دکتر انوشه متخصص تغذیه چرا چاق می شویم؟


بسیاری از افراد برای پی بردن به دلایل چاقی خود با متخصص تغذیه مشورت می کنند. افراد چاق کاملاً با یکدیگر تفاوت دارند ، زیرا از نظر فیزیولوژیکی ، روانی و جسمی ، تفاوت های زیادی بین دو فرد چاق حتی در یک خانواده وجود دارد.

دلایل چاقی:

ساده ترین دلایل چاقی وراثت ، پرخوری و سبک زندگی بی تحرک است. اما دلایل بی شمار دیگری نیز وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم.

میزان متابولیسم سلول ها

به گفته متخصص تغذیه ، متابولیسم بیشتر افراد چاق نسبت به افراد لاغر کمتر است. برخی از افراد چاق بسیار کم غذا می خورند و حتی ورزش می کنند ، اما همچنان چاق هستند و به کاهش زیادی دست پیدا نمی کنند. آنها معمولاً نقصی در مکانیسم متابولیک خود دارند که می تواند ناشی از رژیم غذایی نامناسب ، اختلالات غده ای یا هورمونی باشد.

یکی از عوامل غده ای که بر میزان متابولیسم سلولی تأثیر می گذارد نحوه عملکرد غده تیروئید است. کم کاری تیروئید باعث چاقی و پرکاری تیروئید باعث کاهش وزن می شود. بنابراین ، عملکرد این غده باید با آزمایشات لازم کنترل شود و در صورت لزوم از داروهای مناسب استفاده شود.

تولید نامنظم هورمون های زنانه به طور مستقیم بر افزایش وزن زنان تأثیر می گذارد. در زنانی که به دلیل اختلالات هورمونی (سندرم تخمدان پلی کیستیک) تعداد زیادی کیست در تخمدان دارند ، نوعی مقاومت به انسولین وجود دارد که منجر به چاقی در این افراد می شود.

عدم تعدیل رژیم غذایی

تنظیم یک وعده غذایی ، حذف نکردن برخی از وعده های غذایی یا اجتناب از یک وعده غذایی مستقیم بر تنظیم متابولیک تأثیر می گذارد. یکی از دلایل آن تأثیر انرژی زا (گرمازا) غذا است. با هر وعده غذایی ، بدن کالری زیادی برای هضم ، جذب و سوزاندن مصرف می کند. اگر تعداد وعده های غذایی را افزایش دهیم (به شرطی که ارزش روزانه افزایش نیابد) ، بدن قادر خواهد بود کالری بیشتری نسبت به مقدار مصرف شده در یک یا دو وعده غذایی بسوزاند. گرسنگی متابولیسم بدن را برای مدت طولانی کاهش می دهد زیرا بدن برای حفظ بقای خود سرعت متابولیسم را کاهش می دهد تا انرژی دریافت شده را حفظ کند. در نتیجه ، کسانی که یکبار غذا می خورند و معمولاً بیشتر غذا می خورند ، در معرض چاقی هستند. با کاهش کالری در بدن ، بدن کالری دریافتی را به چربی تبدیل می کند تا در طول روز از آن استفاده نشود.

عادات غذایی نامناسب و سبک زندگی نامناسب

نداشتن برنامه غذایی ، عادت خوردن گلابی خاردار حتی زمانی که گرسنه نیستیم ، سریع غذا خوردن ، بیشترین میزان کالری دریافتی در عصر و شب ، ساعات نامنظم خواب ، تغذیه نابهنگام و نابهنگام ، عدم فعالیت بدنی و … ورزش ، پرخوری در حالات احساسی مانند استرس ، غم ، شادی و … می تواند باعث چاقی شود.

برخی از داروها مانند قرص های ضد بارداری ، داروهای ضدالتهاب ، هورمون ها و برخی داروهای تجویز شده برای افسردگی و مشکلات روحی و روانی می توانند باعث چاقی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید