انواع رژیم های کاهش وزن


بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی درمانی است که شامل تغییرات رژیم غذایی ، تغییرات فعالیت بدنی و درمان رفتاری به طور همزمان باشد. به طور کلی ، نکاتی در رژیم درمانی چاقی وجود دارد که باید برای دستیابی به موفقیت در کاهش وزن و حفظ سلامتی و همچنین حفظ وزن کاهش یافته مورد توجه قرار گیرد. هدف اول این است که 5 تا 7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی برنامه های رژیم غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم کالری (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم غذایی بسیار کم کالری (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • رژیم های جایگزین غذا
  • رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها

رژیم های کم کالری: رایج ترین نوع رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً بین 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز و اغلب 1800-800 کیلوکالری (55 درصد کربوهیدرات ، 30 درصد چربی و حدود 15 درصد پروتئین) رتبه بندی می شوند. این برنامه های رژیم غذایی معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته همراه است. از نظر تغذیه ای ، رژیم غذایی سالم باید نیاز بدن به ریزمغذی هایی مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده سازد ، علاوه بر تأمین درشت مغذی هایی مانند پروتئین ، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب.

رژیم های بسیار کم کالری: این رژیم ها کمتر از 800 کیلوکالری در روز دارند. به طور معمول ، این رژیم حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. توجه به این نکته بسیار مهم است که این گروه از رژیم ها باید زیر نظر دقیق متخصصان تغذیه دنبال شوند و حداکثر به مدت 3 تا 6 ماه یا 12 تا 16 هفته تنظیم شوند.

رژیم های غذایی که رژیم های بسیار کم انرژی و هم کالری را ترکیب می کنند: این یک رژیم متناوب است.[1] همچنین به طور روزانه بین رژیم غذایی بسیار کم کالری (25 درصد از انرژی مورد نیاز شخص که معمولاً کمتر از 800 کیلوکالری در روز است) و رژیم ایزو کالری (معادل انرژی مورد نیاز فرد) نامیده می شود. … این برنامه با استقامت بیشتر ، حفظ ماهیچه ها و کاهش خطر کاهش وزن در مقایسه با رژیم غذایی بسیار کم کالری در برخی از بیماران همراه بود.

رژیم های جایگزین غذا: یکی از راه های کنترل اندازه وعده غذایی استفاده از وعده های غذایی آماده به جای وعده غذایی اصلی است. این روش می تواند در کاهش وزن هم در مرحله کاهش وزن و هم در مرحله تثبیت وزن بسیار مثر باشد ، زیرا میزان کالری و ترکیبات دریافتی را به طور دقیق تنظیم می کند.

رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها: این نوع رژیم ها معمولاً حاوی 1000-500 کیلو کالری انرژی منفی در روز هستند. این رژیم ها شامل رژیم های کم چرب ، کم پروتئین ، پروتئین بالا و شاخص قند خون پایین است. از بین همه رژیم های این گروه ، “رژیم کم کربوهیدرات ، کم قند خون و پروتئین بالا” بیشترین تأثیر را بر حفظ وزن داشت. طرفداران رژیم های کم کربوهیدرات معتقدند که یکی از دلایل شیوع روزافزون چاقی استفاده از رژیم های کم چرب و کربوهیدرات بالا است که البته به نوع کربوهیدرات های مصرفی نیز بستگی دارد.

قابل ذکر است که هیچ یک از روشهای فوق بر یکدیگر برتری ندارند. هنگام ایجاد رژیم غذایی ، باید نیازها و اولویت های فرد و حتی نوع شخصیت او را در نظر گرفت. عوامل م inثر در تعیین نوع رژیم غذایی مناسب برای هر فرد عبارتند از:

  • شدت چاقی: هر چه شدت چاقی و عوارض ناشی از آن بیشتر باشد ، محدودیت انرژی در رژیم غذایی بیشتر و شدیدتر می شود.
  • علائم بالینی برای کاهش وزن (به عنوان مثال ، ناراحتی تنفسی و بیماری های قلبی عروقی)
  • تلاشهای مکرر برای کاهش وزن در گذشته: هرچه رژیم غذایی متعادل تر و میزان کاهش وزن کمتر باشد ، مطلوب تر است.
  • وضعیت فعلی قدرت
  • وضعیت روانی – اجتماعی فرد: فرد باید از نظر احتمال اختلالات خوردن روانی مورد بررسی قرار گیرد.

[1]

روزهای متناوب روزه داری

دیدگاهتان را بنویسید