آمینو اسید چیست؟ تفاوت بین اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری


در این مقاله چه می خوانید

بدن انسان 20 درصد پروتئین است و اسید آمینه (آمینو اسید) واحدی است که پروتئین از آن ساخته شده است. پروتئین نقش مهمی در کلیه فرایندهای بیولوژیکی ایفا می کند و اسیدهای آمینه بلوک های سازنده پروتئین هستند. اسیدهای آمینه با پیوندهای پپتیدی به هم متصل می شوند و چندین اسید آمینه با هم ترکیب می شوند و یک پلی پپتید تشکیل می دهند. زنجیره های پلی پپتیدی به هم متصل شده و پروتئین های متفاوتی را تشکیل می دهند.

یکی آمینو اسید از نظر شیمیایی از گروه کربوکسیل ، اتم هیدروژن ، گروه آمینو و رادیکال آمینو اسید تشکیل شده است. بیشتر سلول ها ، ماهیچه ها و بافت ها از اسیدهای آمینه تشکیل شده اند ، بدین معنی که اسیدهای آمینه نقش مهمی در بدن انسان دارند.

اسیدهای آمینه همچنین نقش کلیدی در انتقال و ذخیره مواد مغذی ایفا می کنند. اسیدهای آمینه بر عملکرد اندام ها ، غدد ، تاندون ها و شریان ها تأثیر می گذارد. علاوه بر این ، اسیدهای آمینه در ساختار ماهیچه ها ، پوست ، استخوان ، مو و .. البته نقش اسیدهای آمینه تنها به این موارد محدود نمی شود و فواید زیادی به ویژه برای ورزشکاران دارد.

تفاوت بین اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری چیست؟

اسیدهای آمینه به دو نوع ضروری و غیر ضروری تقسیم می شوند. تعیین اینکه آیا یک آمینو اسید ضروری است یا غیر ضروری بستگی به این دارد که آیا بدن آن را به اندازه کافی برای تامین نیازهای خود سنتز می کند یا نیاز به دریافت آن از رژیم غذایی دارد.

اسید آمینه ضروری

آمینو اسیدهای ضروری توسط بدن تولید نمی شوند و شما باید آنها را از غذاهای کامل پروتئینی (یعنی غذاهایی که دارای طیف کامل اسیدهای آمینه مانند سفیده تخم مرغ هستند) یا ترکیبی از غذاهای گیاهی کم پروتئین دریافت کنید. اسیدهای آمینه ضروری شامل هیستیدین ، ​​ایزولوسین ، لوسین ، لیزین ، متیونین ، فنیل آلانین ، ترئونین ، تریپتوفان و والین است.

اسید آمینه ضایعاتی

آمینو اسیدهای ضروری توسط بدن تولید می شوند ، به این معنی که بدن می تواند از طریق رژیم غذایی ، از جمله ویتامین ها ، آمینو اسیدهای ضروری را بسازد. لازم به ذکر است که اصطلاح “غیر ضروری” به این معنی نیست که ما به آن نیاز نداریم ، اما تمام اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن ، این اصطلاح فقط بسته به اینکه توسط بدن تولید می شود یا خیر به کار می رود. اسیدهای آمینه ضروری شامل آلانین ، آرژنین ، آسپاراژین ، آسپارتیک اسید ، سیستئین ، گلوتامیک اسید ، گلوتامین ، گلیسین ، پرولین و سرین است.

مهمترین اسیدهای آمینه ضروری

مهمترین اسیدهای آمینه ضروری اسیدهای آمینه شاخه دار (BCAAs) هستند که از لوسین ، ایزولوسین و والین تشکیل شده اند. این اسیدهای آمینه را می توان مستقیماً از طریق ماهیچه های اسکلتی جذب کرد بدون اینکه در کبد متابولیزه شود. به همین دلیل است که آنها برای عضله سازی بسیار مهم هستند.

عوارض کمبود اسید آمینه

همانطور که قبلاً ذکر شد ، اسیدهای آمینه نقش بسیار مهم و حیاتی در بدن ایفا می کنند ، برای ورزشکاران و غیر ورزشکاران ، کمبود آنها همچنین می تواند باعث موارد زیر شود:

  • مشکلات وزن
  • ریزش مو
  • مشکلات پوستی
  • اختلالات خواب
  • نوسانات خلقی یا اختلال نعوظ
  • آرتروز
  • دیابت
  • اختلالات قلبی عروقی (کلسترول بالا ، فشار خون بالا)

منابع غذایی اسیدهای آمینه

  • آجیل: ارائه دهنده اسیدهای آمینه ، آرژنین ، ایزولوسین و فنیل آلانین.
  • ماهی: اسیدهای آمینه ایزولوسین ، لیزین و متیونین.
  • پروتئین سویا: منبع اسیدهای آمینه ایزولوسین ، لیزین ، متیونین ، تریپتوفان و والین است.
  • تخم مرغ: حاوی اسیدهای آمینه متیونین ، ایزولوسین ، لیزین و تریپتوفان است.

تهیه و تنظیم: elmevarzesh.com


دیدگاهتان را بنویسید