علوم ورزشی اسید فولیک چیست و چرا ورزشکاران به فولات بیشتری نیاز دارند؟


در این مقاله چه می خوانید

ورزشکاران و بزرگسالان فعال به بدن خود فشار بیشتری وارد می کنند. در حالی که ورزش منظم شدید برای سلامتی و تناسب اندام شما مفید است ، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نیز افزایش دهد. مطالعات متعدد نشان داده است که ورزش های سنگین می تواند بدن را تحت فشار قرار دهد و همچنین نشان داده شده است که ورزش شدید می تواند سطح فولات خون را کاهش داده و بر سلامت قلب به مرور زمان تأثیر منفی بگذارد. بررسی وضعیت فولات می تواند خطر بیماری قلبی را در افراد فعال کاهش دهد.

ورزش به طور کلی برای حفظ سلامتی مفید و ضروری است ، همانطور که همه ما به خوبی می دانیم. اما با استرس بی مورد بر بدن در ورزش هایی مانند بدنسازی ، فوتبال و حتی هندبال ، داستان متفاوتی وجود دارد. در این شرایط بدن دچار التهاب ، آسیب ماهیچه ای و افزایش چرخش رادیکال های آزاد در اثر ورزش می شود.

در حین انجام تمرینات شدید مانند تمرینات قدرتی ، بافت ماهیچه آسیب می بیند و هنگامی که بعد از تمرین درد عضلانی (DOMS) را تجربه می کنیم ، عوارض جانبی آن را نیز تجربه می کنیم. علائم دیگر شامل خستگی ، کاهش عملکرد ماهیچه ها و ترشح مولکول های التهابی و هموسیستئین است.

هموسیستئین چیست؟

هموسیستئین یک اسید آمینه است که یک محصول جانبی متابولیسم پروتئین در بدن است. افزایش سطح هموسیستئین نشان دهنده افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی است. افزایش سطح هموسیستئین همچنین می تواند باعث تشکیل پلاک های خونی شود که به دیواره شریان آسیب می رساند.

ورزش شدید با کاهش سطح فولات باعث افزایش گردش خون هموسیستئین می شود. سطح هموسیستئین به همراه سطح فولات از عوامل موثر بر سلامت قلب هستند. بنابراین ، دانشمندان توصیه می کنند وضعیت فولات را در ورزشکاران کنترل کنند تا از کمبود فولات جلوگیری شود.

اسید فولیک چیست و چگونه به سلامت شما کمک می کند؟

اسید فولیک یک ویتامین B است که به اسید فولیک نیز معروف است. اسید فولیک به طور طبیعی در غذاها یافت می شود ، اما فولات شکل مصنوعی این ویتامین است. بدن ما نمی تواند اسید فولیک بسازد ، بنابراین باید آن را از طریق غذا یا مکمل ها دریافت کنیم.

اسید فولیک برای پیشگیری و درمان سطح پایین فولات در خون استفاده می شود. اسید فولیک برای عملکرد مناسب و رشد بدن ضروری است. اسید فولیک معمولاً برای زنان باردار تجویز می شود تا از مشکلات هنگام زایمان جلوگیری کرده و رشد جنین را به خوبی حفظ کند. اسید فولیک همچنین می تواند برای درمان شرایط ناشی از کمبود فولات تجویز شود ، مانند:

  • کم خونی
  • اختلال در جذب مواد مغذی
  • عوارض کولیت روده
  • بیماری کبد
  • بیماری کلیوی
  • اعتیاد به الکل
  • برخی سرطانها مانند سرطان روده بزرگ و سرطان رحم.
  • بیماری قلبی
  • سکته
  • بیماریهای مرتبط با افزایش سن
  • برای کاهش سطح هموسیستئین خون

اسید فولیک یک ریزمغذی ضروری است که به حفظ سلامت افراد کمک می کند. ورزشکاران و افراد فعال ممکن است در خطر کمبود فولات باشند. بررسی سطح این عنصر کمیاب و حفظ سطح نرمال هموسیستئین برای کسانی که سبک زندگی فعال دارند مهم و ضروری است.

