفیت آن را کاهش دهد.

اگر به گوشت فرآوری شده علاقه دارید ، باید در مصرف نمک و میزان نیترات خود بسیار دقت کنید. مقدار زیادی نمک به گوشت فرآوری شده اضافه می شود تا طعم و ماندگاری آن را برای مدت طولانی حفظ کند. نیترات یک ماده نگهدارنده است که باعث رشد تومورهای سرطانی می شود.

چه چیزی را انتخاب کنیم؟

اگر تا به حال به خوردن پروتئین حیوانی عادت کرده اید و احساس می کنید که باید تغییری ایجاد کنید ، ممکن است بخواهید نگاه دقیق تری به پروتئین گیاهی داشته باشید. می توانید یک یا دو وعده پروتئین حیوانی را با پروتئین گیاهی جایگزین کنید ، یا از هر روش دیگری که مناسب می دانید استفاده کنید ، به طوری که پروتئین گیاهی به تدریج به انتخاب غالب شما تبدیل می شود.

شما گزینه های زیادی دارید ، مانند دانه ها ، آجیل ، سبزیجات سبز ، کینوا ، حبوبات و نخود سبز. عدس و سایر حبوبات میان وعده های عالی هستند که سرشار از پروتئین ، آهن و فیبر هستند. نخود فرنگی و نخود سبز سبزیجات همه کاره غنی از پروتئین ، مواد معدنی و ویتامین ها هستند (مانند فولاد و روی ، که باعث رشد سلول ها ، به ویژه بعد از ورزش) می شوند.

تلاش كردن

پروتئین های گیاهی سرشار از مواد مغذی گیاهی ، فیبر و پروتئین هستند ، بنابراین آنها انتخاب هوشمندانه ای هستند زیرا عوارض جانبی موجود در برخی از گوشت ها را ندارند. نکته دیگر این است که وقتی رژیم غذایی خود را به منابع گیاهی بیشتری تغییر می دهید ، تغییرات دلپذیری مانند کاهش نفخ ، افزایش انرژی ، خواب بهتر و بهبود روحیه را مشاهده خواهید کرد. می توانید نتیجه بگیرید که پروتئین گیاهی پاسخ بسیاری از سوالات و نگرانی های سلامتی شما بود.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


دیدگاهتان را بنویسید