علوم ورزشی آیا سطح بالای ویتامین D بر ظرفیت هوازی و تناسب اندام تأثیر می گذارد؟


در این مقاله چه می خوانید

ویتامین D ، معروف به ویتامین آفتاب ، نقش مهمی در سلامت استخوان ها و حفظ سیستم ایمنی سالم دارد. ویتامین D با افزایش جذب کلسیم و کاهش دفع آن در ادرار ، به حفظ سطح متعادل کلسیم در بدن کمک می کند. در واقع ، بیشتر شبیه یک هورمون عمل می کند تا یک ویتامین.

بهترین منبع ویتامین D قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. هنگامی که نور خورشید به پوست شما برخورد می کند ، پیش سازهای ویتامین D در سطح پوست به پیش سازهای ویتامین D تبدیل می شوند. این پیش سازهای ویتامین D سپس به کبد و کلیه ها می روند و در آنجا فعال می شوند و به ویتامین D فعال تبدیل می شوند که بدن شما می تواند از آن استفاده کند.

تحقیقات جدید نشان می دهد که سطح ویتامین D بدن شما ممکن است مزایای بالقوه ای برای سلامتی داشته باشد که فراتر از تعدیل کلسیم و سلامت سیستم ایمنی بدن است. به عنوان مثال ، در یک مطالعه منتشر شده در مجله Preventive Cardiology آمده است: ویتامین D برای سلامت ایروبیک بازیگری به عبارت دیگر ، ویتامین D بر نحوه واکنش قلب به تمرینات هوازی تأثیر می گذارد. آیا ممکن است ویتامین D بتواند عملکرد ورزشی را بهبود بخشد؟

ورزش هوازی و سلامت قلب و عروق

بهترین شاخص سلامت قلب و عروق استانداردی به نام VO2 max است. VO2 max اندازه گیری میزان اکسیژن مصرفی فرد در حین ورزش است. در حین ورزش ، ریه ها و سیستم قلبی عروقی شما باید به طور مداوم اکسیژن را به عضلات فعال ارسال کنند. با افزایش شدت تمرین ، نیاز به اکسیژن نیز افزایش می یابد. اما این انتقال اکسیژن محدودیت هایی دارد.

با افزایش شدت فعالیت ، انتقال و مصرف اکسیژن تا حدی افزایش می یابد و به اوج می رسد و سپس یکنواخت باقی می ماند. نقطه ای که در آن انتقال اکسیژن یکنواخت باقی می ماند VO2 max نامیده می شود که معیاری برای ظرفیت هوازی یا سلامت قلب و عروق است.

برخی از افراد VO2 max بالاتری نسبت به دیگران دارند و در نتیجه ، ممکن است برای مدت طولانی تری به ورزش زیر زیر حداکثر ادامه دهند. حداکثر VO2 سطح عملکرد قلب ، دریافت اکسیژن توسط ریه ها و پمپاژ آن به عضلات فعال ، تحت تأثیر قرار می گیرد. ریه های قوی و قلب سالم معادل حداکثر VO2 max و آمادگی هوازی بهتر است.

عامل دیگری که بر VO2 max تأثیر می گذارد این است که سلول های ماهیچه ای چگونه اکسیژن را از جریان خون جذب کرده و آن را به ATP (جریان انرژی در همه سلول ها) تبدیل می کنند. اندامهای درون سلولهای ماهیچه ای به نام میتوکندری ATP تولید می کنند که ورزش و فعالیت شما را تقویت می کند.

در نتیجه ، تعداد کل میتوکندری در سلول های ماهیچه ای بر حداکثر VO2 تأثیر می گذارد. بیشتر و بیشتر میتوکندری میزان آنزیم تولید شده توسط ATP ، ظرفیت هوازی یا حداکثر VO2 را افزایش می دهد. یکی از جنبه های مثبت تمرینات استقامتی این است که تعداد کل میتوکندری و آنزیم های میتوکندری را در سلول های ماهیچه ای افزایش می دهد ، بنابراین می توانید با ورزش حداکثر VO2 خود را افزایش دهید.

پیشنهاد
خواندنی:

کمبود ویتامین D چگونه بر عملکرد ورزشی ورزشکاران تأثیر می گذارد؟

ویتامین D در این میان چه نقشی دارد؟

به گفته محققان دانشگاه ویرجینیا ، سطوح بالای ویتامین D ممکن است تأثیر مثبتی بر ظرفیت هوازی داشته باشد. محققان 1،995 نفر را که از سال 2001 تا 2004 دویده بودند مورد مطالعه قرار دادند. برخی از این افراد (اعم از زن و مرد) سالم بودند ، در حالی که برخی دیگر مبتلا به دیابت یا فشار خون بودند.

با مقایسه سلامت قلب و عروق آنها (که توسط VO2 max اندازه گیری می شود) با سطح ویتامین D آنها ، مشاهدات جالبی انجام شد. افرادی که بیشترین میزان ویتامین D خون را داشتند ، حداکثر VO2 را 4.3 بار دریافت کردند. البته عوامل دیگری نیز در این زمینه دخیل هستند و نمی توان نتیجه گرفت که سطوح بالای ویتامین D باعث VO2 max بیشتر می شود ، اما این یک مشاهده جالب است.

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چه عوامل دیگری می توانند این یافته ها را توجیه کنند. نامشخص است ، اما ممکن است ، اما حتی پس از آنکه محققان تعدادی از عوامل م capacityثر بر ظرفیت هوازی را تحت کنترل خود درآوردند ، نتایج یکسان بود ، البته کمی متفاوت. تفاوت در ظرفیت هوازی بین بالاترین و پایین ترین سطح ویتامین D تقریبا 2.9 برابر بود. قابل توجه!

سیستم قلبی عروقی مهم است!

حداکثر VO2 max به دلایلی غیر از ادامه تمرین هوازی برای مدت طولانی تر اهمیت دارد. تحقیقات نشان داده است که سطوح حداکثر VO2 حداکثر خطر مرگ را کاهش می دهد. مطالعه ای که در سال 2009 در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد نشان داد که VO2 max بیشتر با مرگ و میر کمتر از هر علتی ارتباط دارد.

مطالعه دیگری روی 800 مرد میانسال که آنها را به مدت 45 سال دنبال کردند نشان داد که تناسب اندام هوازی پایین ، دومین عامل پیش بینی کننده مرگ پس از سیگار کشیدن است. آمادگی بدنی نامناسب با خطر بیشتری نسبت به بیماری هایی مانند فشار خون بالا و کلسترول بالا همراه است.

پیشنهاد
خواندنی:

ظرفیت هوازی چیست؟ چگونه می توان ظرفیت هوازی خود را افزایش داد؟

سطح ویتامین D در بدن شما چقدر است؟

اگر می خواهید میزان ویتامین D را در بدن خود بدانید ، بهتر است آزمایش خون تجویز شده توسط پزشک انجام شود. بسته به محل زندگی ، چند ساعت قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، سن ، رنگ پوست و وزن بدن ، ویتامین D شما ممکن است زیر سطح مطلوب باشد.

بدن به چه مقدار ویتامین D نیاز دارد؟

20 نانوگرم بر میلی لیتر یا بیشتر برای سلامت استخوان کافی است ، اما برخی از کارشناسان معتقدند 30 نانوگرم در میلی لیتر یا بیشتر بهتر است. مشکل این است که ما هنوز نمی دانیم میزان ایده آل ویتامین D در بدن چقدر است. برخی از مطالعات نشان می دهند که سطح ویتامین D تابعی از منحنی U است: سطح بسیار پایین برای سلامتی مضر است و سطح زیاد آن برای سلامتی مضر است. به عنوان مثال ، نتایج نشان می دهد که سطح ویتامین D بالاتر از 56 نانوگرم در میلی لیتر با 40 درصد افزایش خطر مرگ همراه است. اما افرادی که سطح ویتامین D آنها بسیار پایین است نیز 200 درصد بیشتر در معرض مرگ هستند.

اخرین حرف

موارد زیادی در مورد سطح بهینه ویتامین D وجود دارد که ما هنوز نمی دانیم ، اما ما به خوبی می دانیم که نباید کمبود ویتامین D داشته باشیم. کمبود ویتامین D همچنین می تواند بر عملکرد ورزشی تأثیر بگذارد ، بنابراین بهتر است ویتامین D خود را بدانید سطح و مطمئن شوید که به اندازه کافی از آن استفاده می کنید.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


دیدگاهتان را بنویسید