مصرف اسید فولیک در ورزشکاران

طبق مطالعه ای که در مجله انجمن ملی تغذیه ورزشی منتشر شد ، مصرف مکمل های فولات وضعیت هموسیستئین را در بازیکنان هندبال بهبود می بخشد. این مطالعه شامل 14 بازیکن بود که به مدت 16 هفته تحت نظر بودند. سطح هموسیستئین و سایر داده های بالینی قبل و بعد از دوره آزمایشی ثبت و بدون مصرف 200 میکروگرم فولیک اسید بررسی شد.

هنگامی که این بازیکنان اسید فولیک مصرف کردند ، سطح قابل توجهی از هموسیستئین کاهش یافت. این مطالعه همچنین نشان داد که تمرینات هوازی بر سطح هموسیستئین تأثیر نمی گذارد. این نتایج ارتباط مستقیم بین فعالیت بدنی شدید و افزایش گردش خون هموسیستئین را نشان می دهد و به نظر می رسد اسید فولیک تا حدی در بهبود وضعیت کمک می کند. نتایج نشان می دهد که فولات ممکن است به کاهش خطر بیماری های قلبی ناشی از ورزش شدید کمک کند.

مطالعه دیگری نحوه تأثیر اسید فولیک بر عملکرد عروق در رقاصان حرفه ای با اختلال اندوتلیال (لایه داخلی رگ های خونی) را مورد بررسی قرار داد.

مشخص شده است که این افراد بیشتر در معرض عدم تعادل هورمونی ، اختلالات پرخوری و آمنوره (عدم قاعدگی) هستند. همچنین نشان داده شده است که کاهش استروژن و سوء تغذیه می تواند بر عملکرد عروق تأثیر منفی بگذارد. این رقاصان حرفه ای باله روزانه 10 میلی گرم اسید فولیک مصرف کردند و پس از 4 هفته عملکرد عروقی آنها به میزان قابل توجهی بهبود یافت.

منابع غذایی اسید فولیک

چرا ورزشکاران و افراد فعال به فولات بیشتری نیاز دارند؟

منابع غذایی فولات شامل سبزیجات برگ دار ، اسفناج ، کلم بروکلی ، لوبیا ، مارچوبه ، بامیه ، کاهو ، حبوبات ، نخود سبز ، قارچ ، موز ، لیمو شیرین ، طالبی ، جگر و محصولات جانبی بره است.

آیا باید مکمل اسید فولیک مصرف کنم؟

تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از مردم در ایالات متحده به اندازه کافی فولات دریافت نمی کنند. دلیل اصلی آن رژیم کمبود مواد مغذی مانند اسید فولیک است. اگر ورزشکار یا تمرین کننده ورزش هستید ، ممکن است نیاز به مصرف این مکمل داشته باشید ، اما باید به پزشک خود مراجعه کرده و از او بخواهید وضعیت شما را بررسی کند.

خوردن انواع غذاهای حاوی اسید فولیک بهترین راه برای دریافت مقدار توصیه شده فولات برای شما است. غذاهایی مانند نان و غلات نیز غنی از فولات هستند. افرادی که کمبود فولات ندارند از مصرف مکمل های بیشتر استفاده نمی کنند ، اما می تواند تأثیر منفی بر سلامتی آنها بگذارد ، زیرا آزمایشات نشان داده است که فولات مضرتر از حد لازم است و ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد. یا سرطان مداخلات و اختلالات در درمان سرطان

بنابراین ، اگر باردار نیستید یا ورزش شدید یا فعالیت بدنی ندارید ، می توانید اسید فولیک مورد نیاز خود را از طریق تغذیه مناسب دریافت کنید. مقدار فولات مورد نیاز شما به سن ، جنسیت و شیوه زندگی شما بستگی دارد. طبق اعلام موسسه ملی بهداشت ، مقدار توصیه شده و قابل قبول فولات به شرح زیر است:

سن مرد زنانه حامله شیر دادن
تولد قبل از 6 ماهگی 65 میکروگرم 65 میکروگرم
7 تا 12 ماهگی 80 میکروگرم 80 میکروگرم
1 تا 3 سال 150 میکروگرم 150 میکروگرم
4 تا 8 سال 200 میکروگرم 200 میکروگرم
9 تا 13 سال 300 میکروگرم 300 میکروگرم
سن 14-18 سال 400 میکروگرم 400 میکروگرم 600 میکروگرم 500 میکروگرم
19 سال به بالا 400 میکروگرم 400 میکروگرم 600 میکروگرم 500 میکروگرم

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


دیدگاهتان را بنویسید