رابطه رژیم غذایی و خلق و خو


چگونه غذا و خلق و خوی با یکدیگر ارتباط دارند؟

رابطه بین رژیم غذایی و خلق و خوی یکی از جالب ترین و چالش برانگیزترین موضوعات در علم تغذیه است که تا کنون بحث چندانی در مورد آن نشده است. رابطه رژیم غذایی و رژیم غذایی با خلق و خو و عملکرد مغز همیشه مورد توجه بوده است ، اما بیشتر نتایج در این زمینه بر اساس مطالعات تجربی بر روی حیوانات آزمایشگاهی است و داده های انسانی بسیار کمی در کوتاه مدت وجود دارد.

ما از روی عادت مزاج را اضافه کردیم. و حال و هوای مردم را ایجاد می کند. که مانند برخی موارد روانشناختی ، تعریف روشنی ندارد؛ مانند هوش و دانشی که به وضوح تعریف نشده است. خلق و خو مظهر ارتباط است. اینکه همه بتوانند خود را بیان کنند ؛ به عنوان مثال ، افراد تحت استرس پرخاشگر هستند. گرایش به پرخاشگری که در برخی از کودکان و بزرگسالان وجود دارد ، تغییرات چشمگیری را که می تواند در روان افراد ایجاد شود نشان می دهد ، همانطور که توضیح داده شد.

یکی از موضوعات مورد بحث و در عین حال جذاب و پیچیده ، رابطه رژیم غذایی با خلق و خو است که با وجود پیچیدگی کمترین هزینه را دارد. و کمتر مورد بحث و ارزیابی قرار می گیرد ، از اینجا اساس نظریه این رابطه به دست می آید. انتقال دهنده های عصبی در مغز یا حامل های شیمیایی انتقال دهنده های عصبی از مواد مغذی ساخته شده اند. و تغییر مقدار مواد مغذی وارد شده به رژیم غذایی. این می تواند سطح این حامل های شیمیایی در مغز ، از جمله سروتونین و استیل کولین را تغییر دهد.

نقش برخی از مواد مغذی غیر ضروری در مغز

از سوی دیگر ، نقش برخی مواد غیر مغذی در عملکرد مغز مانند تمرکز و حافظه کوتاه مدت مورد بررسی قرار گرفت. اینها شامل متیل گزانتین ها هستند که شامل کافئین ، تئوفیلین و تئوبرومین هستند که به ترتیب در قهوه ، چای و کاکائو یافت می شوند و می توانند تمرکز و هوشیاری را افزایش دهند. این امر بر نوع رژیم غذایی ، نحوه خوردن و نوع غذا تأثیر می گذارد. …
مطالعات حیوانی زیادی در این زمینه انجام شده است و به دلایل اخلاقی و پیچیدگی انسان ، مطالعات انسانی کمی در دسترس است. به همین دلیل ، برخی از استدلال ها را می توان به نفع تعمیم نتایج مطالعات روی حیوانات به انسان ارائه کرد. و نمی توان آنها را به طور قطعی تایید کرد. در عین حال ، مراکز عصبی انسان بسیار توسعه یافته و پیچیده تر هستند. و مراکز مختلف در این زمینه دخیل هستند.

رابطه تغذیه و خلق و خو |  متخصص تغذیه اصفهان

تاثیر کربوهیدرات ها بر رفتار انسان

کربوهیدرات ها سروتونین عصبی را در مغز تولید می کنند. وظیفه آن تنظیم خواب ، بهبود روحیه و رفع افسردگی است و مصرف کربوهیدرات یا به اصطلاح شیرینی باعث ایجاد آرامش و رضایت در افراد می شود. که این احساسات گاهی بیشتر است ؛ به خصوص وقتی غذاهای شیرین دارای چربی زیادی هستند.
نشان داده شده است که خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات ناقل شیمیایی سروتونین را در مغز آزاد می کند. و پس از آن ، شخص خوشحال می شود. از طرف دیگر ، سروتونین کیفیت و عمق خواب را بهبود می بخشد.

چرا علیرغم تأثیرات مثبت شیرینی بر انسان ، بسیاری از مردم از شیرینی اجتناب می کنند و تمایل به ترشی و ترشی دارند؟

بسیاری از مردم رژیم می گیرند و در این رژیم داوطلبانه شیرینی ها را حذف می کنند. زیرا آنها فکر می کنند که شیرینی ها باعث چاقی می شوند ، در حالی که تاریخ تکامل انسان نشان می دهد. مردم عاشق شیرینی هستند و وقتی شیرینی می خورند. احساس خوبی داشته باشید و بیمار نشوید ؛ برعکس ، هنگامی که با یک گیاه ناشناخته ترش یا تلخ روبرو می شدند ، احساس ناراحتی و ناراحتی می کردند.

