علوم ورزشی آب چغندر چه فوایدی دارد و چگونه مغز را جوان می کند؟


در این مقاله چه می خوانید

در دنیای امروز ماشین آلات ، بیش فعالی و مکمل های ورزشی که اغلب در برابر چنین فعالیتی بی اثر هستند ، آب چغندر یکی از معدود غذاهایی است که از نظر علمی م beثر است در دنیای واقعی.

آب چغندر در درجه اول تمرینات استقامتی را م effectiveثرتر می کند (برای مثال ، اکسیژن کمتری را در مدت زمان طولانی مصرف می کند) و همچنین فشار خون در حالت استراحت را کاهش می دهد.
اما یک مطالعه بسیار جالب دیگر که دانشمندان آن را یک پیشرفت بزرگ می دانند ، تأثیر آب چغندر بر مغز انسان است.

تاثیر آب چغندر بر مغز

مطالعه جدید دانشمندان دانشگاه ویک فارست که در مجله Geontology: Medical Sciences منتشر شده است ، چندین نکته جالب را ارائه می دهد که یکی از آنها این است که با نوشیدن یک لیوان آب چغندر یک ساعت قبل از تمرین ، می توان تغییرات مهم و مفیدی را ایجاد کرد. به و روند پیری مغز

ترکیب اصلی آب چغندر نیترات است که در بدن به نیتریت و سپس به نیتریک اکسید تبدیل می شود. این ماده بر کشش رگ های خونی تأثیر بسزایی دارد و باعث شل شدن و انبساط آنها می شود. با وجود این شواهد و همچنین سایر تحقیقات قبلی ، آب چغندر می تواند میزان اکسیژن را که به مغز شما می رسد افزایش دهد و حتی ممکن است برخی از جنبه های عملکردی-شناختی آن مانند زمان واکنش را حتی زمانی که احساس خستگی می کنید به طور مثر افزایش دهد.

اثرات ترکیب ورزش با نوشیدن آب چغندر

یک مطالعه جدید تأثیر ترکیب ورزش با آب چغندر را مورد بررسی قرار داد. به گروهی متشکل از 26 مرد که همه آنها در حیاط پشتی نشسته بودند ، با میانگین سنی 65 سال ، هر کدام شش هفته ورزش با مقدار مشخصی آب چغندر در روز اختصاص دادند. همه مردان فشار خون بالا داشتند. نتایج این آزمایش آنقدر رضایت بخش بود که دریافتند اثر آب چغندر بر رگ های خونی آنها کمک می کند.

بهترین و با ارزش ترین منظره

بهترین و سالم ترین شکل این نوشیدنی ظاهر ورزشی است ، بنابراین هر لیوان آب چغندر حاوی 560 میلی گرم در 70 میلی لیتر نیترات است. یعنی در هر بطری (2.4 اونس) نیترات وجود داشت. همه محلولها دقیقاً یکسان بودند با این تفاوت که نیترات از آنها حذف شد.

آنها هر روز ، در روزهای تمرین دقیقاً یک ساعت قبل از تمرین ، یک لیوان محلول می نوشیدند. برنامه تمرینی بسیار ساده بود. شرکت کنندگان سه بار در هفته به مدت شش هفته و هر بار به مدت 50 دقیقه تمرین کردند. در هر جلسه ، تمرینات شدید در مقیاس بورگ در 12 و 13 درجه (تا حدی 13 درصد) انجام شد.

برای محققان علاقمند به نوروپلاستی ، که به معنی توانایی مغز در برقراری ارتباط و ترمیم خود در پاسخ به بسیاری از محرک های جدید است ، نوروپلاستی یک ویژگی مغزی است که با تغییرات ساختاری و عملکردی در مغز که در نتیجه یادگیری و تجربه ایجاد می شود ، مرتبط است. به … طبق قانون ، سلولهایی که با هم فعال می شوند مسیر با دوام تری ایجاد می کنند و هرچه بیشتر تکرار شوند ، اتصالات پایدارتر می شوند.

هرچه قدرت حسی محرک های اولیه غنی تر و تجربیات متنوع تر باشد ، روند پلاستیسیته مغزی قوی تر می شود و در صورت تکرار این فرآیند ، حتی ممکن است ساختار شیمیایی ژن را در شکل بالاتری تغییر دهد. تجربیات اجتماعی جالب است بدانید که این نظریه مطرح شده است که برخی از مشکلات جسمی مربوط به سن تنها مربوط به مشکلات قابل مشاهده مانند ضعف عضلات یا اختلال در آمادگی جسمانی نیست و ممکن است مشکلات “پنهانی” در سیستم عصبی مرکزی وجود داشته باشد. … برای آزمایش این امکان ، محققان از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) قبل و بعد از مطالعه استفاده کردند و به دنبال ارتباط بین مناطق مختلف مغز بودند.

نوشیدن مقدار معینی از این نوشیدنی مقاوم در روز همراه با ورزش باعث افزایش ثبات مغز می شود (اصطلاحاً ذهن را شاداب می کند و توانایی و سرعت پردازش اطلاعات را افزایش می دهد).

نتایج تحقیقات چه می گوید؟

بر اساس همان مطالعات ویک فارست ، تفاوت های قابل توجهی در “شبکه های عملکردی مغز” بین افراد مسن ، بسته به سطح فعالیت آنها وجود دارد. کسانی که توانستند از این مطالعه کنار کشند ، “سازگاری اجتماعی” بهتری داشتند (یعنی نورونهای یک ناحیه عملکردی مغزشان عمدتا مستقیماً با نورونهای دیگر مناطق عملکردی مغز ارتباط برقرار می کنند).

آب چغندر چه فوایدی دارد و چگونه مغز را جوان می کند؟

به عنوان مثال ، وقتی شخصی حرکتی جدید ، مانند ایجاد تعادل را یاد می گیرد ، نشان دهنده تغییر در مغز اوست. و همچنین حرکت یا حرفی را که نشان دهنده قطع این مسیرهای عصبی است فراموش کنید. بنابراین ، هرچه تجربه و تعامل اجتماعی بیشتر باشد ، ارتباط بیشتر ، به ویژه بین مناطق مختلف عملکردی مغز. ربطی به سن نداره

از سوی دیگر ، افراد مبتلا به اختلالات رفتاری تمایل به “ارتباط ثانویه” بیشتری با نورون ها ، بخش عملکردی مغز خود داشتند. یعنی نواحی عملکردی مغز فقط با نواحی تعادل و قسمت خودتنظیم کننده مغز در تعامل هستند و در مرحله بعد با ناحیه عملکردی دیگری از مغز تعامل دارند. درک معنای این امر در یک موقعیت معین ممکن است کمی دلهره آور به نظر برسد ، اما مهم این است که بتوانید مغز افراد را بررسی کنید تا دقیقاً بگویید تفاوت بین بزرگسالان فعال در جامعه و بزرگسالان دارای اختلال عملکرد چیست.

شش هفته تمرین و نوشیدن آب چغندر چه تاثیری دارد؟

این عمل سازگاری اجتماعی افراد در هر دو گروه را بهبود بخشید ، با این تفاوت که سازگاری اجتماعی گروهی که هر دو عمل را انجام داد به طور قابل توجهی بهبود یافت.

دانشمندان دریافته اند که نوشیدن آب چغندر به این معنی است که مقدار زیادی نیترات در بدن شما وارد بدن می شود که سپس به نیترات تبدیل شده و به سیستم گردش خون منتقل می شود. آخرین مرحله تبدیل نیتریت به نیتریک اکسید است که در طول تمرین هیپوکسیک به نظر می رسد (درست مانند کمبود اکسیژن در تمرینات استقامتی شدید.

آب چغندر چه فوایدی دارد و چگونه مغز را جوان می کند؟

بنابراین ، در طول ورزش ، قسمتهای مختلف مغز (همراه با سایر مناطق) از کمبود اکسیژن رنج می برند ، جایی که مقداری از نیتریت وارد شده به بدن با کمک آب چغندر به اکسید نیتریک تبدیل می شود ، که به نوبه خود به آرامش و آرامش کمک می کند. خون را گسترش دهید عروق برای تأمین خون غنی از اکسیژن در این قسمت ها.

بنابراین آیا باید عجله کنیم و مستقیماً برای خرید آب چغندر به فروشگاه برویم؟

آنچه می خوریم بستگی به شرایط ما دارد و برخی از ما ممکن است با این غذای خوشمزه کاملاً ناسازگار باشیم و ممکن است به آن حساسیت داشته باشیم. اما این واقعیت که آب چغندر به بهبود سلامت قلب و استقامت تنفسی ما کمک می کند و همچنین دارای اثرات مثبتی است ، ممکن است در این رژیم که حاوی نیترات و سایر غذاهای غنی از نیترات مانند سبزیجات مانند اسفناج است ، مهم باشد.

می پرسید ، آیا این نیز تأثیر می گذارد؟ باید بگوییم که این جمله که نوشیدن حتی نصف لیوان از این نوشیدنی قبل از یک تمرین استقامتی مانند دو می تواند استقامت و قدرت شما را افزایش دهد ، این جمله چندان درستی نیست که شما بخواهید با آن حساب باز کنید. اما اگر اهدافی مانند سلامتی خود دارید ، یک رژیم متعادل که شامل غذاهای مغذی باشد می تواند به شما کمک کند. این جمله منطقی تر است.

سرانجام ، پس از مطالعه و آگاهی از همه این مطالعات ، فقط می توانید یک نتیجه را با اطمینان 100٪ قبول کنید. نکته این است که غذا یا نوشیدنی هایی که دوست دارید و به طریقی که دوست دارید تهیه و آماده می شوند ، به عنوان مثال ، کسانی که عاشق چغندر پخته (لب) هستند ، ممکن است برای بدن شما مفیدتر باشد. صرفنظر از آنچه تحقیقات نشان می دهد ، آنچه دوست دارید بخورید. هم خوشمزه است و هم سالم.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


دیدگاهتان را بنویسید