بررسی آسیب مواد قندی دکتر رضا اطمینانانی


اثرات تلخ مواد قندی (مطالعه مضرات مواد قندی)

هر فرد سالم باید 55 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه خود را از کربوهیدرات ها تامین کند. کربوهیدراتها به چند دسته مونوهیدرات (مانند گلوکز و فروکتوز) ، دو قند (مانند ساکارز یا قند) و چندین قند یا کربوهیدراتهای پیچیده (مانند نشاسته) تقسیم می شوند. آنچه ما قند می نامیم در واقع یک یا دو قند است ، مانند گلوکز یا فروکتوز ، که به عنوان افزودنی در صنایع غذایی استفاده می شود ، و شکرهایی که ما روزانه مصرف می کنیم و قابل مصرف هستند. ” در این قسمت از سایت دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه اصفهان قصد داریم مضرات قندها را مطالعه کنیم.

زیرا بسیاری از غذاها حاوی قند هستند. رعایت رژیم غذایی عاری از این مواد کار ساده ای نیست. اما می توانید انواع غیر طبیعی و مضر قند موجود در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، دسرها و سایر غذاهای شیرین را در رژیم غذایی روزانه ما محدود یا حذف کنید. ما برای سلامتی عمل کردیم ، در حالی که بسیاری از مردم تنها در مورد محدود کردن یا حذف قند از رژیم غذایی خود در صورت داشتن دیابت یا سایر بیماریهای جدی پزشکی فکر می کردند.

مضرات قندها:

1) چاقی

چاقی یکی از ساده ترین و شایع ترین عوارض قند است که همه از آن اطلاع دارند. برخلاف قندهای پیچیده ، قندهای تک و دوگانه به سرعت انرژی بدن را تامین می کنند و هنگامی که به این انرژی نیاز نداریم ، بدن اضافی را برای استفاده های بعدی به چربی تبدیل می کند. بنابراین ، مصرف زیاد این مواد می تواند یکی از دلایل افزایش وزن باشد.

2) تغییرات چربی خون

مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف قند باعث افزایش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

تا کنون ، ما نمک را یکی از عوامل مهم در افزایش فشار خون می دانیم. تحقیقات نشان داده است که مصرف قند نیز با فشار خون بالا ارتباط دارد.

4) سرطان

سلول های سرطانی از قند تغذیه می کنند. علاوه بر این ، این مواد هورمون هایی را ترشح می کنند که در رشد سلول های سرطانی موثر هستند. تحقیقات نشان داده است که قند با ایجاد سرطان سینه ، تخمدان ، پروستات ، راست روده ، لوزالمعده ، ریه ، مثانه و سرطان معده ارتباط دارد.

5) تولید رادیکال های آزاد

رادیکال های آزاد اتم ها یا مولکول هایی هستند که آخرین لایه الکترونیکی آنها ناقص است و به دلیل ناپایداری و تمایل به دریافت الکترون ، در بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان ، بیماری های قلبی عروقی ، آب مروارید ، آرتریت و همچنین پیری و پیری زودرس دخیل هستند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف قند باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در دستگاه گوارش

شکر مشکلات زیادی در سیستم گوارش ایجاد می کند ، از جمله سوء هاضمه ، سوء جذب ، تورم و زخم.

7) پوسیدگی

ارتباط بین پوسیدگی دندان و مصرف قند برای همه آشکار است.

8) پوکی استخوان

برخی تحقیقات ارتباط بین مصرف قند و پوکی استخوان را نشان می دهند. دلیل این امر این است که قند باعث ایجاد حالت اسیدی در بدن می شود و کلسیم که منبع اصلی ذخایر استخوان ها است ، از بین می رود تا این حالت اسیدی از بین برود و حالت تعادل در بدن ایجاد شود. این عمل به تدریج منجر به این واقعیت می شود که استخوان ها توخالی می شوند.

بررسی آسیب مواد قندی متخصص تغذیه اصفهان

9) موارد دیگر

مصرف شکر با بسیاری از عوامل دیگر مانند بیماری آلزایمر ، کمبود مس ، کاهش جذب کلسیم و منیزیم ، سنگ کیسه صفرا ، آب مروارید ، بزرگ شدن کبد و کبد چرب ، بزرگ شدن سنگ کلیه و کلیه ، کاهش توانایی یادگیری در کودکان افسردگی با عدم تعادل هورمونی ( به عنوان مثال ، افزایش سطح استروژن در مردان و کاهش هورمون رشد).

ارائه می دهد:

همانطور که قبلاً ذکر شد ، حذف شکر از رژیم غذایی کار ساده ای نیست. با این حال ، شما می توانید از قندهای مضر بدن کمتری استفاده کنید. این به معنای تلاش برای استفاده از قندهای پیچیده (کربوهیدراتهای پیچیده) است که ما آنها را “قندهای خوب” می نامیم. در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات کامل (به ویژه غلات کامل) یافت می شود ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین و فیبر را تأمین می کند و چون هضم و جذب آنها کندتر است ، سطح قند خون را به سرعت کاهش می دهد. بالا نمی روند. و انرژی مورد نیاز بدن را برای مدت زمان بیشتری تامین می کند.

توجه داشته باشید که در مورد میوه ها بهتر است از کل میوه به جای آب میوه (حتی به طور طبیعی) استفاده کنید ، زیرا میوه های کامل دارای فیبر و آنتی اکسیدان بیشتری هستند (موادی که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند). و برای بدن بسیار مفیدتر است. علاوه بر این ، برخی از غذاها ، مانند نان سفید ، ممکن است طعم شیرینی نداشته باشند ، اما به دلیل محتوای کم فیبر و میزان جذب بالا ، به سرعت سطح قند خون را بالا می برند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه شیوه های تغذیه ای اولیه و همچنین میزان و نحوه دریافت غذا می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و تغذیه اصفهانی کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

رابطه رژیم غذایی و خلق و خو

مضرات رژیم بدون کربوهیدرات

نوع مناسب چربی برای حفظ سلامتی

محصولات تراریخته و غذایی



دیدگاهتان را بنویسید