در نیمه دوم چرخه قاعدگی زنان ، افراد مبتلا به پرخوری عصبی و افسردگی فصلی نیز تمایل به خوردن شیرینی دارند. چربی ها علاوه بر شیرین بودن ، در بهبود خلق و خو و رفتار نیز نقش دارند. اما روند عمل آنها با شیرین متفاوت است. و حامل های شیمیایی که پس از خوردن چربی در مغز آزاد می شوند متعلق به خانواده مواد افیونی هستند. این مواد شیمیایی در مغز مانند تریاک عمل می کنند و همچنین در کاهش درد نقش دارند. اما در مورد شکلات ، نتایج نشان می دهد که پس از خوردن شکلات ، ترکیبی به نام فنیل اتیل آمین در مغز تولید می شود. آنچه باعث ایجاد احساس لذت در فرد می شود و این پدیده در زنان به دلیل تغییرات طبیعی در ترشح هورمون های جنسی (به ویژه پروژسترون) در نیمه دوم چرخه قاعدگی بیشتر نمایان می شود.

تأثیر گیاه خواری و گوشت خواری بر رفتار انسان

آندروژن ها در گوشت تجمع می یابند و گوسفند حاوی استروژن و برخی ترکیبات شیمیایی است که به خوراک دام منتهی می شود. این غذاها حاوی هورمون هایی هستند که در بدن باقی می مانند. مطالعات نشان می دهد افرادی که از غذاهای گیاهی استفاده می کنند ملایم تر تلقی می شوند و شاید یکی از دلایل آن افزودنی ها و مواد شیمیایی موجود در خوراک دام و بسته بندی مواد غذایی باشد. آنها بر روحیه تأثیر می گذارند.
مطالعات نشان داده است که غلظت روی سرم در افراد مبتلا به افسردگی مشابه افراد سالم است. از سوی دیگر ، مطالعه روی دانشجویان دختر دانشگاه اهواز نشان داد که میزان مصرف روی در رژیم غذایی افراد افسرده تقریباً نصف میزان افراد سالم است.

متأسفانه جوانان و نوجوانان امروزی اعتیاد شدیدی به فست فود دارند. شاید شما نتوانید سیاه و سفید به نظر برسید. و مشکل را کاملاً رد یا تأیید کرد. بعید است که آموزش در این زمینه نیز نتیجه ای به همراه داشته باشد. زیرا این محصولات جذاب هستند. و تجارت از این امر حمایت می کند. اما این توصیه علمی و دوستانه است. این فست فودها را در حد اعتدال بخورید. به عنوان مثال ، ماهانه یا هفتگی ، نه به طور منظم و روزانه ، و اینکه جوانان مواد طبیعی از میوه ها و سبزیجات مصرف می کنند و همچنین مایعات بیشتری مصرف می کنند. ایرانیان در گذشته عادات خوبی داشته اند – درمان مهمانان با آب لیمو. متاسفانه ، در حال حاضر جایگزین آن با نوشابه ها و آب میوه های تجاری و ناسالم است.


برای کسب اطلاعات بیشتر: آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها


یک رژیم متعادل ، متناسب و متنوع. به طور طبیعی بدنسازی که یکی از شگفت انگیزترین و چالش برانگیزترین دستاوردهای خداست ، بهتر کار می کند.
وی به رویدادهایی در صنعت غذا اشاره کرد که ما ایرانی ها را از سنت های ما دور می کند. توسعه صنعت غذا ، گسترش ارتباطات بین کشورها و مردم و رشد ارتباطات فرامرزی باعث تغییر در عادات غذایی افراد جامعه شده است. و متأسفانه ما ایرانی ها از سنت های زیادی پیروی می کنیم. همچنین دیگر هیچ سفره ای به یاد ماندنی و سنتی وجود ندارد. و اعتیاد به فست فود ، چیپس و پنیر ، که سرشار از چربی اشباع شده و فاقد مواد مغذی است. و فقط معده را پر می کند و طعم را نوازش می کند ، تشدید شده است.

کمبود ویتامین B ، که برخی از آنها به عنوان سوخت برای بدن ، مغز و اعصاب عمل می کند. اگر جبران نشود ، محرک های عصبی به طور طبیعی رخ می دهند. به عنوان مثال ، اگر ویتامین B وارد بدن نشود. در نتیجه ، سنتز پروتئین مختل می شود و مقدار کافی از آن وارد بدن نمی شود. در نتیجه ، سیستم ایمنی نمی تواند به درستی به عوامل بیماری زا پاسخ دهد و طبیعتاً سیستمی است که باید از سلامت انسان محافظت کند. او گیج می شود و به جای حمله به دشمن ، خود بدن را مورد حمله قرار می دهد.

اجتناب از مکمل های آهن و کم خونی می تواند منجر به کسالت ، پرخاشگری و عدم تحمل شود.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه شیوه های تغذیه ای اولیه و همچنین میزان و نحوه دریافت غذا می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و تغذیه اصفهانی کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است.

استراتژی های مدیریت گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها



دیدگاهتان را بنویسید