خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام امری الهی است



عقیق: واقعه غدیر برگی مهم از تاریخ اسلام است که خداوند آن را اتمام دین و وفای به عهد خود به بندگان می داند. اما واقعاً تکمیل بدهی در غدیر به چه معناست؟ آنچه در ادامه خواهید خواند پاسخ مدرسه فقیه الله آقا است آقا علی خامنه ای. در مورد این سوال

علی محل جمع شدن تمام صفات کمال انسانی است

برادران و خواهران عزیز! قضیه غدیر از چند جهت قابل توجه و جلب توجه است. نباید تصور کرد که عید غدیر مانند سایر اعیاد تعطیل است. با وجود در همه اعیاد اسلامی جنبه و معنای نمادین دارد، اما نه به اندازه عید غدیر. وجه دیگر قضیه، اهتمام به ارزش معنوی آن شخصی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله او را در این حادثه منصوب کرد. یعنی امیرالمؤمنین علیه السلام. برای انتخاب چنین جایگاهی، اگر انسان معمولی بخواهد همه عواملی را که در کمال انسان دخیل است حساب کند، قطعاً نمی تواند به همه آنها دست یابد. این نیاز به یک حساب الهی و ماوراء طبیعی دارد. با این حساب پیامبر گرامی اسلام امیرالمؤمنین را برای این مقام و مقام مناسب دانسته است.

سرچشمه حکومت اسلامی باید در دست علی باشد

خب اسلام تا ابد حکومت می کند. همه نوع افراد با صلاحیت در سطوح مختلف به دولت خواهند رسید. از ابتدای اسلام این انتظار بوده است. منبع را باید به او سپرد تا تمام تاریخ اسلام از این منبع سیراب شود تا در حد امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام باشد. او نمی تواند یک انسان معمولی باشد. منبع در اختیار اوست. به همین دلیل است که همه ائمه ما (علیهم السلام) که همین مقام را داشتند – هر چند فرصت حکومت به آنها داده نشد – همه به امیرالمؤمنین علیه السلام به چشم بزرگی می نگریستند.

همه ائمه علیهم السلام علی بن ابی طالب را خورشید در آسمان امامت می دیدند و بقیه ائمه مانند ستارگان آن بودند. آسمان. و امیرالمؤمنین بهترین آنها بود، هر چند رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در مورد امام حسن و امام حسین علیهما السلام و مقامشان فرمود: پدرشان بهتر آنها چه کسانی هستند; پدرشان از امام حسن و امام حسین بالاتر است، پس بهتر است.» این مقام امیرالمومنین علیه السلام است. پس تمام صفات کمالی که ما آنها را برگزیده خداوند می دانیم، باید در امیرالمؤمنین (علیه السلام) وجود داشته باشد تا زمانی که پیامبر او را به امر خداوند به این مقام منصوب کند. این نیز بعد دوم در شایستگی امیرالمؤمنین علیه السلام است.دعا و آرامش) او هست. (۱۰/۰۸/۲۰۱۸)

واقعه غدیر، جهانی بودن اسلام را نشان داد

قضیه غدیر فقط یک پرونده تاریخی نیست. نشانه شمولیت اسلام است. اگر پیامبر مکرم – که در مدت ۱۰ سال جامعه بدوی و آلوده به تعصبات و خرافات را به یک جامعه مترقی اسلامی تبدیل کرد – بعد از این ده سال فکر نمی کرد و به نقشه امت نمی اندیشید. این کار ناقص بود

ذخایر تعصبات جاهلانه آنقدر عمیق بود که حذف آنها ممکن است سالها طول بکشد. ظواهر خوب بود ایمان مردم حسن نیت بود. البته همه در یک سطح نبودند. برخی پس از رحلت پیامبر(ص) به مدت یک سال، شش ماه یا دو سال به اسلام گرویدند. قدرت نظامی پیامبر و نیز جذابیت اسلام بود که آنها را به اسلام کشاند. همه آنها مسلمان عمیق دوران اول نبودند. برای پاکسازی رسوبات جاهلیت از اعماق این جامعه و حفظ خط هدایت اسلامی ۱۰ سال پس از زمان رسول خدا(ص) لازم بود برنامه ای تدوین شود.

اگر این طرح تکمیل نشود، کار ناقص خواهد بود. این که آیه مبارکه در سوره مائده می فرماید: «امروز دین شما را کامل می کنم و فضلم را بر شما کامل می کنم» یعنی این نعمت – نعمت اسلام، نعمت هدایت، نعمت تجلی است. صراط مستقیم جامعه بشری – زمانی کامل و کامل می شود که نقشه راه فراتر از پیامبر نیز مشخص شود. این طبیعی است.

خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام امری الهی است

پیامبر این کار را در غدیر انجام داد. امیرالمؤمنین(ع) را که شخصیتی خاص و منحصر به فرد بود ـ چه یک شخصیت ایمانی، چه با اخلاق، چه انقلابی و نظامی و چه یک شخصیت رفتاری با طبقات مختلف ـ را منصوب کردند و مجبور کردند. مردم از او اطاعت کنند. این فکر پیامبر هم نبود، این یک هدایت الهی بود، یک فرمان الهی، یک نصب الهی بود. مانند بقیه سخنان و رهنمودهای پیامبر، همه آنها از خداوند الهام شده است.

این دستور صریح خداوند به پیامبر اکرم بود. پیامبر اکرم نیز به این دستور عمل کردند. این مشکل غدیر است. یعنی حاکی از جامعیت اسلام و آینده نگری و اینکه چه شرطی برای هدایت و رهبری امت اسلامی است. این چیه؟ همان چیزهایی که شخصیت امیرالمؤمنین علیه السلام مصداق آن است: «تقوا»، «دین»، «تقوای مطلق به دین»، «به غیر خدا نگاه نکردن و تغییر راه حق»، «حرکت». بی تدبیری در راه خدا، «اقرب به معرفت»، «استفاده از حکمت و تدبیر»، «استفاده از قدرت اراده و اراده» عملی واقعی اما نمادین است، امیرالمؤمنین را با همین خصوصیات تعیین کردند. و در عین حال این است نماد رهبری امت اسلامی در حیات اسلام – هر چه که باشد – این همان عمل است؛ یعنی این است نماد رهبری و رهبری اسلامی در تمام اعصار و همان چیزی که در انتخاب الهی امیرالمومنین(ع) به دست آمد غدیر یک واقعیت است (۱۳۹۷/۱۰/۱۰)